Integrarea economică în contextul globalizării

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

CAPITOLUL I: Internationalizarea firmei; modalitati de organizare a afacerilor
economice internationale pag. 4
1.1. Internationalizarea activitatii firmelor; forme de organizare si motivatii pag. 4
1.1.1. Forme de internationalizare pag. 7
1.1.2. Motivatii si avantaje ale internationalizarii pag. 13
1.2. Organizarea comertului exterior pag. 19
1.2.1. Comertul exterior direct pag. 22
1.2.2. Comertul exterior indirect pag. 26
CAPITOLUL II: Integrarea economica interstatala pag. 38
2.1. Progresele inregistrate de Romania pe calea aderarii pag.38
2.1.1. Relatiile dintre UE si Romania pag. 41
2.1.2. Programele de finantare pag. 43
2.1.3. Raportul Guvernului Romaniei asupra progreselor inregistrate in
pregatirea pentru aderarea la UE pag. 49
2.2. Forme de integrare pag. 50
2.3. Uniunea monetara pag. 53
2.4. Politica agricola comuna pag. 59
2.5. Politica comerciala pag. 63
2.6. Politica regionala pag. 66
1
CAPITOLUL III: Liberul schimb intre institutionalizare si evolutia ,,de facto"
pag. 71
3.1. Protectionism versus liberul schimb pag. 72
3.2. Rezultatele rundelor de negocieri multilaterale GATT-OMC in ceea ce priveste
reducerea barierelor tarifare pag. 79
3.3. Aranjamente de liber schimb in Europa pag. 84
3.3.1. Asociatia Europeana a Liberului Schimb (AELS) pag. 84
3.3.2. Acordul Centro-European de Liber Schimb (CEFTA) pag. 87
3.3.3 Cooperarea Economica din Bazinul Marii Negre (CEMN).pag. 91
3.4. Aranjamente de liber schimb in zona Americilor pag. 94
3.4.1. Acordul Nord-American de Liber Schimb (N.A.F.T.A.) pag. 94
3.4.2 Asociatia Latino Americana a Liberului Schimb(ALALC).pag. 98
3.4.3 Pactul Andin (Grupul Andin) pag. 99
3.4.4. Piata Comuna a Conului de Sud ( MERCOSUR) pag. 100
3.5. Asociatii ale liberului schimb in Africa pag. 103
3.6. Aranjamente de liber schimb in Asia pag. 104
3.6.1. Forumul de Cooperare Asia-Pacific (APEC - Asia - Pacific
Economic Cooperation) pag 104
3.6.2. Asociatia Natiunilor Unite din Asia de Sud - Est (ASEAN).pag. 105
CAPITOLUL IV: Participarea Romaniei la acorduri de liberalizare a schimburilor
comerciale pag. 111
4.1. Consideratii generale pag. 111
4.2. Politica comerciala a Romaniei, factor de evolutie spre economia de piata pag. 115
4.3. Activitatea Romaniei in cadrul OMC pag. 118
4.4. Aderarea Romaniei la CEFTA - un experiment costisitor pag. 124
4.5. Acordul de comert liber dintre Romania si tarile AELS pag. 128
4.6. Cooperarea economica din bazinul Marii Negre pag. 130
2
4.7. Acordul de comert liber cu Republica Turcia pag. 132
4.8. Acordul de comert liber cu Republica Moldova pag. 132
CONCLUZII pag. 134
BIBLIOGRAFIE pag. 139

Extras din licența:

Stiinta economica este deseori perceputa ca "stiinta abundentei" sau "a raritatii

factorilor de productie". Majoritatea aspectelor sesizate de un specialist in economie

este rezultatul faptului ca dorintele depasesc deseori posibilitatile de implinire a

acestora

Oamenii sunt permanent motivati sa-si maximizeze dorintele cu scopul de a le si

satisface, ceea ce-i situeaza indubitabil intr-o competitie continua pentru ca ei doresc in

acelasi timp bunuri rare pentru care exisa resurse rare. Cumparatorii concureaza pentru

a-si apropia bunurile insuficiente la preturile cele mai mici, in timp ce furnizorii

concureaza pentru a-si fideliza cumparatorii capabili sa plateasca preturi acoperitoare.

