Comertul este forma principala de schimb in economie, fiind rezultatul dezvoltarii istorice a acesteia.
a) de categorie economica, de expresie teoretica a unor relatii intre oameni, respectiv a relatiilor de schimb dintre producatori si consumatori. b) de ramura a economiei nationale, adica un ansamblu de activitati omogene, desfasurate de agenti economici specializati, care se ocupa permanent cu schimbul de marfuri pe baza diviziunii sociale a muncii.
Etimologic, notiunea de comert provine din limba latina, de le cuvantul commercium, cu semnificatia de schimb cu ceva sau cu cineva. Schimbul infaptuit de comercianti se inscrie in sfera larga a schimbului de activitati economice.
Schimbul de activitati se desfasoara nemijlocit, in interiorul unei unitati de productie, unde producatori coopereaza pentru obtinerea unui produs si mijlocit prin rezultatul muncii adica sub forma de marfuri.
Schimb de activitati: - schimb nemijlocit sau direct - schimb mijlocit sau indirect: de produse de marfuri Comertul cuprinde relatiile de cumparare-vanzare efectuate de persoane sau intreprinderi specializate in asemenea acte, cu scopul de a intermedia schimbul dintre producatori si consumatori. O indelungata perioada istorica, societatea a cunoscut tipul de economie inchisa, naturala, bazata pe agricultura sau cresterea animalelor. Comertul a continuat sa se dezvolte prin crearea de noi drumuri comerciale, prin descoperiri de noi teorii.
Comertul ramura economiei nationale Ramura comertului cuprinde activitatea agentilor economici, persoane fizice si juridice, care intermediaza schimbul intre producatori si re-vanzarea catre consumatorii productivi sau individuali, cu scopul obtinerii unui venit.
Modul de manifestare a oferit si cererii, precum si conditiile de circulatie a produselor au determinat separarea comertului in subramuri, fiecare cuprinzand in structura ei categorii diverse de agenti economice.
Se disting astfel 3 subramuri de comert: Comert cu mijloace de productii individuale Comert cu produse agricole Comert cu bunuri de consum individuale Circulatia marfurilor de la producatori la consumatori are loc pentru cele mai multe bunuri, in doua stadii de desfasurare: cu ridicata si cu amanuntul, fapt care a dus la specializarea agentiilor economice in aceste doua forme de comert.
Comertul se delimiteaza dupa cadrul teritorial in care se desfasoara, in: Comert interior Comert exterior Comertul interior cuprinde relatiile de intermediere a schimbului si respectiv activitatea agentilor economici, specializati in asemenea acte din interiorul tarii, cu capital autohton sau strain. Actele de vanzare cumparare au loc prin intermediul monedei nationale.
Comertul exterior cuprinde relatiile de schimb cu strainatatea, relatii de export-import, efectuate de agenti economici specializati in asemenea acte. Relatiile au loc prin intermediul monedei nationale si monedelor tarilor partenere. CONTINUTUL ACTIVITATII DE COMERT Avand in vedere transformarile ...
BABAITA I. , DUTA A. - "PIETE SI PRETURI", TIMISOARA, EDITURA DE VEST, 1995
DEMETRESCU M. C. - "METODE CANTITATIVE IN MARKETING", BUCURESTI, EDITURA STINTIFICA, 1972
FLORESCU C. - "MARKETING", BUCURESTI, EDITURA MARKETING, 1992
PATRICHE D. - "TRATAT DE ECONOMIE COMERCIALA", BUCURESTI, EDITURA EFICIENT, 1998
PATRICHE D. - "MARKETING IN ECONOMIA DE PIATA", BUCURESTI, EDITURA OPTINEL, 1992
PATRICHE D. , STANESCU L. - "BAZELE COMERTULUI", BUCURESTI, ED. UNIVERSITATII GRIGORESCU DIMITRIE CANTEMIR, 1992
KOTHER PH. , DUBOIS B. - "MARKETING - MANAGEMENT", PARIS, EDITURA PUBLI - UNION, 1992
SUTA N. , DRAGAN G. - "ISTORIA COMERTULUI ROMANESC", BUCURESTI, EDITURA EFICIENT, 1992
WHITEHEAD G. - "ECONOMIA", EDITURA SEDONA
ANUARUL STATISTIC AL ROMANIEI PE ANUL 2000
STATUTUL DE FUNCTIONARE AL S. C. TIMLIBRIS S. A.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.