Impactul asupra negocierilor de extindere ale Uniunii Europene a analizei teoriilor integrării economice

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 SCURT ISTORIC AL UE
1.1 INFIINTAREA UE
1.1.1 IDEEA PRIVIND INFIINTAREA UE
1.1.2 STATELE FONDATOARE ALE UE SI OBIECTIVELE UE
1.2 TRATATELE SEMNATE PE PARCURSUL FUNCTIONARII UE - PREZENTARE SUCCINTA
1.3 ETAPELE EXTINDERII UNIUNII EUROPENE
1.4 TARILE MEMBRE ALE UE SI PREVEDERILE TRATATULUI DE LA MAASTRICHT
1.4.1 TRATATUL DE LA MAASTRICHT SI PREVEDERILE DE ADANCIRE SI INTARIRE A UE (NEGOCIERILE INTERNE INTRE STATELE UE)
1.4.2 TRATATUL DE LA MAASTRICHT SI PREVEDERILE DE EXTINDERE A UE (NEGOCIERILE EXTERNE - INTRE STATELE UE SI POSIBILELE CANDIDATE; DECIZIA DE EXTINDERE)
2 CONTEXTUL GENERAL AL PROCESULUI DE ADANCIRE SI EXTINDERE AL UE - PREVEDERILE EUROPENE
2.1 CADRUL NORMATIV SI PROCEDURA DE EXTINDERE / ADERARE A NOI STATE LA UE, IN CONFORMITATE CU EVOLUTIA NEGOCIERILOR INTERNE ALE UE
2.1.1 PREVEDERILE TRATATULUI DE LA AMSTERDAM, CA O CONSECINTA A OBIECTIVULUI SI CRITERIILOR DE EXTINDERE ENUNTATE IN CADRUL TRATATULUI DE LA MAASTRICHT
2.1.2 INSTITUTIILE UE SI ROLUL LOR IN PROCESUL DE EXTINDERE
2.1.3 AGENDA 2000 SI IMPACTUL EXTINDERII ASUPRA UE
2.1.4 TRATATUL DE LA NISA SI EXTINDEREA UE. RESTRUCTURAREA INSTITUTIONALA A UE
2.2 CONVENTIA PRIVIND VIITORUL EUROPEI SI CONTINUAREA EXTINDERII UE
2.2.1 TRATATUL PRIVIND INSTITUIREA UNEI CONSTITUTII EUROPENE - PREVEDERI CU ROL DE ASIGURARE PENTRU VIITOARELE STATE MEMBRE
3 EVOLUTIA NEGOCIERILOR SI PROCESULUI DE ADERARE A STATELOR CANDIDATE LA UE
3.1 ISTORICUL RELATIILOR STATELOR CANDIDATE SI CONTEXTUL EUROPEAN
3.1.1 ACORDURILE DE COMERT SI COOPERARE
3.2 TARILE CANDIDATE LA UE SI ACORDURILE EUROPENE DE ASOCIERE
3.3 CRITERIILE DE ADERARE
3.4 STRATEGIA DE PRE - ADERARE
3.4.1 CONSILIUL EUROPEAN DE LA ESSEN
3.4.2 INSTRUMENTELE STRATEGIEI DE PRE - ADERARE
3.4.2.1 DIALOGUL STRUCTURAT
3.4.2.2 PROGRAMUL PHARE
3.4.2.3 CARTEA ALBA PRIVIND PREGATIREA ADERARII LA PIATA INTERNA
3.4.2.4 SPRIJINIREA PROCESULUI DE SCHIMBARE
3.5 MODUL DE DESFASURARE A NEGOCIERILOR DE ADERARE
3.5.1 ETAPELE PREMERGATOARE INCEPERII NEGOCIERILOR DE ADERARE
3.5.2 AVIZELE COMISIEI EUROPENE
3.5.3 CONFERINTA EUROPEANA
3.5.4 CONFERINTELE INTERGUVERNAMENTALE BILATERALE DE NEGOCIERI
4 TRATATUL DE ADERARE PENTRU 10 STATE ALE EUROPEI CENTRALE SI DE EST SI PREVEDERILE PENTRU TARILE RAMASE IN CURSA PENTRU ADERARE LA UE
4.1 DECIZIILE POLITICE PRIVIND FINALIZAREA NEGOCIERILOR. (COPENHAGA - DECEMBRIE 2002)
4.2 MOMENTUL ATENA - 16 APRILIE 2003
4.3 RESTRUCTURAREA UE SI EXTINDEREA - MOMENTUL SALONIC, 20 IUNIE 2003
5 STUDIU DE CAZ - PROCESUL DE ADERARE A ROMANIEI LA UE
5.1 CONTEXTUL ISTORIC
5.1.1 ISTORICUL RELATIILOR CU UE
5.1.1.1 RELATIILE COMERCIALE DINTRE ROMANIA SI UE
5.1.2 IMPORTANTA ADERARII LA UE
5.2 PRINCIPALELE MOMENTE ALE PROCESULUI DE ADERARE A ROMANIEI LA UE
5.2.1 PERIOADA PREMERGATOARE ASOCIERII
5.2.1.1 ACORDUL EUROPEAN DE ASOCIERE A ROMANIEI LA UE
5.2.1.2 MOMENTUL"SNAGOV I"
5.2.1.3 AVIZUL COMISIEI EUROPENE PRIVIND NECESITATEA UNEI STRATEGII NATIONALE DE DEZVOLTARE
5.2.1.4 STRATEGIA DE DEZVOLTARE ECONOMICA PE TERMEN MEDIU
5.2.1.5 PRIMUL AVIZ AL COMISIEI EUROPENE (1997)
5.2.2 DESFASURAREA NEGOCIERILOR DE ADERARE
5.2.2.1 EVOLUTIA NEGOCIERILOR
5.2.2.2 CAPITOLELE DE NEGOCIERI: STADII SI PERSPECTIVE
5.2.2.3 CERINTELE PREVAZUTE IN"ROAD - MAP - UL"TRASAT ROMANIEI DE CATRE UE SI STADIUL DE INDEPLINIRE.
5.3 AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE ADERARII
5.3.1 DIN PERSPECTIVA UE
5.3.2 DIN PERSPECTIVA TARILOR CANDIDATE
5.3.2.1 CU ACCENT PE ROMANIA

