Anii 1990 au impus schimbari impresionante in modul de gandire si de comportament al firmelor. Cauza n-a constituit-o numai concurenta acerba de pe piata si nici viteza de aparitie a noilor tehnologii. Motivul principal a fost rapida schimbare de atitudine a consumatorilor care, devenind mai pretentiosi prin stilurile lor de viata, au inceput pentru prima oara sa ameninte traditionalele percepte ale marketingului de masa.
In incercarea lor de a se adapta ineditelor dificultati ridicate de aparitia unor consumatori mai sofisticati si de liberalizarea spatiului aerian, companiile aeriene ale lumii se lupta sa atraga cat mai multi clienti prin ridicarea calitatii si diversificarea serviciilor oferite.
Aceasta lucrare a izvorat din dorinta cunoasterii aprofundate a activitatii unei companii aeriene care, pana nu demult, detinea rolul de principal transportor aerian al Romaniei si care, in momentul de fata, face eforturi pentru a-si ocupa o pozitie competitive pe piata.
Totodata, lucrarea se vrea o incercare de a aduce argumente in favoarea ideii ca TAROM trebuie sa continue sa existe si sa-si redobandeasca rolul pe care l-a detinut pe piata transporturilor aeriene.
Lucrarea abordeaza cateva aspecte legate de conditiile in care TAROM opereaza cat si modalitatile prin care compania isi poate imbunatati situatia adaptandu-se noilor cerinte ale marketingului orientat spre consumator si spre piata.
Punerea in valoare a resurselor de care dispune, cresterea calitatii serviciilor oferite, corelarea acesteia cu tarife accesibile tuturor categoriilor de clienti si diversificare serviciilor reprezinta pasi importanti in directia obtinerii unei eficiente maxime in operare.
In situatia in care compania TAROM dispune, totusi, de cateva atuuri (beneficiaza de cei mai buni piloti din lume), alinierea la standardele internationale este posibila dar necesita timp, fermitate in luarea deciziilor si punerea lor in practica, TAROM avand, totusi, mult de recuperat pentru a se putea confrunta de pe pozitii egale cu marile companii aeriene.
Pentru realizarea obiectivului general, directorii de marketing ai oricarei organizatii trebuie sa elaboreze si sa dezvolte strategii de marketing.
Acestea marcheaza mijloacele pentru atingerea obiectivelor, stabilirea, realizarea, apararea si mentinerea avantajului competitiv intr-un mediu concurential.
Strategiile alese vor depinde de pozitia concurentiala curenta a organizatiei, de locul pe care aceasta doreste sa-l ocupe in viitor, de capacitatile pe care le poseda si de mediul concurential de piata caruia trebuie sa ii faca fata.
1. 1CONCEPTUL SI CARACTERISTICILE STRATEGIEI DE MARKETING Schimbarii conceptiilor, privind organizatiile in general si firmele in special, i-a corespuns abordarea diferita a strategiei. Prima abordare temeinica a strategiei a aprtinut lui Alfred Chandler in lucrarea Strategy and Structure, publicata in 1962. Strategia era definita ca determinarea pe termen lung a scopurilor si obiectivelor unei ...
C. FLORESCU, V. BALAURE, ST. BOBOC, I. CATOIU, V. OLTEANU, N. AL. POP - "MARKETING" - EDITURA MARKETER, BUCURESTI, 1992
PHILIP KOTLER - "MANAGEMENTUL MARKETINGULUI" - EDITURA TEORA, BUCURESTI, 1997
MALCOM MC. DONALD - "MARKETING STRATEGIC" - EDITURA CODECS, BUCURESTI, 1998
O. NICOLESCU - "STRATEGII MANAGERIALE DE FIRMA" - EDITURA ECONOMICA, 1996
WILLIAM M. PRIDE, O. C. FERRELL - "MARKETING. CONCEPTS AND STRATEGIES" - BOSTON, 1991
C. FLORESCU - "MARKETING" - EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1992
VALERICA OLTEANU, IULIANA CETINA - "MARKETINGUL SERVICIILOR" - EDITURA EXPERT, 1994
CONSTANTIN ALEXA - "TRANSPORTURI SI EXPEDITII INTERNATIONALE" - EDITURA ALL
STEVEN SCHNAARS - "MARKETING STRATEGY. A CUSTOMER DRIVEN APPROACH" - THE FREE PRESS, NEW YORK, 1991
MICHAEL MACKEY, LEONARD HILL - "MARKETING IN TRAVEL AND TOURISM" - PENTON PUBLISHING, WASHINGTON D. C. , 1995
ARTHUR REED, PERRY FLINT - "THE FUTURE OF AIR TRANSPORT POLICY" - MERCURY PRESS LIMITED, 1997
MARIA IONCICA, RODICA MINCIU, GABRIELA STANCIULESCU - "ECONOMIA SERVICIILOR" - EDITURA URANUS, 1997
OSCAR SNAK - "ECONOMIA TURISMULUI" - EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 2001
ADEVARUL ECONOMIC, 15 APRILIE 2000
AIRLINE BUSINESS, DECEMBRIE 1998
AIR TRANSPORT WORLD, DECEMBRIE 1996
TRAVEL WEEKLY, MARTIE 2002
TRAVEL AGENT, IANUARIE 2002
INSIGHT, PRIMAVARA SI VARA 2003
COMMUTER WORLD, FEBRUARIE/ MARTIE 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.