Industria hoteliera moderna se contureaza odata cu aparitia marilor hoteluri europene din a doua jumatate a secolului al XIX- lea devenind in zilele noastre o industrie globala importanta, dominata din ce in ce mai mult de un numar mic de organizatii multinationale. Managerii hotelieri se confrunta cu aceleasi probleme cu care se confrunta managerii din celelalte sectoare ale industriei serviciilor: intelegerea asteptarilor clientilor, controlul comportamentului angajatilor, punerea in balanta a necesitatii satisfacerii clientilor cu cea a obtinerii de profit si gestiunea diverselor activitati.
Astazi, industria hoteliera este din ce in ce mai dominata de un numar mic de lanturi internationale. Anii 1980 si inceputul anilor 1990 au fost perioade de fuziuni, achizitii si consolidari. Una din consecintele schimbarii dreptului de proprietate si controlului la sfarsitul anilor 80 si inceputul anilor 90 a fost sfarsitul dominatiei companiilor americane. Marile companii hoteliere internationale sunt acum de origine franceza, engleza sau japoneza.
In Europa de Est industria hoteliera a fost mult timp dominata de stat iar acum se incearca sa se gaseasca noi cai a proprietatii catre sectorul privat si noi fonduri de investitii pentru a o ridica la standardele europene. Majoritatea companiilor internationale ezita inca sa investeasca in Europa de Est iar atunci cand se decid sa intre pe aceasta piata adopta metoda contractelor manageriale si a contractelor de fransiza.
Complexele hoteliere devin din ce in ce mai grandioase si sunt amplasate in peisaje din ce in ce mai costisitoare.
Desi acest tip de dezvoltare poate fi o sursa importanta de imbogatire si de locuri de munca pentru comunitatea locala, se ridica problema modului cum aceasta schimbare va afecta mediul local si cum populatia locala va fi influentata de aceste initiative. Aceste dezvoltari hoteliere masive sunt gestionate, in mod obisnuit, de catre lanturile internationale chiar daca unele lanturi nationale opereaza deja in zona respectiva.
* Adaptare dupa Valentin Nita Managementu serviciilor de cazare si catering, vol I, Editura Tehnopres, Iasi, 2004, pag. 10-12 Industria hoteliera, recunoscuta ca o componenta distincta a economiei, exprimata cu suficienta rigoare de grupa de servicii hoteluri si restaurante, are ca domeniu de referinta totalitatea proceselor desfasurate de unitatile de cazare, generate de primirea, sejurul si plecarea calatorului.
Continutul industriei hoteliere, functiile si trasaturile acesteia au evoluat in conexiune cu dezvoltarea capacitatilor de cazare si implicarea lor in activitatea turistica.
Desi nu priveste in exclusivitate asigurarea necesarului spatii si servicii de cazare pentru turisti, industria hoteliera manifesta multa receptivitate fata de nevoile acestora si evolueaza in interdependenta cu activitatea turistica.
Este cunoscut faptul ca, pe langa atractia exercitata de un obiectiv turistic amenajarile referitoare la asigurarea conditiilor de odihna ...
BARBU, GH. - "TURISMUL SI CALITATEA VIETII" - EDITURA POLITICA, BUCURESTI, 1980
BARBU, GH. - "TURISMUL IN ECONOMIA NATIONALA" - BUCURESTI, EDITURA SPORT - TURISM, 1981
BARANESCU R. - "TURISM SI ALIMENTATIE PUBLICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975
BASANU G. , FUNDATURA D. - "MANAGEMENT - MARKETING" - EDITURA S. C. DIACON CORESI, BUCURESTI, 1993
BERBECARU I. , BOTEZ M. - "TEORIA SI PRACTICA AMENAJARII TURISMULUI" - EDITURA SPORT - TURISM, BUCURESTI, 1977
BLYTHE J. - "COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI" - EDITURA TEORA, 1998
BRAN, F. , MARIN, D. , SIMON, T. - "ECONOMIA TURISMULUI SI MEDIULUI INCONJURATOR" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1998
BUTUNOIU G. - "TEHNICI DE VANZARE" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1995
CIURCA S. , DRAGULESCU N. - "MANAGEMENTUL CALITATII TOTALE" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1995
COATES CH. - "MANAGERUL TOTAL" - EDITURA TEORA, 1999
COJOCARIU S. - "NOTE DE CURS - MANAGEMENTUL CALITATII" - FMH 1999, CENTRUL NATIONAL DE INVATAMANT TURISTIC, BUCURESTI
CRISTUREANU C. - "ECONOMIA SI POLITICA TURISMULUI INTERNATIONAL" - EDITURA ABEONA, BUCURESTI, 1992
DANCIU V. - "MARKETING INTERNATIONAL" - EDITURA OSCAR PRINT, 1996
DONALDSON B. - "MANAGEMENTUL VANZARILOR" - CODEX, 2001
DRAGULESCU N. - "DE LA CALITATEA CONTROLATA LA CALITATEA TOTALA" - EDITURA ALTERNATIVE, BUCURESTI, 1995
EIGLIER P. , LANGEARD E. - "SERVUCTION. LE MARKETING DE SERVICES" - EDISCIENCE INTERNATIONAL, PARIS, 1996
EMILIAN R. - "INITIERE IN MANAGEMENTUL SERVICIILOR" - EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 2001
FRIDE W. , HUGHES R. , KOPOOR J. - "BUSINESS" - 3RD EDITION, BOSTON, 1991
HAPENCIUC C. V. - "CERCETAREA STATISTICA IN TURISM" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 2003
IONCICA M. - "ECONOMIA SERVICIILOR - TEORIE SI PRACTICA" - EDITURA URANUS, BUCURESTI, 2003
IONCICA M. , MINCIU R. , STANCIULESCU G. - "ECONOMIA SERVICIILOR " - EDITURA A II - A, EDITURA URANUS, BUCURESTI, 1999
KOTLER PH. , ARMSTRONG G. , SAUNDERS J. , WONG VERONICA - "PRINCIPIILE MARKETINGULUI" - EDITURA TEORA, 1998
KOTLER PH. - "MANAGEMENTUL MARKETINGULUI" - EDITURA TEORA, BUCURESTI, 1997
MALCOLM PEEL - "INTRODUCERE IN MANAGEMENT" - EDITURA ALTERNATIVE - FIMAN, BUCURESTI, 1993
MIHUT I. - "COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI" - DACIA, 1996
MINCIU R. , ZADIG R. - "ECONOMIA SI TEHNICA SERVICIILOR DE ALIMENTATIE PUBLICA SI TURISM" - A. S. E. , 1984
MOLDOVAN M. - "MARKETING SI CULTURA" - EDITURA EXPERT, 1997
MOLDOVAN M. - "STIINTA AFACERILOR" - EDITURA EXPERT, 1995
MOLDOVEANU M. , DOBRESCU E. M. , LOAN - FRANC V. - "INITIERE IN MANAGEMENTUL AFACERILOR MICI SI MIJLOCII" - EDITURA EXPERT - FIMAN, BUCURESTI, 1998
NEDELEA AL. - "PIATA TURISTICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA R. A. , BUCURESTI, 2003
NICOLESCU O. - "MANAGEMENT" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1992
NICOLESCU, O. , GEORGESCU, I. - "MANAGEMENT SI MARKETING" - VOL. I SI II, SUPLIMENT LA REVISTA TRIBUNA ECONOMICA, BUCURESTI, 1991
OLARU M. - "MANAGEMENTUL CALITATII" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1995
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.