Extras din licența:

Economia contemporana parcurge, la acest inceput de mileniu, un proces evolutiv de transformari structurale, calitative si cantitative desprinse din insasi dinamica proceselor economice ce se desfasoara la scara planetara. Caracteristica principala comuna proprie tendintelor evolutive in cadrul economiei mondiale postbelice o constituie faptul ca ele reprezinta, la scara diferita si in magnitudine diferita forme ale integrarii economice.

Incercarile de a explica procesul integrarii europene, in toata complexitatea lui, au dat nastere, in plan politic, sociologic si istoric, neofunctionalismului, in timp ce abordarea juridico-institutionala a sistemului privit prin perspectiva integrarii politice si a relatiilor centru-state membre a generat, in plan teoretic, interpretari noi in cadrul teoriei federaliste.

Latura economica a fenomenului, deosebit de importanta pentru evolutia de ansamblu a acestuia, a fost studiata pornind de la ideea ca de fapt, prin formarea unor zone integrate, se urmaresc scopuri politice, componenta economica fiind doar adiacenta celei politice. Ca atare, nu se poate vorbi de formarea unei scoli si a unei doctrine coerente a integrarii economice.

Considerata drept parte componenta a teoriei economice a relatiilor internationale, teoria integrarii economice s-a desprins din aceasta si a devenit un subiect de analiza de sine statator o data cu aparitia, la inceputul anilor 60, a lucrarii lui Jacob Viner Teoria uniunii vamale. Teoria integrarii economice a urmat firul dezvoltarii pragmatice a procesului integrativ, analizand transformarile cantitative si calitative ce decurg din dezvoltarea acestuia, cauzele care il determina, factorii care il favorizeaza, efectele pe care le genereaza si scopurile spre care tinteste. Problema suveranitatii nationale a redevenit o chestiune centrala a vietii politice europene o data cu semnarea Actului Unic European si a Tratatului de la Maastricht, prin care se transfera noi competente organismelor supranationale, extinzandu-se aria de acoperire a votului cu majoritate calificata, si, o data cu crearea Uniunii Economice si Monetare, reluandu-se cu aprindere discutiile asupra uniunii politice si a unei viitoare federatii. Teoreticieni ai procesului de integrare europeana identifica in aceste evolutii noi argumente pentru a-si sustine ipotezele referitoare la rolul statelor membre si la relatia suveranitate nationala-integrare europeana.

Conceptul de suveranitate predispune la doua abordari: una formala si una materiala. Cea formala se refera la atributele de suveranitate ale statului (politica externa si de aparare nationala), iar cea materiala, la capacitatea de actiune autonoma a unei entitatii.

Doctrina clasica a dreptului international statueaza ca, in momentul in care un stat si-a cedat competentele asupra politicii externe si de aparare nationala, a renuntat la suvera nitate. Acestor domenii li se mai adauga de catre unii si competentele monetare.

Joschka Fischer spunea in ...

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Impactul asupra negocierilor de extindere ale Uniunii Europene a analizei teoriilor integrarii economice
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2006
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
79 pagini
Imagini extrase:
99 imagini
Nr cuvinte:
28 431 cuvinte
Nr caractere:
163 623 caractere
Marime:
116.08KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Economie
Sus!