Necesitatea comunicarii la distanta a existat de prea multe secole pentru a le numara aici. Modalitatile de comunicare au depins de multi factori, intre care imaginatia si mijloacele tehnice de care a dispus omul. Oricat am scotoci prin istorie, e greu de gasit o modalitate de comunicare mai larg raspandita decat posta.
Insa de la anticele stafete (sau curieri) pana la avioanele-curier din zilele noastre e o cale atat de lunga. Evolutia transporturilor postale pe teritoriul Romaniei urmeaza indeaproape evolutia istorica si economica a tarii. Abia dupa intemeierea Moldovei si Munteniei se poate vorbi, iar, de curieri calari, majoritatea ai domnitorilor, care transmiteau porunci sau aduceau vesti inclusiv din alte tari. Pentru asigurarea rapiditatii circulatiei curierilor, satele prin care treceau acestia erau obligate sa asigure cai de schimb odihniti. Aceasta obligatie a locuitorilor satelor tranzitate de curieri a fost se pare - legiferata, cel mai vechi document privitor la acest subiect fiind un hrisov din anul 1399 al lui Mircea cel Batran, prin care satul Pulcauti era scutit, printre altele de cai de olac, olacul (o caruta usoara) fiind un mijloc de transport pentru bagaje, pachete, etc.
De altfel si curierii erau numiti in acele vremuri olacari. Stabilitatea sau instabilitatea domniilor, principiile acestora, calamitatile naturale, razboaiele si multe altele faceau ca insasi existenta acestor comunicatii sa aiba numeroase fluctuatii in timp.
Totusi ele au capatat o traditie iar modul de organizare devenea tot mai cunoscut. Statul, prin dregatorii sai, se ocupa de aceasta problema, alegand traseele drumurilor, organizand relee postale (locul unde se schimbau caii) si mai tarziu licitatiile prin care se concesionau postele, numite la inceput menziluri. Veriga slaba a sistemului era ca menzilurile aveau caii si hrana acestora in intretinerea satelor, care le percepeau ca o corvoada impovaratoare. Primele menziluri, conduse de un capitan, dateaza se pare, de la inceputul sec. XVIII. Statul este din ce in ce mai interesat in buna functionare a sistemului; incep sa apara unele Reglementari atat in Moldova cat si in Muntenia, ba chiar si primele tentative de a lua asupra sa cheltuielile de intretinere a postelor.
In 1775 Alexandru Ipsilanti aduce modificari substantiale serviciului postal, atat in sens administrativ (Statul preluind cheltuielile de intretinere a serviciului) cat si organizatoric, transportul postal fiind accesibil de acum si persoanelor particulare, contra cost. Un alt element important in aceasta organizare era ca, de acum, caii urmau sa fie cumparati si nu rechizitionati.
Ulterior intretinerea efectiva a postelor a fost concesionata unor persoane particulare, contra unei subventii din partea Statului. Razboaiele inceputului de secol XIX au adus multe prejudicii serviciului postal, dar sensul pe care l-a avut evolutia acestuia a fost net ascendent. S-a marit numarul traseelor deservite de posta, s-a marit treptat ...
IOAN NASCU - "PRINCIPII DE ECONOMIA TRANSPORTULUI" - EDITURA SYLVI, 2003
COLECTIA "POSTASUL" - BILUNAR DE INFORMATE SI REPORTAJ AL POSTEI ROMANE
OG NR. 31/2002 PRIVIND SERVICIILE POSTALE, APROBATA CU MODIFICARI SI COMPLETARI PRIN LEGEA NR. 642/2002, DENUMITA IN CONTINUARE ORDONANTA PRIVIND SERVICIILE POSTALE
DECIZIA 118 DIN 19. 03. 2003. - DECIZIE A PRESEDINTELUI AUTORITATII NATIONALE DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII PRIVIND PROCEDURA DE AUTORIZARE A FURNIZORILOR DE SERVICII POSTALE
INSTRUCTIUNI PRIVIND TRATAREA PROBLEMELOR COMUNE ALE SERVICIILOR POSTALE INTERNE, 1977
INSTRUCTIUNI PRIVIND EXECUTAREA SEVICIULUI DE CORESPONDENTA
INSTRUCTIUNI PRIVIND EXECUTAREA SERVICIULUI DE MESAGERII
INSTRUCTIUNI PRIVIND EXECUTAREA SERVICIULUI DE PRIORIPOST
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.