Complexitatea mediului de afaceri a determinat separarea practicilor de marketing in doua mari categorii: marketing strategic (analiza nevoilor indivizilor si organizatiilor) si marketing operational (mijloacele tactice de realizare a obiectivelor). Diferentele dintre cele doua concepte sunt redate in cadrul tabelului urmator, care prezinta principalele obiective pe care si le propune intreprinderea spre solutionare cu ajutorul lor: Pentru atingerea obiectivelor sale, marketingul strategic utilizeaza un bogat instrumentar alcatuit, pe de o parte, din metode si tehnici traditionale (procedeele sunt utilizate si de alte domenii economice, indeosebi de managementul strategic) cum ar fi: -Analiza S.
W. O. T., de stabilire a legaturii dintre punctele forte si cele slabe ale unei intreprinderi si elementele de atractivitate sau de ostilitate ale mediului extern; -Analiza portofoliului de afaceri, prin diferite procedee dintre care cele mai cunoscute sunt: modelul de portofoliu (matricea) B. C. G.; matricea General Electric-McKinsey, matricea Arthur D.
Little de evaluare a pozitiei competitionale a afacerii etc.; Pe de alta parte, marketingul strategic utilizeaza o serie de metode specifice, dintre care cele mai importante sunt considerate urmatoarele: -Analiza nevoilor si a comportamentului consumatorilor (prin utilizarea diferitelor metode de segmentare); -Analiza atractivitatii pietei de referinta (indeosebi analizele efectuate asupra ciclului de viata a produselor), analiza niselor strategice (analiza GAP); -Analiza competitivitatii intreprinderii; -Modele decizionale strategice referitoare la componentele mix-ului de marketing.
Pentru aplicarea corespunzatoare a principiilor marketingului strategic la nivel de intreprindere, structura organizatorica a acesteia trebuie sa depaseasca cadrul functional traditional si sa capete o orientare strategica spre piata si consumatori, un rol insemnat avandu-l directorul de marketing, care trebuie sa inlocuiasca cunoscutele organigrame centrate in jurul functiilor, produselor sau spatiilor geografice cu alte modalitati organizatorice care sa aiba in prim plan clientul si satisfacerea nevoilor sale. Din acest punct de vedere se remarca dezvoltarea structurilor relationale, care sunt incluse intr-un concept nou, de marketingul relatiilor. Strategia de marketing, ca obiectiv final al demersului de marketing strategic si anume de trasare a caii care trebuie parcurse pentru atingerea anumitor obiective, trebuie sa raspunda unor cerinte contemporane extreme de complexe, cum ar fi: -Schimbari foarte rapide in cadrul mediului de afaceri; -Cresterea accentuata a concurentei pe plan national si international datorita fenomenelor de integrare si asociere economica; - Respectarea unei etici de marketing (practicarea unui marketing responsabil care sa tina cont de concepte ca ecologia, specificul local etc.
); Toate aceste elemente ne fac sa concluzionam ca marketingul strategic contribuie la perfectionarea teoretica si ...
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.