Cu alte cuvinte, raritatea resurselor pe fondul de abundenta a dezideratelor (nevoilor),

determina indivizii si organizatiile sa concureze intre ei. In acest sens, stiinta

economica poate fi desemnata ca stiinta competitiei.

Competitia poate fi definita ca o stare de fapt in care doua sau mai multe parti se

afla intr-o dizarmonie de interese pentru ca atingerea scopurilor propuse este partial sau

total antinomica. Una din formele de manifestare a concurentei apare atunci cand

indivizii sau organizatiile se confrunta pentru a obtine rezultate similare dar uneori

reciproc exclusive (de exemplu atunci cand partile vor sa vanda sau sa cumpere acelasi

produs sau serviciu". Organizatiile care se straduiesc sa vanda acelasi tip de bunuri sau

servicii, sunt considerate concurenti Totusi, competitia apare atunci cand indivizii sau

organizatiile se afla in dizarmonie de interese chiar daca acestea sunt complementare.

De exemplu: cand o parte doreste sa vanda mai scump, iar alta sa cumpere mai ieftin.

4

Din acest punct de vedere oricine se afla intr-o permanenta competitie cu un numar

mare de actori economici in cadrul unui anumit climat economic.

Competitia nu este doar o stare de fapt ci si un detonator al cresterii economice,

atat la nivelul unei companii, cat si la nivelul unei economii nationale, regionale sau

globale.

La nivel microeconomic, competitia este determinantul care motiveaza firmele

sa caute cele mai inovative cai de a obtine maximum de rezultate cu minimum de

eforturi (utilizarea optimala a factorilor de productie) sau sa obtina cele mai bune

rezultate cu aceleasi resurse. La nivel macroeconomic, concurenta asigura ca doar

companiile dinamice, bine ghidonate managerial vor supravietui intr-un climat

economic in continua redefinire.

Pentru orice firma, este un truism faptul ca, concurenta si competitivitatea sunt

esentiale pentru supravietuire si pentru atingerea obiectivelor.

Prin urmare, competitia trebuie inteleasa, iar fundamentele competitiei trebuie

studiate.

In prezent, specialistii in domeniu considera ca, este greu sa se imagineze un

sector economic care sa nu fie semnificativ influentat de procesele de

internationalizare. Pe fondul procesului de globalizare prin regionalizare si al

maturizarii gruparilor economice regionale coexistente cu un sistem comercial

multilateral, atat fluxurile comerciale s-au dinamizat semnificativ, cat si fluxurile de

capital. Pe axele tuturor fortelor mentionate, este tot mai prezenta internationalizarea.

Acest proces este un lucru comun si tot mai evident in cadrul fortelor pietei. Procesul

de internationalizare, este tot mai evident chiar si fara analizele statisticii internationale.

Problema de fond care se ridica se refera la determinantii internationalizarii concurentei

si la consecintele acesteia. Se impune analiza succinta a unor axe de abordare cum ar fi:

de la concurenta interna la cea internationala; de la concurenta internationala la cea

globala; de la concurenta la competitivitate.

Elaborarea strategiei de patrundere si dezvoltare pe piata externa este un

atribut important al managementului firmei cu vocatie internationala. Ea presupune luarea

in considerare a evolutiei mediului international (analiza mediului extern pentru

evidentierea oportunitatilor si riscurilor de afaceri) si a potentialului firmei respective

5

(diagnosticul firmei pentru stabilirea avantajelor si dezavantajelor acesteia in

competitia internationala).

