Primul instrument spiritual al omului, in procesul socializarii sale, este comunicarea, prin intermediul careia oamenii reusesc sa patrunda procesul cunoasterii de sine si universale, sa actioneze si sa participe la viata sociala sub toate aspectele.
In orice sistem social comunicarea apare ca un act de afirmare a individului si grupului. Un grup poate la nevoie, sa se dispenseze de a schimba bunuri materiale. Insa daca el nu schimba informatii, idei, emotii ar disparea insasi legatura sociala, nu ar mai exista nimic comun intre membrii grupului si in consecinta, ar disparea si comunitatea. Inainte de a explica intelesul propriu-zis al comunicatiei de marketing, este necesara intelegerea a ceea ce reprezinta comunicarea in general.
Ca act in sine, ea reprezinta un sistem de transmitere a unor mesaje.
Acestea pot fi mentale (concluzii, ganduri, decizii interioare) sau expresii fizice (sunete, gesturi). Oamenii preiau mesaje de la persoane, obiecte sau evenimente din jurul lor si le prelucreaza pentru a le putea intelege, parcurgand acest proces in mai multe etape.
In primul rand, ei vor clarifica si inmagazina informatiile primite pentru folosinta ulterioara. Deci informatia este perceputa, memorata si redata. De abilitatea oamenilor de a clarifica, a memora si utiliza in mod selectiv infomatiile, depinde in fond si adaptarea lor sociala.
Intr-o a doua faza a procesului de comunicare, individul va trece la conceptualizarea informatiilor.
Aceasta se refera la prelucrarea si interpretarea informatiilor, la faptul ca sensurile noi reprezinta si moduri noi de exprimare a continutului, proces ce presupune o relatie directa intre obiectiv si subiectiv, intre descoperirea relatiilor obiective si crearea relatiilor subiective.
Odata incheiat procesul de conceptualizare, individul trece la simbolizare adica la reprezentarea sensurilor prin simboluri.
Foarte important este faptul ca simbolizarea nu se refera doar la cuvinte, ci si la comportamente, gesturi, mediu ambiant, la tot ceea ce poate avea o implicatie simbolica. Din perspectiva emitentului mesajului, procesul de simbolizare include toate artificiile si fenomenele care pot fi manipulate in mod constient in vederea atingerii unor scopuri.
A patra etapa se refera la organizarea simbolurilor, mai precis la adaptarea acestora la contextul social, deci aranjarea si ordonarea informatiilor in timp si spatiu, in raport cu fenomenele adiacente.
Ultimul pas al procesului il reprezinta operationalizarea sau transmiterea mesajului.
In aceasta etapa mesajul se materializeaza intr-o manifestare fizica, transmiterea avand o importanta deosebita asupra finalizarii celor patru procese anterioare. Aceste elemente sunt deosebit de importante in comunicatia de marketing, deoarece aceasta forma de comunicatie include toate contactele cu consumatorii.
Principalul scop declarat al marketing-ului fiind satisfacerea clientului, acest lucru se poate face cel mai bine prin comunicare.
Dar chiar si in conditiile in care ...
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.