In conditiile dezvoltarii economice si a amplificarii fluxurilor comerciale, a tendintei de globalizare si a accentuarii concurentei, unele dintre cele mai dinamice transformari din ultimul deceniu si jumatate s-au produs in sistemele bancare.
Institutiile de credit reprezinta, in toate tarile lumii, participanti la viata economica deosebit de activi, dinamici, flexibili si cu mare capacitate de adaptare la schimbarile pietei, fiind capabili sa creeze cerere de produse si servicii.
Pornind de la premisa ca institutiile de credit, prin natura activitatilor desfasurate, functioneaza intr-un mediu reglementat, se considera ca o economie este cu atat mai sanatoasa si mai performanta, cu cat sistemul bancar respectiv opereaza pe principii de prudentialitate si de management corespunzator al riscurilor aferente.
Sistemul de management al calitatii faciliteaza imbunatatirea continua a calitatii produselor si serviciilor furnizate de banci, asigurand astfel cresterea satisfactiei clientilor si a celorlate parti interesate si, pe aceasta baza, imbunatatirea continua a performantelor bancilor in afaceri.
Pentru a obtine avantaje pe termen lung, institutiile de credit trebuie sa ia in considerare aspectele specifice ale implementarii sistemelor de management al claritatii prevazute de standardele internationale in materie. Problema eficientei sistemelor de management al calitatii este pusa cu mai multa insistenta in ultima perioada datorita intensificarii concurentei si a globalizarii pietei.
Institutiile de credit din Romania au inregistrat in ultimul deceniu si jumatate o crestere semnificativa a numarului lor, o modificare substantiala a structurii de capital si a actionariatului, o diversificare considerabila a ofertei de produse si servicii, o accentuare a concurentei, toate acestea pe fondul preocuparilor permanente ale Bancii Nationale a Romaniei pe de-o parte, de creare a cadrului normativ necesar pentru asigurarea unei functionari prudentiale si de supraveghere continua a performantelor acestora si pe de alta parte, de asimilare a acquis-ului comunitar si de configurare a institutiilor si reglementarilor aferente aderarii la Uniunii Europene.
Bancile manifesta un interes incipient pentru implementarea unu sistem de management al caliltatii, conform modelelor recunoscute pe plan international.
Exista totusi numeroase preocupari punctuale pentru diverse aspecte ale calitatii produselor si serviciilor oferite, chiar daca acestea nu sunt grupate intr-un sistem coerent si cu obiective bine stabilite.
Cu toate acestea, unele banci au implementat deja un sistem de management al calitatii, au fost elaborate politici in domeniul calitatii, misiuneasi viziunea organizatiei, impreuna cu toate documentele aferente acestui demers.
Luand in considerare aceste aspecte, cercetarea efectuata a fost orientata in urmatoarele directii: -analiza orientarilor actuale privind asigurarea calitatii produselor si serviciilor in Uniunea Euroepana si la nivel international; ...
BERNILLON A. , CERUTTI O. - "IMPLANTER ET GERER LA QUALITE TOTALE' - EDITIONS D'ORGANISATION, PARIS, 1988
BERRY H. T. - "MANAGING THE TOTAL QUALITY TRANSFORMATION" - MC GRAW HILL, NEW YORK, 1991
CATUNEANU V. , DRAGULANESCU N. - "PREMIILE PENTRU CALITATE" - FUNDATIA ROMANA PENTRU PROMOVAREA CALITATII, BUCURESTI, 2001
CIOBANU E. - "AUDITUL SISTEMELOR CALITATII, IN "MANAGEMENTUL CALITATII SI PROTECTIA CONSUMATORILOR" - EDITURA ASE, BUCURESTI, 1997
CRISTEA L. - "STUDY OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM FOR BANK CARD" - COMUNICARE PREZENTATA LA "SIMPOZIONUL CALITATE SI DEZVOLTARE DIN PERSPECTIVE INTEGRARII IN UNIUNEA EUROPEANA", ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE, CATEDRA DE MERCEOLOGIE SI MANAGEMENTUL CALITATII, BUCURESTI, 2002
DRAGULANESCU M. , DRAGULANESCU N. - "MANAGEMENTUL CALITATII SERVICIILOR" - EDITURA AGIR, BUCURESTI, 2003
DRAGULANESCU N. , BROCHE L. - "THE IMPACT OF TRANSPOSING EU QUALITY SYSTEMS UPON SELECTED ROMANIAN INDUSTRIAL SECTORS, PRE - ACCESSION IMPACT STUDIES, STUDY NO. 6" - INSTITUTUL EUROPEAN DIN ROMANIA, BUCURESTI, 2003
DRAGULANESCU N. - "DE LA CALITATEA CONTROLATA LA CALITATEA TOTALA" - EDITURA ALTERNATIVE, BUCURESTI, 1996
MARSELLI M. - "ISO 9001:2000 "THE UPDATING OF AN INDUSTRY TOOL" - IN WIRE JOURNAL INTERNATIONAL, 2003
MONIN J. M. - "LA CERTIFICATION QUALITE DANS LES SERVICES OUTIL DE PERFORMANCE ET D'ORIENTATION CLIENT" - EDITIONS AFNOR, PARIS, 2001
OLARU M. , PAMFILIE R. , PURCAREA A. , NEGREA M. , ATANASE A. , STANCIU C. , PAUNESCU C. - "FUNDAMENTELE STIINTEI MARFURILOR, EDITIA A II - A" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 2005
OLTEANU V. - "MARKETING FINANCIAR - BANCAR" - EDITURA ECOMAR, BUCURESTI, 2005
PRUTEANU O. - "MANAGEMENTUL CALITATII TOTALE" - EDITURA JUNIMEA, IASI, 1998
SOLOMON G. , ZGURA G. , SZUDER A. - "ELEMENTE DE ASIGURARE A CALITATII" - EDITURA TEHNICA, BUCURESTI, 1998
TSIBANOULIS & PARTNERS - "THE IMPACT OF THE BANKING DIRECTIVES ON THE GREEK BANKING SYSTEM" - 2005
ASRO, CATALOGUL STANDARDELOR ROMANESTI, "MANAGEMENTUL CALITATII SI ELEMENTE ALE SISTEMULUI CALITATII, PARTEA A 2 - A" GHID PENTRU SERVICII, CD - ROM, 2004
BANCA NATIONALA A ROMANIEI, (1996 - 2004), "CAIETE DE STUDII 1996 - 2004" - BNR, BUCURESTI
COLECTIA PIATA FINANCIARA
COMISIA EUROPEANA DG III - "INDUSTRIE, O POLITICA EUROPEANA DE PROMOVARE A CALITATII PENTRU IMBUNATATIREA COMPETITIVITATII EUROPENE" - COMISIA EUROPEANA, SERIA "CALITATE" NR. 1, FUNDATIA ROMANA PENTRU PROMOVAREA CALITATII BUCURESTI, 2001
THE AMERICAN SOCIETY FOR QUALITY, MBNQ PROGRAM: CRITERIA FOR PERFORMANCE EXCELLENCE, 2004
THE ISO SURVEY OF ISO 9000 AND ISO 14001 CERTIFICATES, 2003
THE UNION OF JAPANESE ENGINEERS AND SCIENTISTS (JUSE), THE GUIDE FOR THE DEMING APPLICATION PRIZE 2004 FOR OVERSEAS, TOKYO, 2004
THE UNION OF JAPANESE ENGINEERS AND SCIENTISTS (JUSE), WHAT IS THE DEMING PRIZE, TOKYO, 2004
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.