Comunicarea face parte din infrastructura organizatiei.
Orice efort de dezvoltare a unei organizatii trebuie sa aiba in vedere cu prioritate latura umana a dezvoltarii ei, iar comunicarea eficace si eficienta este singura cale prin care oamenii isi pot corela in mod sinergetic eforturile. De calitatea comunicarii manageriale depinde modul in care se foloseste resursa umana a unei organizatii, deci in ultima instanta succesul organizatiei.
Comunicarea devine un element critic necesar in perioade de schimbari revolutionare in viata organizatiilor, ea fiind instrumentul de implementare a schimbarii, a reproiectarii proceselor interne, a noii strategii a organizatiei.
In perioade de schimbare revolutionara comunicarea manageriala capata valente noi si, mai mult ca oricand, imbraca formele unei arte. Comunicarea rationala poate convinge mintile oamenilor sa se schimbe, dar pentru a schimba si inimile oamenilor trebuie folosit limbajul emotiilor. Filosoful si psihologul William James spunea ca omul isi poate schimba viata schimbandu-si atitudinea fata de aceasta. Orice schimbare revolutionara presupune o schimbare radicala de atitudine si aceasta este cel mai dificil de realizat. Fara o comunicare deschisa, permanenta, precisa si suportiva, rezultata dintr-o gandire strategica, respectiva schimbare este imposibil de realizat. Comunicarea interumana constituie un obiect de studiu cu o importanta mult mai mare decat aceea a studierii altor sfere ale comportamentului uman.
Patrunderea si intelegerea sistemului de comunicare deschid si inlesnesc drumul cunoasterii personale si a celor din jur, fiind in masura sa clarifice ierarhizarea oamenilor in societate dupa criterii de valoare.
Fara indoiala ca in organizatia militara comunicarea influenteaza intr-un inalt grad organizarea, functionarea si reproducerea acesteia.
Pentru sistemul militar comunicarea este o forma esentiala de adaptare a organizatiei militare la schimbarile rapide din mediul extern. Procesul de modernizare a armatei a determinat nevoia imbunatatirii procesului de comunicare, atat in interiorul structurilor militare, cat si intre acestea si componentele societatii civile. Comunicarea si tehnicile de comunicare sunt de extrema utilitate in chiar interiorul organizatiei militare.
Comunicarea interna este domeniul cel mai complex si mai dificil decat orice strategie de comunicare.
Oamenii simt nevoia sa stie, din surse sigure si nu din zvonuri, care sunt problemele cele mai importante ale organizatiei din care fac parte, care sunt proiectele de schimbare si perspectivele de evolutie ale acesteia.
Stiintele si procedeele comunicarii au o evolutie impetuoasa in armata si in intreaga societate. Intr-o lume dominata de interese divergente, cand dialogul, interviul, comunicatul sau conferinta de presa, dreptul la replica, articolul, stirea, imaginea etc.
intind tot felul de capcane, trebuie stapanita foarte bine arta comunicarii, atat in interiorul organizatiei, cat si in exteriorul ei ...
AMADO G. GUITTET, A. - DINAMIQUE DES COMUNICATIONS DANS LES GROUPES, ARMAND COLIN EDITEUR, PARIS, 1991
ARADAVOAICEI GH. - COMANDANTUL, EDITURA ACADEMIEI DE INALTE STUDII MILITARE, BUCURESTI, 1994
ARADAVOAICEI GH. - MANAGEMENTUL ORGANIZATIEI SI ACTIUNI MILITARE, EDITURA SYLVIE, BUCURESTI, 1998
BACH A. - "LES ACTEURS DE LA COMMUNICATION: L ECHELON CENTRAL"(ACTORII COMUNICARII: ESALONUL CENTRAL). IN REVISTA: ARMEES DAUJOURDHUI, FRANTA, NR. 216, DEC. - IAN. 1997
BALEANU C. - MANAGEMENTUL IMBUNATATIRII CONTINUE, EDITURA EXPERT, FIMAN, 1996
BRAN P. - FASCINATIA VALORII, EDITURA ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1992
BRETON PH. - LUTOPIE DE LA COMMUNICATION, LA DECOUVERTE, PARIS, 1992
BROUSTE P. - LE MUTIMEDIA: PROMESSESET LIMITES, ESF, PARIS, 1993
BURLOIU P. - MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE, EDITURA LUMHA LEX SRL, BUCURESTI, 1997.
