S.C. Someşana S. A. este o societate pe acţiuni cu sediul în România, judeţul Satu Mare, adresa B-dul Cloşca, nr. 90, înregistrată la Registrul Comerţului sub numărul J.30/46/1991 şi are cadrul fiscal 629420.
Actuala denumire de Someşana S.A. o primeşte în baza legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, şi a hotărârii Guvernului României, nr.1353/1990 din 21.12.1990, provenind din industria de industrializare a laptelui Satu Mare, fiind înfiinţată în 1938 sub denumirea de “Lăptăria Agriculturilor” SM.
Sediul central al Societăţii este în Satu Mare cu datele de identificare amintite mai sus. Are şi o subunitate (fabrică de prelucrare a laptelui în municipiul Carei, pe strada Căplenilor, nr.53).
Integral privită, fiind privatizată în 30 dec. 1994, Someşana S.A. Satu Mare are un capital social de 36011100000 lei împărţit în 36011100 acţiuni cu o valoare nominală de 100 lei. Activitatea S.C. Someşana S.A. este în continuă creştere şi dezvoltare având în anul 1999 cifra de afaceri de 150772413000 lei / 9,8 mil. USD şi un profit net de 12302959000 lei / 0,8 mil. USD.
Obiectul de activitate al S.C. Someşana S.A. este achiziţionarea şi transportul materiei prime - lapte, prelucrarea laptelui şi distribuţia produselor lactate.
Din activitatea de achiziţionare a laptelui - materie primă se asigură practic obiectul muncii pentru celelalte sectoare de activitate a societăţii.
Activitatea este coordonată prin intermediul a patru centre de colectare, trei dintre ele situate pe raza judeţului Satu Mare iar unul este situat în judeţul Maramureş.
Zona de colectare se extinde atât pe teritoriul judeţului Satu Mare cât şi în judeţele limitrofe, Maramureş, Bihor şi Sălaj. Prin intermediul a peste 300 puncte de colectare, deservite de peste 170 salariaţi cu contract de muncă şi un număr asemănător de colaboratori cu contracte de prestatori de servicii, achiziţionează materia primă de la peste 15000 de producători individuali.
În afara producătorilor individuali, lucrează de asemenea cu ferme care dispun de puncte de colectare proprii aflate în proprietate publică sau privată.
Transportul materiei prime se efectuează cu mijloace proprii, parcul auto al societăţii dispunând de 46 autocisterne profilate pe transportul laptelui.
Activitate de prelucrare a laptelui într-o gamă diversificată de produse lactate reprezintă obiectul principal de activitate al societăţii, realizat în două fabrici de prelucrare a laptelui - Satu Mare şi Carei - cu o capacitate totală de prelucrare de 200000 litri lapte în 24 ore, amenajate următoarele secţii de producţie:
- Recepţie - pasteurizarea laptelui;
- Produse dietetice;
- Brânzeturi frământate, topite şi creme;
- Unt;
- Îngheţată;
- Lapte praf;
Grupele principale de produse fabricate sunt următoarele:
- Lapte de consum;
- Produse proaspete (smântână, frişcă, iaurt - inclusiv variante cu fructe - brânză proaspătă de vaci, lapte cu arome, ş.a.m.d.);
- Unt;
- Brânzeturi;
- Lapte praf;
- Cozeină;
- Îngheţată;
- Creme de unt şi de brânzeturi;
- Prafuri pentru îngheţată şi budincă;
- Muştar;
Ultimele trei grupe menţionate sunt introduse în fabricaţie începând din 1995, respectiv după privatizarea societăţii deservind preocuparea firmei pentru diversificare a ofertei de produse, lărgire a gamei de materii prime prelucrate şi satisfacere cerinţelor consumatorului.
În ce priveşte activitatea de vânzare a produselor S.C. Someşana S.A. livrează produsele pe baza unor convenţii contract practicând atât sistemul desfacerii directe la magazinele cu amănuntul cât şi vânzarea prin intermediul unor distribuitori sau engros-işti.
Sistemul distribuirii directe se practică atât pe piaţa judeţului Satu Mare, cât şi pe raza judeţului Maramureş, a oraşului Oradea şi începând din anul1999 şi în Bucureşti.
Pe lângă domeniile principale descrise anterior, activitatea întreprinderii acoperă aproape integral obiectul de activitate stabilit prin statut şi contractul de societate, venituri în continuă creştere obţinând şi din:
- Comercializarea de produse prin reţeaua proprie de desfacere;
- Prestări de servicii diverse: punerea la dispoziţie de utilaje, mijloace de transport, spaţii de depozitare şi conservare, reparaţii şi întreţinere de clădiri etc.
- Tranzacţii de capital, respectiv investiţii de portofoliu;
- Participarea în calitate de acţionar la înfiinţarea de societăţi comerciale.
Valoarea actuală totală a investiţiilor de portofoliu este de 461502416 lei din care:
336750000 lei pentru acţiuni SOMHOLLAND Satu Mare (44,63%)
70357136 lei pentru acţiuni lapte Mureş
5250000 lei pentru acţiuni SVM NOVAINVEST
1895280 lei pentru acţiuni ALIMENTARA
Se numără printre puţinele firma mari de profil care au rămas în cursă făcând faţă onorabil numeroaselor firme mici concurente care au o ofertă mai restrânsă de produse lactate dar şi puternicelor concerne internaţionale, Parmalat şi Danone care au pătruns pe piaţa românească.
