In economia moderna, caracterizata printr-o complexitate deosebita, rare sunt cazurile cand un producator poate sa-si vanda direct produsele realizate. Fabricantul are posibilitatea de a apela la o serie de intermediari ce indeplinesc in cadrul pietei diferite functii, alcatuind anumite circuite comerciale sau reprezentand elemente componente ale lantului logistic specific fiecarui produs.
este legata in foarte mare masura de problemele care privesc distributia, abordate din punct de vedere comercial.
Distributia leaga in spatiu si in timp producatorii si consumatorii. Cunoasterea tuturor aspectelor ei usureaza procesele cu privire la stabilirea circuitelor produselor, atat sub aspectul fundamentarii cailor de alegere a circuitelor de distributie, cat si in ceea ce priveste sistemele de integrare a grosistilor, detailistilor in vederea asigurarii retelei de unitati si a formelor corespunzatoare de comercializare a marfurilor in cadrul fiecarei zone si a tuturor punctelor de consum.
Abordand activitatea fiecarei intreprinderi producatoare intr-o optica noua, prin prisma economiei de piata, distributia marfurilor apare ca functie indispensabila ce asigura drumul optim al produselor intreprinderii spre locurile unde ele intalnesc cererea.
Trecerea produselor de la producator la consumator a fost mult timp considerata faza finala a productiei, un act ce se realizeaza fara eforturi special odata ce produsul a fost fabricat. Dezvoltarea productiei de marfuri, intensificarea concurentei, dar si cresterea complexitatii produselor au determinat pe producatori sa-si intensifice eforturile in etapa finala, cea a comercializarii-vanzarii, etapa in care se pot realiza insemnate reduceri de cheltuieli prin optimizarea timpului de vanzare, se pot obtine informatii utile pentru activitatea viitoare si se poate realiza o buna pozitionare a firmei si o imbunatatire a imaginii de marca. O definitie a distributiei arata ca aceasta desemneaza ansamblul mijloacelor si al operatiunilor care asigura punerea la dispozitia utilizatorilor sau a consumatorilor finali a bunurilor si serviciilor realizate de catre intreprinderile producatoare 1. Mijloacele si operatiunile desemnate prin termenul de distributie se clasifica in doua mari categorii, ce pot fi consemnate prin notiunile de distributie comerciala si distributie fizica. Distributia comerciala consta in a transfera titlul de proprietate asupra produsului de la producator la consumator. Distributia respectiva poate fi asigurata prin intermediul agentilor de distributie care pot fi individuali (de exemplu vanzatorii din intreprinderi) sau pot fi intreprinderi de comert cu ridicata, societati comerciale ce se ocupa de comertul prin corespondenta sau de comertul cu amanuntul, etc.
Distributia fizica consta in a pune, din punct de vedere material, bunurile si serviciile la dispozitia consumatorilor, cu ajutorul mijloacelor de transport si al stocajului. Acest termen de distributie fizica mai este intalnit in ...
A - L RISTEA, TH. PURCAREA, C. TUDOSE - "DISTRIBUTIA MARFURILOR" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1996
ANDRE TORDJMAN - "LE COMMERCE DE DETAIL AMERICAIN - DES IDEES NOUVELLES POUR LEUROPE" - LES EDITION DORGANISATION, PARIS, 1988
DUMITRU PATRICHE - "BAZELE COMERTULUI" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1995
E. MAXIM, TH. GERASIM - "MARKETING" - EDITURA ECONOMICA, IASI, 2000
FLORIN TOMESCU - "MANAGEMENTUL SOCIETATILOR COMERCIALE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1998
JOHN L. GATTORNA - "MANAGEMENTUL LOGISTICII SI DISTRIBUTIEI" - EDITURA TEORA, BUCURESI, 1999
LEWISON DALE M. , DE LOZIER M. WAYNE - "RETAILING" - MERRILL PUBLISHING COMPANY, MELBOURNE, 1982
PH. KOTLER - "PRINCIPIILE MARKETINGULUI" - EDITURA TEORA, BUCURESTI, 1998
BERT ROSEMBLOOM - "MARKETING CHANNELS - A MANAGEMENT VIEX" - THE DRYDEN PRESS, CHICAGO, 1984
MICHAEL J. BAKER - "MARKETING" - SOCIETATEA STIINTIFICA SA, 1997
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.