Pentru orice firma, piata inseamna un ansamblu de oportunitati si de constrangeri, de restrictii. Dimensiunile, structurile si insasi eficienta activitatii firmei depind de modul in care se integreaza in cadrul relatiilor de piata, se confrunta cu cerintele acesteia.
Cresterea complexitatii si exigentelor pietei, caracteristica perioadei actuale, impune oricarei firme, modalitati noi de implicare in mecanismele pietei.
In acest sens, firmele moderne au elaborat o noua viziune fata de piata si au pus in actiune metode si tehnici noi, stiintifice, de investigare a pietei, de adaptare operativa la piata si de influentare a acesteia.
Acest drum nou al intreprinderilor moderne este cunoscut sub denumirea de marketing.
Includerea marketingului in intreaga activitate a firmelor s-a dovedit a fi cea mai realista optiune in conditiile actualului dinamism economico-social. Cuvantul marketing provine de la participiul prezent al verbului to market, care inseamna a desfasura tranzactii de piata, a cumpara si a vinde.
Ulterior, termenul a fost substantivat, iar internationalizarea lui s-a impus, in aceasta noua calitate, regulilor gramaticale corespunzatoare limbilor care l-au asimilat.
In caracterizarea marketingului specific perioadei actuale se ia, de regula, ca punct de plecare, definitia formulata de Asociatia Americana de Marketing, potrivit careia prin marketing se intelege realizarea activitatilor economice care dirijeaza fluxul bunurilor si serviciilor de la producator la consumator sau utilizator.
Definitia are cateva deficiente majore, in ceea ce priveste orientarea conceptului de marketing, considerat prin intermediul ei doar un mijloc de vanzare si de promovare a produselor si serviciilor existente, care trebuie desfacute.
Un concept de marketing modern se orienteaza de fapt catre client, catre trebuintele acestuia, intr-o viziune sistemica a tuturor activitatilor si proceselor, fenomenelor complexe ce alcatuiesc fluxul complet al bunurilor si serviciilor, subordonarea acestora cerintelor de consum, luarea in considerare nu numai a cerintelor efective, prezente, dar si a celor de perspectiva, potentiale.
Philip Kotler, profesor de marketing international la Scoala Superioara de Management J. L. Kellog, din cadrul Universitatii Northwestwrn, specialist de reputatie mondiala in domeniul marketingului, defineste marketingul ca fiind activitatea umana orientata in directia satisfacerii nevoilor si dorintelor prin intermediul procesului schimbarii Se poate afirma ca marketingul reprezinta acea functie a firmei (fig. 1. 1. ) care identifica nevoile si cerintele clientilor, determina pietele care pot fi deservite cel mai bine, impun produse, servicii si programe adecvate deservirii acestor piete.
Totusi marketingul nu se rezuma la a fi doar o simpla functie aparte ci el definste de fapt o intreaga filozofie care calauzeste intreaga organizatie. Scopul activitatii de marketing este de a-i satisface pe clienti intr-un mod profitabil, prin ...
BADITA MARIA, CRISTACHE S. MARIA - "STATISTICA - APLICATII PRACTICE" - EDITURA MONDO, BUCURESTI, 1998
BELU DANIELA - "MANAGEMENTUL ORGANIZATIEI" - PARTEA I, EDITURA ACADEMIEI AVIATIEI SI APARARII ANTIAERIENE HENRY COANDA, BRASOV, 1993
DANCIU VICTOR - "MARKETING INTERNATIONAL" - EDITURA ONOR PRINT, BUCURESTI, 1996
DIACONESCU AURELIA, FLOREA VALERIA, PANTELIMON ILIE - "ORGANIZAREA, PLANIFICAREA SI STATISTICA ACTIVITATII INTREPRINDERILOR COMERCIALE - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1989
DUMITRESCU M. C. - "ANALIZA INTER SI INTRAFUNCTIONALA DE MARKETING" - IN "BULETIN DE MARKETING", BUCURESTI, 1997
GHIMIS ELISABETA, MUSCA DANIELA, MERCIOIU DIDINA - "ORGANIZAREA SI PLANIFICAREA ACTIVITATILOR IN ALIMENTATIA PUBLICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1989
PHILIPE KOTLER, GARY AMSTRONG, JOHN SANDERS, VERONICA WONG - "PRINCIPIILE MARKETINGULUI" - EDITURA TEORA, 1989
MUNTEANU CORNELIU, COLUSCHI CEZAR, PRUTIANU STEFAN - "INTELIGENTA MARKETING PLUS" - EDITURA POLIROM, BUCURESTI, 1998
NICULESCU OVIDIU - "STRATEGII MANAGERIALE DE FIRMA" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1996
NEGREA LUCIA - "333 DE IDEI, REGULI SI TEHNICI PENTRU A CUCERI PIATA" - GRUP DE EDITURA SI CONSULTANTA IN AFACERI, 1997
TROUT JACK - "ALL RIES" - EDITURA ANTET, BUCURESTI, 1997
THOMAS J. MICHAEL - "MANUAL DE MARKETING" - EDITURA MANAGER, BUCURESTI, 1990
VASILESCU N. , RADU C. , VANCEA I. - "STATISTICA FIRMEI INDUSTRIALE" - EDITURA REPROGRAFIEI UNIVERSITATII DIN CRAIOVA, 1999
DEX
COLECTIA REVISTEI "IDEI DE AFACERI", 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.