Aspecte privind asigurările de sănătate din România și reforma acestora

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 FINANTAREA OCROTIRII SANATATII
2.1 SISTEME DE FINANTARE A SANATATII
2.1.1 PARTICULARITATI PRIVIND SISTEMELE DE ASIGURARI DE SANATATE IN EUROPA SI AMERICA DE NORD
2.1.2 SISTEMUL DE INGRIJIRI DE SANATATE DIN OLANDA
2.1.3 SISTEMUL DE INGRIJIRI MEDICALE DIN ANGLIA
2.1.4 SISTEMUL ASIGURARILOR SOCIALE DE SANATATE DIN GERMANIA
2.2 FINANTAREA SANATATII IN ROMANIA
2.2.1 RELATIA SANATATE - BOALA - INGRIJIRI DE SANATATE - IMPLICATII PENTRU DEFINIREA SISTEMULUI DE SANATATE
2.2.2 PRINCIPIILE ASIGURARILOR DE SANATATE DIN ROMANIA
3 CADRU LEGISLATIV AL ASGURARILOR DE SANATATE DIN ROMANIA
3.1 SCURT ISTORIC
3.2 IMPLEMENTAREA REFORMEI
3.3 TRANSFORMARI SURVENITE CA URMARE A MODIFICARILOR LEGISLATIVE
3.4 HOTARARI DE GUVERN PRIVIND CONTRACTUL - CADRU
3.5 NORME COMUNE DE LUCRU CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE/MINISTERUL SANATATII
4 ORGANIZAREA ASIGURARILOR DE SANATATE DIN ROMANIA
4.1 CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
4.2 CASA ASIGURARILOR DE SANATATE A TRANSPORTURILOR
4.3 CASA ASIGURARILOR DE SANATATE A APARARII, ORDINII PUBLICE, SIGURANTEI NATIONALE SI AUTORITATII JUDECATORESTI
4.4 CASELE JUDETENE DE ASIGURARI DE SANATATE
5 PARTICIPANTII LA SISTEM
5.1 CNAS SI CASELE PARALELE
5.2 COLEGIUL MEDICILOR
5.3 MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
5.4 ASIGURATI
5.4.1 DOBANDIREA CALITATII DE ASIGURAT
5.5 FURNIZORII DE SERVICII MEDICALE
5.5.1 MEDICUL DE FAMILIE
5.5.2 MEDICUL SPECIALIST DIN AMBULATORIU
5.5.3 SPITALUL
5.5.4 FARMACIA
5.5.5 FURNIZORII DE SERVICII MEDICALE DE URGENTA SI TRANSPORT SANITAR
5.5.6 FURNIZORII DE INGRIJIRI LA DOMICILIU
5.5.7 FURNIZORII DE DISPOZITIVE MEDICALE
5.5.8 UNITATEA DE RECUPERARE
6 ACTIVITATEA FINANCIARA PRIVIND UTILIZAREA FONDURILOR DE ASIGURARI DE SANATATE PANA LA BENEFICIARII FINALI
6.1 PARTICULARITATI
6.2 EXECUTIA BUGETARA PRIVIND FONDURILE DE ASIGURARI DE SANATATE
6.3 DESCHIDEREA, REPARTIZAREA SI MODIFICAREA CREDITELOR BUGETARE
6.4 ORDONANTAREA CHELTUIELILOR
7 STUDIU DE CAZ
8 ANEXE
9 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Asigurarile sociale de sanatate, reprezinta principalul sistem de ocrotire a sanatatii populatiei.

Romania are o lunga traditie in organizarea sistemului de asistenta sanitara.

Intre primul si cel de al doilea razboi mondial, a existat un sistem de asigurari sociale bazat pe modelul de asigurari Bismark. Angajatii din intreprinderile industriale, comerciantii, functionarii si familiile lor, precum si liberii profesionisti erau acoperiti de asigurarile de sanatate.

Totusi acestia nu reprezentau decat 5% din intreaga populatie. Contributiile in functie de venit se plateau in proportii egale atat de salariati cat si de patroni.

In anul 1949, a fost aprobata Legea organizarii sistemului de sanatate de stat si a urmat o tranzitie progresiva catre sistemul de sanatate Semashko. Acest sistem se baza pe principiile asigurarilor universale si pe accesul liber la servicii. Principalele caracteristici ale sistemului sanitar din Romania in timpul acestor patru decenii au fost: finantarea de catre stat, planificarea centralizata, administrarea rigida si monopolul statului asupra serviciilor medicale.

De asemenea, de remarcat este si absenta sistemului privat (acesta fiind abolit) si faptul ca toti profesionistii din sistemul de sanatate aveau statutul de functionari publici. Desi din 1949 au avut loc multe schimbari, noutatea a aparut abia in 1978, cand a fost promulgata o lege a sanatatii.

In 1983, a fost introdusa plata directa pentru unele servicii, dar toate serviciile au continuat sa fie furnizate in unitati proprietate de stat.

