Transportul marfurilor pe mare este de departe cea mai veche metoda de transport dintr-o parte in alta a lumii.
Nu se poate preciza cu exactitate cand a inceput, dar au trecut cu siguranta cateva mii de ani de cand primul vas a inceput sa navige pe apa cu scopul de a deplasa marfuri pe care comerciantii intentionau sa le vanda peste hotarele tarii lor.
Nevoia de economie este si a fost dintotdeauna, factorul cheie in comert, si astazi inca transportul pe apa este cel mai economic si mai rapid mod de transport pentru cantitati variabile de marfa intre continente. In mod normal, navele sunt mai rapide decat camioanele sau vagoanele de marfa pe distante lungi din cauza aglomeratiilor pe sosele si a numarului limitat de linii de cale ferata, pe langa faptul ca nici un mijloc de transport terestru nu poate sa fie incarcat cu cantitatile enorme de marfa pe care le poate prelua o nava.
Exceptie fac poate, in materie de timp, caile ferate transcontinentale precum cele din SUA sau Trans-Siberianul din Rusia, acesta din urma transportand marfa din Europa spre destinatii din Orientul Indepartat. Cu toate acestea, nu se poate compara cu capacitatea de transport a unei nave.
- are curse maritime regulate. In pachetul de servicii oferit clientilor, compania include curse regulate, prestabilite la intervale fixe (saptamanale, la fiecare 10 zile, lunare etc) de la/pana la zone clar definite si porturi specifice.
- ofera serviciu identic. Navele sunt in cele mai multe cazuri de aceeasi marime, cu aceleasi performante de viteza, si de acelasi tip. Agentii si facilitatile din orase (porturi) vor fi neschimbati/e de la o cursa la alta, la fel ca si criteriile de acceptare a marfii si de oferire de spatiu pe nava.
- navlul si conditiile de transport vor fi preluate dintr-un tarif cu rate si conditii de acceptare a marfii.
In mod normal, si ratele si conditiile de transport se vor pastra, fiind schimbate doar cu preaviz din timp.
Istoria transportului de linie In general, transportul maritim inainte de anul 1850 se caracteriza prin dificultate, pret ridicat si neregularitate, fiind dominat de acele nave construite din lemn si care navigau folosind panzele. Odata cu dezvoltarea motoarelor cu aburi si cu folosirea fierului si mai tarziu a otelului, navele au devenit mult mai rezistente iar transportul pe mare a devenit mai putin riscant si a permis dezvoltarea unui servicii regulate pe baza carora comerciantii putea dezvolta rute comerciale. Dezvoltarea constanta a navelor catre cele cu o capacitate din ce in ce mai mare si cu o propulsie tot mai ieftina a determinat ca pretul transportului maritim sa se reduca si sa devina tot mai rentabila transportarea unei cantitati tot mai insemnate de produse.
De exemplu, in trecut numai articole de valoare ridicata precum portelanurile sau mirodeniile isi permiteau a fi transportate pe faimoasele nave ce legau China de Marea Britanie datorita costurilor de transport ridicate. Astazi, ca urmare a scaderii costului transportului ...
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.