CASTEL F. - LA REVOLUTION COMMUNICATIONELLE: LES ENJEUX DU MULTIMEDIA, LHARMATTAN, PARIS, 1995
CANDEA R. CANDEA D. - COMUNICARE MANAGERIALA - CONCEPTE, DEPRINDERI, STRATEGII, EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 1996
CANDEA R. , CANDEA D. - COMUNICAREA MANAGERIALA APLICATA, EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 1998
COHEN F. C. - PROTECTION AND SECURITYON THE INFORMATION SUPERHIGHWAY, WILEY, 1995
CORNELIU M. - INTERCOMUNICARE, EDITURA ENCICLOPEDICA SI STIINTIFICA, BUCURESTI, 1999
CORNELIU B. - MANAGEMENT, EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 1999
DIJMARESCU I. - MANAGEMENTUL EVOLUTIV, EDITURA ROMINIA LIBERA, BUCURESTI, 1997
DOBRESCU EMILIAN M. - "SOCIOLOGIA COMUNICARII", EDITURA VICTOR, 1998
GOIAN MARIA - INTRODUCERE IN MANAGEMENT, COLECTIA LITEC, EDITURA SEDONA, TIMISOARA, 1995
GARY JOHN - "COMUNICAREA ORGANIZATIONALA" -, EDITURA ECONOMICA, 1998
GORE A. - GLOBAL INFORMATION INFRASTRUCTURE: AGENDA FOR COOPERATION, US SECRETARY OF COMMERCE, INFORMATION INFRASTRUCTURE TALK FORCE, WASHINGTON, 1995
GARY JOHNS - COMPORTAMENT ORGANIZATIONAL, EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1998
KAUFMAN CH. - NETWORK SECURITY: PRIVATE COMMUNICATION IN A PUBLIC WORLD, PRENTICE HALL, 1995
LAGADEC P. - COMMUNICATION DE CRISE, COMMUNICATION EN CRISE - DEFINIR LES REGLES AVANT LA CRISE (COMUNICAREA IN TIMP DE CRIZA, COMUNICAREA AFLATA IN CRIZA). IN REVISTA: ARMEES DAUJOURDHUI, FRANTA, NR. 216, DEC. - IAN. 1997
LEVENT H. - POUR UNE COMMUNICATION VIGOUREUSE, MODERNE ET PROFESSIONNELLE. ENTRETIEN AVEC MONSIEUR PIERRE SERVENT (PENTRU O COMUNICARE VIGUROASA, MODERNA SI PROFESIONALA. INTERVIU CU DOMNUL PIERRE SERVENT). IN REVISTA: ARMEES DAUJOURDHUI, FRANTA, NR. 216, DEC. - IAN. 1997
LUCIEN SFEZ - DICTIONNAIRE CRITIQUE DE LA COMMUNICATION, PRESSES UNIVERSITAIRES DE FRANCE, PARIS, 1993
MAISONNEUVE J. - LA DINAMIQUE DES GROUPES, PUF, PARIS, 1990
MALCOM P. - INTRODUCERE IN MANAGEMENT, EDITURA ALTERNATIVE, BUCURESTI, 1994.
MARINESCU M. - PROVOCAREA MANAGERIALA MODERNA, EDITURA PROMEDIA, CLUJ - NAPOCA, 1999.
MARIAN L. - STRATEGII MANAGERIALE DE FIRMA, EDITURA UNIVERSITATII "PETRU MAIOR", TG. - MURES, 2001
MINTZBERG H. - THE MANAGERS JOB: FOLKLORE AND FACT, IN VOL. PERSPECTIVES ON MANAGEMENT, EDITED BY J. DONNELLY, J. GIBSON, J. IVANCEVICH, BUSINESS PUBLICATIONS, INC. , PLANO, TEXAS, 1987
MIHULEAC E. - MANAGERUL SI PRINCIPALELE ACTIVITATI, EDITURA FUNDATIEI "ROMINIA MARE", BUCURESTI, 1994
MORIN P. - LART DU MANAGER, LES EDITIONS DORGANISATION, PARIS, 1997
MURPHY S. - LA COMUNICAZIONE NELLORGANIZZAZIONE MILITARE(COMUNICAREA IN ORGANIZATIA MILITARA), IN REVISTA: RIVISTA MILITARE, ITALIA, NR. 1, IAN. - FEB. 1995
PETELEA ADRIAN - "UN PUNCT DE VEDERE PRIVIND CULTURA MANAGERIAIA" - REVISTA PERFORMANTA, NUMARUL 6/2001
PETRESCU, E. DOMOKOS - MANAGEMENT GENERAL, EDITURA HYPERION XXI, BUCURESTI, 1993
ROBEY D. - DESIGNING ORGANIZATIONS, 2ND. ED. , IRWIN HOMEWOOD, ILLINOIS, 1986
COL. ROTARIU NICOLAE - COMANDANTUL NATIONAL AL JANDARMERIEI ARTICOLUL "COMUNICARE SI LIMBAJ REGULAMENTAR", REVISTA SPIRIT MILITAR MODERN, NR. 1/1999
RUSSU C. - MANAGEMENTUL INTREPRINDERILOR MICI SI MIJLOCII, EDITURA EXPERT, BUCURESTI, 1996
RUSSU C. - A. B. C. - UL MANAGERULUI, EDITURA GHEORGHE ASACHI, IASI, 1993
SELZNICK PH. - LEADERSHIP IN ADMINISTRATION, HARPER & ROW, NEW YORK, 1957
SCHOLTEN O. - GULENBURG, J. , NOOMEN, G. , STIINTA COMUNICARII, EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1998
SCOTT B. - ARTA NEGOCIERILOR, EDITURA TEHNICA, BUCURESTI, 1996
STANTON NICKI. - COMUNICAREA, EDITURA STIINTA SI TEHNICA, BUCURESTI, 1996
TELESPAN C. - NOILE TEHNOLOGII INFORMATIONALE SI ECONOMIA, EDITURA PUNCT, TARGU - JIU, 1997
TOMA GH. - TEHNICI DE COMUNICARE, EDITURA ARTPRINT, BUCURESTI, 1999
VOICULESCU D. - NEGOCIEREA - FORMA DE COMUNICARE IN RELATIILE INTERUMANE, EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1991
REVISTA SPIRIT MILITAR MODERN, NR. 5 - 6/1996
ZORLETAN T. , BURDUS E. CAPRARESCU G. - "MANAGEMENTUL ORGANIZATIEI", VOL. I SI II, EDITURA HOLDING REPORTER, BUCURESTI, 1990
WILBUR SCHRAM - PROCESS AND EFFECTS OF MASS COMMUNICATION, 1995
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.