Scopul unei firme in cadrul economiei de piata este acela de a maximiza valoarea actiunilor sale si a profitului, operand intr-un cadru juridic cu anumite restrictii ce apara necesitatile societatii, a macrosistemului. Complexitatea mediului economic, accentuarea concurentei, diversificarea si transformarea rapida a tehnologiilor, amplificarea aproape nelimitata a sistemelor informationale sunt factorii care au dus la o crestere a instabilitatii firmelor. Succesul oricarei activitati economice depinde de discernamantul managerului care o conduce in ce priveste eficienta angajarii personalului, a modului de utilizare a capitalului sau a resurselor.
Atat timp cat aceste resurse nu sunt rational protejate impotriva unor evenimente grave, firma este in orice moment expusa unou pierderi de diferite proportii. A conduce o intreprindere sau un organism economic inseamna a administra, a gestiona, a coordona si dirija efectiv, a controla, a asigura atmosfera adecvata, a concentra atentia pe telurile firmei, a se conforma cu cultura organizationala. Orice activitate care implica decizii trebuie sa se bazeze pe cunoasterea realitatilor si obiectivelor urmarite.
Totalitatea proceselor de conducere a unei firme formeaza activitatea de management. Folosit initial in tarile anglo-saxone, conceptul de management a cunoscut o rapida dezvoltare pe toate meridianele globului. Etimologic, cuvantul management provine din latinescul manus care inseamna manevrare, pilotare. De aceea el a fost folosit initial cu sensul de manevrare, manuire de obiecte. Conceptul de management are semnificatii multiple, si este folosit deseori atat in teorie cat si in practica. Esentialul in analiza si tratarea acestui concept il constitue determinarea continutului, a elementelor si directiilor care-i stabilesc trasaturile. Dat fiind caracterul complex al managementului, au aparut numeroase si variate definitii ale acestui concept. In concordanta cu spritul practicist american, prin management se intelege inainte de toate o stare de spirit in modalitatea de a privi si de a aborda problemele, o modalitate concreta de a dirija intr-o viziune dinamica, indreptata catre un scop bine conturat, respectiv catre eficienta maxima in orice activitate.
In conceptia americana, managementul inglobeaza functiile de conducere ale tututror cadrelor din intreprindere, incepand de la director si pana la seful de echipa.
Sustinand un punct de vedere deosebit, P.
Druker vorbea despre management numai in intreprinderile care produc marfuri sau presteaza servicii economice si sublinia ca.
experienta managementului poate fi transferata si aplicata si in conducerea altor organizatii. Un alt membru al vechii scoli de management, Karl Heyel, definea activitatea de management ca o disciplina distincta si determinanta care conduce la rezolvarea unor obiective prestabilite, utilizand in modul cel mai eficient potentialul uman si material. Parintele managementului stiintific, F. W. Taylor, a definit ...
STANCIOIU ION, MILITARU GHEORGHE - "MANAGEMENT - ELEMENTE GENERALE" - EDITURA TEORA, 1998
ZORLETEANU TIBERIU, BURDUS EUGEN, CAPRARESCU RODICA - "MANAGEMENTUL ORGANIZATIEI" - EITURA HOLDING REPORTER, 1996
TIBERIU FORIS, MARCELA LUCA - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE" - EDITURA LEDAAND MUNTENIA, CONSTANTA, 1999
PETRESCU ION - "MANAGEMENT" - EDITURA TIPOCART BRASOVIA, 1993
ALEXANDRU JIVAN - "MANAGEMENTUL SERVICIILOR" - EDITURA DE VEST, TIMISOARA
RADU EMILIAN - "MANAGEMENTUL SERVICIILOR" - EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 2000
COLLIR D. - "SERVICE MANAGEMENT" - 1985
BOGDAN BACANU - "MANAGEMENT STRATEGIC" - EDITURA TEORA, 1997
JOSEPH CRONIN JR. , STEVEN A. TAYLORE - "MEASURING SERVICE QUALITY: A RE - EXAMINATION AND EXTENSION" - "JOURNAL OF MARKETING"; IULIE 1992
VALERIE ZERTHAMT, LEONARD L. BERRY, A. PARASURAMAN - "COMMUNICATION AND CONTROL PROCESS IN THE DELIVERY OF SERVICE QUALITY" - "JOURNAL OF MARKETING"; APRILIE 1998
NEAGU V. - "SERVICII SI TURISM" - EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 2000
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.