Intr-o economie de piata reala si echilibrata, caracterizata printr-o productie de masa si oferta abundenta, generata de extinderea fara precedent a revolutiei tehnico-stiintifice in toate ramurile economice, organizarea comercializarii marfurilor si serviciilor (functia de comercializare-marketing) este tot atat de dificila (daca nu chiar mai dificila) ca organizarea procesului de productie propriu-zis (functia de productie). Ne gasim astazi in fata unor vanzatori din ce in ce mai informati/competenti care practica cele mai moderne forme de vanzare, sau a unor angajati ai marilor firme de marketing, ce actioneaza ca purtatori ai celor mai noi tehnici si instrumente de distributie a marfurilor/serviciilor. Marile societati comerciale de distributie sunt din ce in ce mai atente la costuri, incercand sa rationalizeze vanzarile la maximum, practicand cele mai moderne metode, tehnici si instrumente de marketing in slujba maximizarii rezultatelor.
4. 1. Conceptul si continutul distributiei Distributia defineste procesul aducerii bunurilor si serviciilor de la producator la consumator.
Activitatea de marketing are ca principal obiectiv satisfacerea nevoilor consumatorilor prin oferirea de produse atunci cand ei doresc, unde doresc si la un pret pe care ei il accepta.
In fond, se poate vinde (eventual) fara a face reclama, dar nu se poate vinde fara un circuit de distributie, indiferent de forma in care se gaseste acesta. Fara distributie nu se poate incheia ciclul economic si nu poate fi reluata productia decat cu riscul producerii pe stoc, risc ce se poate concretiza oricand in blocarea activitatii firmei.
Functia principala a distributiei este de a oferi produsul potrivit, la timpul potrivit, persoanei care are nevoie de el sau care il doreste.
Totalitatea activitatilor complexe ce se desfasoara in timpul si spatiul ce separa productia de consum poarta denumirea de distributia produselor.
In literatura economica aceste activitati sunt inglobate in concepte precum circulatia marfurilor, desfacerea produselor, comercializare. Distributia este o variabila putin supla: a crea si a mentine o retea de distributie este, in general, o operatie dificila si costisitoare, iar rezultatele nu sunt imediate. Producatorul care a investit intr-o astfel de retea nu o poate modifica imediat, pentru a face fata evolutiei rapide a concurentei.
In plus, avem de a face cu o variabila dificil de controlat, deoarece, desi producatorul este proprietarul produselor si serviciilor sale, isi decide singur pretul si actiunile promotionale, atunci cand el vinde prin intermediari (situatie frecventa), din punct de vedere juridic, a transmis dreptul de proprietate primului intermediar.
Ca urmare, viitorul produselor sale depinde de distribuitor. Acesta detine toata libertatea pentru a actiona in directii precum: determinarea pretului de vanzare, plasarea fizica a produselor pe locurile de vanzare, promovarea, serviciile post-vanzari. Distributia are drept componente ...
E. MAXIM, T. GHERASIM - "MARKETING" - ED. ECONOMICA, BUCURESTI, 2000
B. ROSENBLOOM - "MARKETING CHANNELS A MANAGEMENT VIEW" - FOURTH EDITION, THE DRYDEN PRESS, CHICAGO, 1991
E. MAXIM, T. GHERASIM - "MARKETING" - ED. ECONOMICA, BUCURESTI, 2000
J. W. DUDLEY - "STRATEGIE DES ANNEES '90, LE DEFI DU MARCHE UNIQUE" - LES EDITIONS D'ORGANISATION, PARIS, 1990
E. NICULESCU, O. PRICOP - "MARKETING IN ECONOMIA CONCURENTIALA" - ED. JUNIMEA, IASI, 2003
N. PAINA, M. D. POP - "POLITICI DE MARKETING" - ED. PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA, CLUJ - NAPOCA, 1998
E. NICULESCU - "MARKETING MODERN. CONCEPTE, TEHNICI, STRATEGII" - POLIROM, IASI, 2000
D. J. BOWERSOX, M. B. COOPER - "STRATEGIC MARKETING CHANNEL MANAGEMENT" - MCGRAW - HILL BOOK COMPANY, 1992
N. PAINA, M. D. POP - "POLITICI DE MARKETING" - ED. PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA, CLUJ - NAPOCA, 1998
V. BALAURE - "MARKETING" - ED. URANUS, BUCURESTI, 2002
B. C. MCCAMMON - "PERSPECTIVES FOR DISTRIBUTION PROGRAMMING" - ED. LOUIS P. BUCKLIN, VERTICAL MARKETING SYSTEMS, SCOTT, FORESMAN AND COMPANY GLENVIEW, III, 1970
O. E. WILLIAMSON - "MARKETS AND HIERARCHIES ANALYSES AND ANTITRUST. IMPLICATIONS" - FREE PRESS, NEW YORK, 1975
V. BALAURE - "MARKETING" - ED. URANUS, BUCURESTI, 2002
E. NICULESCU - "MARKETING MODERN" - ED. POLIROM, IASI, 2000
ST. PRUTIANU, C. MUNTEANU, C. CALUSCHI - "INTELIGENTA MARKETING PLUS" - ED. POLIROM, IASI, 1998
P. SANDU - "MARKETING IN TURISM SI SERVICII" - ED. UNIVERSITATII SUCEAVA, 1998
PH. MCVEY - "ARE CHANNELS OF DISTRIBUTION WHAT THE TEXTBOOKS SAY" - JOURNAL OF MARKETING, 1960
J. FRENCH - "THE BASES OF SOCIAL POWER" - IN STUDIES SOCIAL POWER, UNIVERSITY OF MICHIGAN PRESS, 1959
PK. KOTLER - "MARKETING MANAGEMENT" - MILLENIUM EDITION, PRENTICE HALL, 2000
J. L. GATTONE - "THE GOWER HANDBOOK OF LOGISTICAL AND DISTRIBUTION MANAGEMENT" - GOWER PUBLISHING COMPANY, 1990
ST. PRUTIANU, C. MUNTEANU, C. CALUSCHI - "INTELIGENTA MARKETING PLUS" - ED. POLIROM, IASI, 1998
C. BALAN - "LOGISTICA" - ED. URANUS, BUCURESTI, 2001
R. H. BALLON - "BUSINESS LOGISTICS MANAGEMENT" - THIRD EDITION, PRENTINCE - HALL INTERNATIONAL, INC. , ENGLEWOOD CHIFFS, NEW JERSEY, 1992
J. L. GATTORMA - "THE GOWER HAND BOOK OF LOGISTICS AND DISTRIBUTION MANAGEMENT" - GOWER PUBLISHING, 1990
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.