POLITICA FINANCIARA, COMPONENTA PRINCIPALA A POLITICII GENERALE IMPACTUL POLITICILOR FINANCIARE ASUPRA SOCIETATII Politica financiara, importanta componenta a politicii generale, este ancorata in procesul de dezvoltare al oricarei societati.
Astfel, o abordare corecta a problematicii financiare nu se poate efectua decat in cadrul mai larg, aferent politicii generale.
Politica generala poate fi definita, intr-o maniera simplificata, ca fiind o activitate de reglare, de conducere si organizare a societatii in ansamblul sau.
Pe plan mai larg, politica reprezinta ansamblul de masuri elaborate pentru conducerea colectivitatilor umane, promovarea unor anumite orientari in dezvoltarea economico-sociala, instituirea si functionarea ordinii interne, implicand atat asigurarea pozitiei dominante a unei grupari (clase) sau formatiuni politice, cat si atingerea unor obiective pe plan international.
Actul politic are un fundament legal si impune colectivitatii un comportament organizational specific, indreptat catre satisfacerea anumitor scopuri. Aceasta preocupare dateaza inca din antichitate, cand politica era vazuta ca o modalitate de a asigura o crestere a avutiei cetatii, de dezvoltare economica si sociala.
Astfel, in conceptia lui Aristotel cetatea este o asociatie de fiinte egale ce cauta cel mai bun fel de viata.
Agregatul care constituie cetatea nu este un agregat oarecare; el [. ] este format din oameni si in care ei trebuie sa-si dobandeasca cele trebuincioase vietii lor.
Indiferent de maniera teoretica de abordare a conceptului de politica, realitatea istorica a invederat faptul ca in materializarea sa practica un rol important l-a avut puterea publica, respectiv statul. Asa se poate explica de ce sintagma politica generala a statului este cel mai des utilizata in literatura de specialitate si cu ponderea cea mai ridicata in abordarea concreta a actiunilor economice si sociale.
Un argument hotarator in favoarea afirmatiilor anterioare il poate constitui conceptia sistemica a lui Aristotel, conform careia cetatea ca obiect al politicii generale reprezinta, de fapt, statul compus din familii. In plus, circumscrierea politicii in jurul statului pare sa fi ramas neschimbata de-a lungul timpului, daca luam in considerare si opinia detinatorului Premiului Nobel pentru economie, James Buchanan. El este de parere ca intr-o societate, organizatia politica se identifica cu statul si reprezinta un set de reguli sau institutii publice prin care fiintele umane actioneaza mai degraba colectiv, decat individual sau privat.
Este interesant de remarcat ca in tara noastra D. P. Martian definea politica generala prin modalitatile si institutiile cu ajutorul carora statul trebuie sa se ocupe de prosperitatea intereselor materiale ale ocrotitorilor sai. In acelasi timp, mai ales in lumea contemporana, politica generala poate avea si caracter interstatal sau supranational, consecinta a tendintelor de integrare, care au condus, pe baza unor ...