În ultimii patru ani, S.C. Someşana S.A. nu a mai livrat produse la export. Din anul1997, care a marcat liberalizarea totală a preţurilor în economia românească şi încetarea subvenţionării preţului produselor lactate prin sistemul de prime acordate de la bugetul statului pentru preţul de achiziţie a laptelui S.C. Someşana S.A. alături de celelalte autohtone de prelucrare nu a mai putut contracta în condiţii avantajoase produse destinate exportului.
Din cei peste 500 beneficiari ai societăţii se conturează trei mari categorii:
Magazine cu amănuntul - categorie majoritară;
Distribuitori / engros-işti
Unităţi spitaliceşti şi unităţi militare
Produsele Someşana sunt practic prezente pe toată piaţa românească.
Partenerii cei mai importanţi sunt:
- HOCHLAND S.A. ROMÂNIA
- HARPEK S.R.L. CRAIOVA
- CONSING ALIMENT PITEŞTI
- COMALIMENT S.A. ORADEA
- PRO - COOP S.A. CAREI etc.
Toate produsele sunt atestate intern conform standardelor calitate şi producţie elaborate de întreprindere cu respectarea standardelor internaţionale.
Calitatea produselor practicate de S.C. Someşana S.A. este apreciată implicit de beneficiari prin nivelul comenzilor. Competitivitatea produselor a fost menţinută prin exigenţă la calitate, preţuri acceptabile, ritmicitate şi perseverenţă în livrări.
1.ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE, - „Economie politică”, Ed.
CATEDRA DE ECONOMIE POLITICĂ Economică, Bucureşti, 1995
2. DELIA POPESCU - „Planificarea resurselor umane ale întreprinderii”, Tribuna Economică nr. 18/2001
3.GHEORGHE BĂDICĂ - „Contractul colectiv de muncă, salarizarea şi impozi-
A. POPESCU tarea”, Ed. Bucureşti, 1991
4.ION ANTONIE, - Revista „Finanţe, credit, contabilitate”, Impozit pe venit
RENATA NIŢU ANTONIE
5. ILIE BĂBĂIŢĂ, GRIGORE SILA, - „Macroeconomia”, Ed. Orizonturi
ALEXANDRINA DUŢĂ Universitare, Timiş, 1999
6.LAURA MARIANA CISMAŞ - „Economie politică”, Ed. Mirton , Timişoara , 2000
7.LORANT EROS-STARK, - „Analiza situaţiei financiare - studiu de caz”
IOAN MARIUS PANTEA Ed. Marineasa, Timişoara, 1999
8.MARIA GOIAN - „Introducere în management”, Ed. Sedona, Timişoara, 1995
9. MARIA GOIAN, SILVIA VLAD - „Managementul întreprinderilor
agroalimentare”, Ed. Marineasa, Timişoara,
2001
10.MIHAIL EPURAN, DUMITRU COTLEŢ - „Contabilitate financiară”, Ed. De Vest
FELICIA INEOVAN, ION PEREŞ Timişoara, 1998
11.NICULAE FELEAGĂ - „Tratat de contabilitate financiară”, Ed. Economică,
ION IONAŞCU vol.2, 1998
12.NIŢĂ DOBROTĂ - „Economie politică”, Ed.Economică, Bucureşti, 1997
13.OCTAVIAN BOJIAN - „Contabilitatea întreprinderii - contabilitate financiară - contabilitate de gestiune” Ed. Economică, 1999
14.ROBERT MALTHUS - „Managementul resurselor umane”, Ed. Economică,
PANAITE C. NICA 1999
COSTACHE RUSU
15.P. A. SAMUELSON - „L’economique”, Libraire A.Collin, Paris, 1969, pag.869
16.VIOREL LEFTER - „Managementul resurselor umane”, Ed. Didactică şi Pedago-
AUREL MANOLESCU gogică, Bucureşti, 1995
17.VASILE CUPŞAN - „Îndreptar legislativ privind încadrarea şi salarizarea perso-
EMILIAN DREHUŢĂ nalului”, Ed. Agora, 1997
18.MINISTERUL FINANŢELOR - „Norme metodologice pentru întocmirea şi utilizarea formularelor comune privind activita- tea financiară şi contabilă şi modelele acestora”, Ed. Economică, Bucureşti, 1998
19.MINISTERUL FINANŢELOR - „Planul de conturi pentru persoanele juridice fără scop lucrativ şi normele metodologice de utili- zare a acestuia”, Ed. Economică, 1999
20.TRIBUNA ECONOMICĂ - „Finanţe-contabilitate” nr.14/2001
21.LEGEA NR.14/1991 - Legea salarizării
22.LEGEA NR.13/1991 - Contractul colectiv de muncă
23.LEGEA NR.82/1991 - Legea contabilităţii
24.LEGEA NR.142/1998 - Tichetele de masă
25.LEGEA NR.19/2000
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.