Absenta concurentei sau a initiativei individuale, calitatea slaba a serviciilor de sanatate, sub-finantarea, ineficienta, normele rigide, si echipamentele medicale neadecvate au creat presiuni pentru schimbare. Sistemul de asistenta medicala Semashko din Romania anterioara lui 1989 a fost un sistem tipic pentru tarile din estul si centrul Europei. Principala caracteristica era faptul ca statul furniza serviciile de sanatate tuturor membrilor societatii, lasand utilizatorului foarte putina libertate de a alege, dar avand ca scop atingerea unui nivel ridicat de echitate. Prin intermediul Ministerului Sanatatii s-a creat un sistem extrem de standardizat, centralizat si strict reglementat. Mostenirea lasata de sistem si functionarea actuala a asistentei medicale inca reflecta, intr-o oarecare masura, problemele acestuia, cum ar fi: proportia relativ scazuta din PIB alocata ingrijirilor de sanatate; alocarea centralizata si inechitabila a resurselor (cu plati ilegale bacsis si avantaje pentru nomenclatura); lipsa reactiei la nevoile locale; calitatea slaba a serviciilor la primul nivel, trimiterile neadecvate si accentul puternic pus pe serviciile curative spitalicesti unde lipsesc aparatura medicala si medicamentele necesare; numarul mare de paturi si numarul personalului medical nu corespund dotarii cu aparatura si medicamente; slaba capacitate manageriala in cadrul sistemului de ingrijiri de sanatate si lipsa unui personal ...

Bibliografie:

RADULESCU SILVIU, DRAGOMIRISTEANU AURORA - "ORGANIZAREA SERVICIILOR DE SANATATE" - INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE DEZVOLTARE IN SANATATE, BUCURESTI, 2003

TUFAN CONSTANTIN, STEFAN VERA - "ASIGURARILE SOCIALE DE SANATATE" - EDITIA A II - A REVAZUTA SI ADAUGITA, EDITURA LUMINA LEX, BUCURESTI, 2001

VLADESCU CRISTIAN - "ANALIZA COMPARATA A SISTEMELOR DE SANATATE" - INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE DEZVOLTARE IN SANATATE, BUCURESTI, 2003

H. G. NR. 1244/2001 PENTRU APROBAREA CONTRACTULUI - CADRU PRIVIND CONDITIILE ACORDARII ASISTENTEI MEDICALE IN CADRUL SISTEMULUI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE, MONITORUL OFICIAL DIN 20 DECEMBRIE 2001

H. G. NR. 1485 PENTRU APROBAREA CONTRACTULUI - CADRU PRIVIND CONDITIILE ACORDARII ASISTENTEI MEDICALE IN CADRUL SISTEMULUI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE, MONITORUL OFICIAL NR. 920 DIN 22 DECEMBRIE 2003

LEGEA NR. 145/1997 CU MODIFICARILE SI COMPLETARILE ULTERIOARE

LEGEA NR. 500 PRIVIND FINANTELE PUBLICE, MONITORUL OFICIAL NR. 597 DIN 13 AUGUST 2002

LEGEA CONTABILITATII NR. 82/1991 REPUBLICATA IN 2001

O. G. NR. 48 PRIVIND UNELE MASURI IN VEDEREA INTARIRII DISCIPLINEI FINANCIARE SI A CRESTERII EFICIENTEI UTILIZARII FONDURILOR IN SISTEMUL SANITAR, PRECUM SI MODIFICAREA UNOR ACTE NORMATIVE, MONITORUL OFICIAL NR. 435 DIN 19 IUNIE 2003

O. U. G. NR. 150 PRIVIND ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA SISTEMULUI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE, MONITORUL OFICIAL NR. 838 DIN 20 NOIEMBRIE 2002

O. U. G. NR. 86 PRIVIND REGLEMENTAREA UNOR MASURI IN MATERIE FINANCIAR - FISCALA, MONITORUL OFICIAL NR. 624 DIN 31 AUGUST 2003

ORDIN CNAS/MINISTERUL JUSTITIEI/MINISTERUL APARARII NATIONALE/SERVICIUL DE TELECOMUNICATII SPECIALE/SERVICIUL DE PROTECTIE SI PAZA NR. 129 PENTRU APROBAREA NORMELOR PROPRII DE APLICARE A CONTRACTULUI - CADRU PRIVIND CONDITIILE ACORDARII ASISTENTEI MEDICALE IN SISTEMUL ASIGURARILOR SOCIALE DE SANATATE, ADAPTATE LA SPECIFICUL ORGANIZARII ASISTENTEI MEDICALE IN RETEAUA SANITARA A MINISTERELOR SI INSTITUTIILOR DIN DOMENIUL APARARII, ORDINII PUBLICE, SIGURANTEI NATIONALE SI AUTORITATII JUDECATORESTI

ORDIN CNAS/MS NR. 1220/890 PENTRU APROBAREA NORMELOR METODOLOGICE DE APLICARE A CONTRACTULUI - CADRU PRIVIND CONDITIILE ACORDARII ASISTENTEI MEDICALE IN CADRUL SISTEMULUI DE ASIGURARI DE SANATATE, MONITORUL OFICIAL NR. 17 BIS DIN 9 IANUARIE 2004

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Aspecte privind asigurarile de sanatate din Romania si reforma acestora
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2004
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
83 pagini
Imagini extrase:
117 imagini
Nr cuvinte:
28 541 cuvinte
Nr caractere:
160 508 caractere
Marime:
143.72KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate din Calarasi
Materie:
Economie
Sus!