Managementul international se particularizeaza prin climatul in care se

desfasoara activitatea economica a firmei: piata internationala , tranzactiile

internationale presupunand accesul la piete noi, ceea ce impune firmelor adaptarea la

necesitatile si oportunitatile specifice. Aceasta piata prezinta o serie de caracteristici,

cum sunt:

- diversitatea si complexitatea elementelor componente ale economiei

mondiale (firme, economii nationale, grupari integrationiste, organizatii

internationale) necesita strategii si tactici specifice de afaceri, ceea ce implica

o abordare interculturala in planul managementului;

Bibliografie:

Albaum G.: Standskov I. - International Marketing and Export Management ,

1984: Addison - Wesley

2. Alexandru Puiu, Management International, Ed. Independenta Economica, Pitesti,

2003.

3. Alina Profiroiu, Irina Popescu, Bazele administratiei publice, Ed. Economica,

Bucuresti, 2004

4. Anda Mazilu: "Productia integrala integrata, expresia actuala a procesului de

globalizare"; Studiu Institutul de economie mondiala; Bucuresti 1999.

5. B. Commelin, Europa economica, Institutul European, 1998.

6. Dem.N.N.Ghita, Imperialismul protectionismului si subjugarea liberalismului,

Tipografia Bucovina, Bucuresti, 1934

7. Dumitru Miron, Comert international, Ed. ASE, 2003,

8. F.A. Hayek, Droit, legislation et liberte

9. Florin Burada -Parteneriatul U.E.-C.E.F.T.A., Tribuna Economica Nr. 48 din 1

decembrie 1999.

139

10. Hopkinson, N, "Competing the GATT Uruguay Round:Renewed Multilateralism

or a eorld of Regional Trading Blocs", Wilton Park Paper 61, HMSO, London,

august 1992.

11. Ioan Popa, Tranzactii comerciale internationale, Ed. Economica, Bucuresti, 1997.

12. John D. Daniels - "Internationals Business", Addison Wesley Publishing

Company, January 1996, Part 6, Chapter 15 - "Collaborative Strategies".

13. John Oliver Wilson - The Power Economy - Building an Economy that works,

1995.

14. L.von Mises , Economie Calculation in a socialist commonwealth, 1920,

republicat in F.A.Hayek (ed.), collective economic planning , Routledge Kegan

Paul , Londra,1936.

15. Marius Profiroiu, Irina Popescu, Politici europene, Ed. Economica, Bucuresti,

2003.

16. Martin Mendelsohn - "Guide to Franchising", 5th edition, Cassell Publisher

Limited, England 1992

17. McKinnon, Ronald I., The order of Economic Liberalization: Financial control in

the transition to a market Economy, 1991

18. M. Manoilescu, Fortele nationale productive si comertul exterior-teoria

protectionismului si a schimbului international, Editura Stiintifica si

Enciclopedica, Bucuresti, 1986.

19. Pascal Salin, Lebre-echange et protectionnisme, 1991.

20. S. Brociner A., Europa monetara, Ed. Institutul European, Iasi, 1999.

21. S. Dumitrescu, A. Bal, Economie mondiala, Ed. Economica, Bucuresti, 1999.

22. S. Dumitrescu, G. Marin, O. Puiu, Economie mondiala, Ed. Independenta

Economica, 2003.

23. Sterian Dumitrescu, Ion Nita, Iuliana Ciochina, Uniunea Europeana, Independenta

Economica, 2002.

24. Tribuna Economica, nr. 27/1999, (M. Stoian, Protejarea economiei comunitare).

25. Veronica Muresan - "Parteneriatul U.E. - C.E.F.T.A., seminarul international de

la Timsoara" - Tribuna Economica Nr. 48 din 1 decembrie 1999.

26. Willis L. Peterson - "Principles of Economics", Homewood Illinois 1989

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Integrarea economica in contextul globalizarii.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
141 pagini
Imagini extrase:
141 imagini
Nr cuvinte:
47 543 cuvinte
Nr caractere:
267 733 caractere
Marime:
677.46KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
Economie, globalizare
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!