Impozitele si taxele, subventiile si alocatiile bugetare de fonduri, imprumuturile de stat si celelalte cheltuieli guvernamentale constituie componente tot mai importante ale vietii economice si sociale.
Prin intermediul lor se acumuleaza si repartizeaza resursele financiare la dispozitia statului.
Totodata, ele se delimiteaza si ca instrumente de gestiune macroeconomica si de asigurare a echilibrului general economic.
In cadrul finantelor publice ale unei tari, fiscalitatea se delimiteaza ca un sistem de percepere si incasare a impozitelor si taxelor intr-un aparat specializat, precum ca si un ansamblu coerent de legi care reglementeaza impunerea contribuabilior si fundamenteaza juridic impozitele si taxele.
In acest sens, prezinta interes definitia privind fiscalitatea asa cum este formulata in dictionarul LAROUSSE: Fiscalitatea reprezinta totalitatea impozitelor si taxelor, a reglementarilor de natura fiscala, precum si a aportului fiscal ce vin sa influienteze direct sau indirect activitatea unui agent economic devenit contribuabil.
Definitia de mai sus are un caracter limitativ. In domeniul fiscal sunt vehiculate mai multe notiuni.
Alaturi de notiunea fiscalitate este utilizata cea de fisc. Fiscul este definit ca administratie in sarcina careia revin calculul, perceperea si marirea platii impozitelor si taxelor datorate statului de catre contribuabil.
Este, de asemenea, utilizat termenul fiscal care priveste fiscul, care apartine acestuia.
Studiindu-le aceste notiuni fac referiri la impozite si taxe care reprezinta de fapt fundamentul si motivatia pe care este construita fiscalitatea.
Impozitele si taxele sunt instituite prin legi, acestea nu pot lipsi ca elemente de baza la definirea celor trei notiuni in domeniul fiscal.
Aplicarea reglementarilor cu caracter fiscal, asezarea si perceperea impozitelor si taxelor nu se pot infaptuii fara existenta unui mecanism bazat pe tehnici, metode si instrumente specifice desfasurarii activitatii de urmarire si control.
In cuprinsul notiunilor analizate este prezenta si institutia administratiei de stat care stabileste si incasarea contributiilor catre buget.
Aria de cuprindere a intregii activitatii fiscale este data de SISTEMUL FISCAL definit ca totalitatea impozitelor si a altor venituri pe care statul prin organele sale specializate le percepe in baza surselor legislative.
Asezarea si preceperea impozitelor se pot realiza numai prin utilizarea si punerea in functiune a unui mecanizm fiscal, a unor metode, tehnici si instrumente fiscale, prin aplicarea carora sa fie respectate principiile fiscale.
Sistemul fiscal este structurat pe trei componente: impozite si taxe ca venituri ale statului, mecanismul fiscal si aparatul fiscal.
Impozitele si taxele reprezinta veniturile bugetului de stat care provine de la persoanele juridice si fizice in momentul incasarii lor, impozitele si taxele sunt utilizate in vederea efectuarii cheltuielilor publice pentru utilizarea functiilor si sarcinilor puterii si ...
ANA STOIAN - "CONTABILITATEA SI GESTIUNEA FISCALA" - EDITURA MARGARITAR
CARMEN CORDUNEANU - "SISTEMUL FISCAL IN STIINTA FINANTELOR" - EDITURA CODEC
MIHAI RISTEA - "CONTABILITATEA INTREPRINDERII" - VOLUMUL 1, EDITURA ECONOMICA, 2001
MIHAI RISTEA - "OPTIUNI SI METODE CONTABILE ALE INTREPRINDERI" - EDITURA TRIBUNA ECONOMICA
MIHAI RISTEA - "CONTABILITATEA INTRE FISCALITATE SI GESTIUNE" - EDITURA TRIBUNA ECONOMICA
N. FELEAGA SI I. IONASCU - "TRATAT DE CONTABILITATEFINANCIARA" - VOLUM 2, EDITURA ECONOMICA 1999 SI 2000
OCTAVIAN BOJIAN - "CONTABILITATE GENERALA"
LEGEA IMPOZITULUI PE PROFI NR. 70/1994 REPUBLICATA
ORDONANTA DE URGENTA A TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA REPUBLICATA
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.