ARISTOTEL - "POLITICA" - EDITURA CULTURA NATIONALA, BUCURESTI, 1924
BUCHANAN, J. - "CALCULUL CONSENSULUI. FUNDAMENTE LOGICE ALE DEMOCRATIEI CONSTITUTIONALE" - ED. EXPERT, BUCURESTI, 1995, P. 322
MARTIAN, D. P. - "STUDII SISTEMATICE IN ECONOMIA POLITICA. PARTEA PRIMA. ECONOMIA SOCIALA" - BUCURESTI, IMPRIMERIA MITROPOLITULUI NIFON, 1858, P. 31
VACAREL, I. - "FINANTE PUBLICE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA - R. A. , BUCURESTI, 1993, P. 84
FROMM, G. - "PUBLIC ECONOMY THEORY AND POLICY" - THE MACMILLAN COMPANY, NEW YORK, 1973, IN PREFATA LA LUCRARE
VACAREL, I. - "FINANTE PUBLICE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1999, EDITIA A - II - A, P. 127
GAUDEMET - "PRECIS DE FINANCES PUBLIQUES" - VOL. I, EDITIONS MONTCHRESTIEN, PARIS, 1970, P. 176
MARCHALL, JEAN - "RENDEMENTS FISCAUX ET CONJUNCTURE" - PARIS, 1942, P. 82
PHILIPE, L. - "FINANCES PUBLIQUES" - TROISIEME EDITIONS CUJAS, PARIS, 1989, P. 24
DUVERGER, M. - "FINANCES PUBLIQUES" - PRESSE UNIVERSITAIRE DE FRANCE, QUATRIEME EDITIONS REVUE, PARIS, 1967, P. 86
BELLON, B. , NIOSI, J. - "LINDUSTRIE AMERICAINE. FIN DE SIECLE" - EDITIONS DU SEUIL, PARIS, 1987, P. 193
FROIS, G. A. - "ECONOMIE POLITICA" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1994, P. 340
KEYNES, J. M. - "TEORIA GENERALA A FOLOSIRII MAINII DE LUCRU, A DOBANZII SI A BANILOR" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1970, P. 137
TASNADI, A. , DOLTU, C. - "MONETARISMUL. TEORIE SI POLITICI ECONOMICE" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1996, P. 46
POHOATA, I. - "DOCTRINE ECONOMICE UNIVERSALE. PREDECESORI SI FONDATORI" - FUNDATIA ACADEMICA "GHEORGHE ZANE" - IASI, 1993, P. 147
A. F. HAYEK - "DRUMUL CATRE SERVITUTE" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1993, P. 75
GH. FILIP - "FISCALITATEA SI NIVELUL SAU RELATIV" - IN REVISTA "FINANTE, CREDIT, CONTABILITATE", NR. 8/1995
J. GALBRAITH - "STIINTA ECONOMICA SI INTERESUL PUBLIC" - EDITURA POLITICA BUCURESTI, 1982, P. 114
I. N. STAN - "TEORIA GENERALA A IMPOZITELOR INDIRECTE" - INSTITUTUL DE ARTE GRAFICE "LUPTA" - BUCURESTI, 1945, P. 258
GH. FILIP - "IMPACTUL POLITICII FISCALE ASUPRA ACTIVITATII INTREPRINDERILOR" - VOLUMUL "MECANISMELE SI INSTITUTIILE ECONOMIEI DE PIATA", EDITURA UNIV. "AL. I. CUZA" IASI, 1997, P. 39
D. DAIANU - "FUNCTIONAREA ECONOMIEI SI ECHILIBRULUI EXTERN" - EDITURA ACADEMIEI ROMANE, BUCURESTI, 1999, P. 67
M. BLAUG - "TEORIA ECONOMICA IN RETROSPECTIVA" - E. D. P. - R. A. , BUCURESTI, 1992, P. 692
D. DAIANU - "FUNCTIONAREA ECONOMIEI SI ECHLIBRULUI EXTERN" - EDITURA ACADEMIEI, BUCURESTI, 1992, P. 68
GH. FILIP - "IMPACTUL IMPRUMUTULUI DE STAT ASUPRA FUNCTIONARII MECANISMULUI FINANCIAR MONETAR" - VOLUMUL "MECANISMELE FINANCIAR - MONETARE IN PROCESUL TRANZITIEI LA ECONOMIA DE PIATA", EDITURA SEDCOM LIBRIS, IASI, 1999, P. 57 - 58
GH. MANOLESCU - "BUGET, ABORDARE ECONOMICA SI FINANCIARA" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1997, P. 619
WORLD ECONOMIC OUTLOOK. FINANCIAL CRISES. CAUSES AND INDICATORS, I. M. F. , 1998, WASHINGTON D. C. , P. 121
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.