Cultura organizationala reprezinta ansamblul de valori, modalitati de gandire si comportamente ale membrilor unei organizatii; personalitatea fiecarei organizatii este creata inprimul rand din oamenii care o compun. Orice companie printr-un anumit tip de cultura organizationala s-ar putea impune pietei si clientilor sai, ramanand cap de afis, daca satisface in acelasi timp atat interesele clientilor externi cat si ale clientilor interni: angajatii. -produsele fizice ale firmei: cladiri, sedii, automobile, mobilierul birourilor, uniforma, alte accesorii ale personalului, toate aceste elemente reprezinta elemente forte ale organizatiei; -produsele verbale ale firmei: limbajul folosit (argou), mituri, metafore. Aceste elemente fac parte din folclorul propriu fiecarei organizatii si prin intermediul lor se asigura vehicularea unor mesaje referitoare la valorile companiei.
-produsele comportamentale ale firmei: ritualuri si ceremonii a caror desfasurare permite companiei sa-si afirme identitatea, oferind tuturor membrilor sai sentimentul apartenentei la grup.
-nivelul invizibil concretizat in valorile, capacitatile de organizare, coordonare, previzionare, antrenare, control, evaluare, in cunostiintele, motivatia, satisfactia salariatilor firmei.
Ca si notiunea de mangement, dupa gradul si felul in care cultura organizationala influenteaza realizarea obiectivelor firmei, aceasta se poate delimita in: -cultura organizationala a progresului: caracterizata prin faptul ca personalul firmei este in masura sa se mobilizeze usor in vederea realizarii obiectivelor propuse; valorile salariatilor sunt strans legate de obiective ca: actiune, schimbare, dezvoltare.
Acest fel de cultura se poate manifesta in doua forme: democratica si autoritara.
-cultura organizationala a regresului: caracterizeaza actiunile de tip laissez faire (actiuni ce se realizeaza de la sine); mobilizarea salariatilor prin cresterea adaptabilitatii si realizarea obiectivelor firmei este mica. Acest tip de cultura organizationala este caracteristica organizatiilor de tip birocratic, care au un caracter foarte centralizat. Valorile personalului sunt exprimate prin idei de tipul timpul trece, salariul merge. Axarea salariatilor pe principii solide si viabile este fragila, caracterizata prin aceea ca valorile lor se schimba odata cu schimbarea valorilor sefilor, fapt care se concretizeaza intr-o rezistenta ridicata la schimbare; subordonatii asimileaza valorile agentilor de schimbare pentru ca asa vrea seful, nu si din cauza ca ar fi constienti de eficacitatea acestor valori, ceea ce inseamna in plan practic, ca vor continua sa actioneze conform valorilor initiale, adica post- valorile initiale nemaicorespunzand realitatilor imediate.
1. 2 ISTORIC AL CULTURII ORGANIZATIONALE Cand vorbim de cultura organizationala vorbim de fapt despre oameni. Acestia sunt afectati de cultura incare traiesc, intreaga lor viata.
De exemplu, o persoana care face parte din clasa de mijloc a unei ...
ALLEN J. - "GHIDUL INTREPRINZATORULUI PARTICULAR" - EDITURA TEHNICA, BUCURESTI, 1993
ANDRONICEANU A. - "MANAGEMENTUL SCHIMBARILOR" - EDITURA ALL EDUCATIONAL, BUCURESTI, 1998
COLE G. - "HUMAN RESOURCES MANAGEMENT" - LONDON, 1995
COLE G. - "PERSONNEL MANAGER" - LONDON, 1995
COWLING A. - "BEHAVIOURAL SCIENCES FOR MANAGERS" - LONDON, 1993
CHILD J. - "ORGANIZATION HARPER AND ROW" - 1984
DRUCKER P. - "INOVATIA SI SISTEMUL ANTREPRENORIAL" - EDITURA ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1993
FORIS T. , LUCA M. - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE" - EDITURA LEDA AND MUNTENIA, CONSTANTA, 1999
FORIS T. , DIMA D. - "MANUAL DE FORMARE MANGERIALA IN TURISM" - EDITURA PSIHOMEDIA, SIBIU, 2001
HOFSTEDE G. - "CULTURES CONSEQUENCES - INTERNATIONAL DIFFERENCES IN WORK - RELATED VALUES" - SAGE PUBLICATIONS, 1991
HOFSTEDE G. - "CULTURES AND ORGANIZATIONS SOFTWARE OF THE MIND" - MC. GRAW - HILL, 1991
LUSSIER R. N. - "HUMAN RELATIONS IN ORGANIZATION" - IRWIN, HOMEWOOD ILLINOIS, 1990
MINTZBERG H. - "THE RISE AND FALL OF STRATEGIC PLANNING" - PRENTICE - HALL, 1994
MATHIS R. - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE" - EDITURA ECONOMICA, 1997
POPESCU M. - "MANAGEMENTUL PROCESELOR DE CERCETARE - DEZVOLTARE" - EDITURA U. TRANSILVANIA, 2001
SCHEIN E. H. - "ORGANIZATIONAL CULTURE AND LEADERSHIP" - 1985
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.