Viitorul oricarui stat modern este de neconceput fara un sistem fiscal performant prin randament si superstabilitate din partea contribuabililor. Starea permanenta a unui stat contemporan este dependenta, in mare masura de istoria propriului sistem fiscal, de felul in care acesta a fost conceput si a functionat. Ceea ce deosebeste o tara aflata in progres de una aflata in declin este in buna masura preferinta aratata construirii viitorului. Aceasta preferinta se masoara prin impozite, imprumuturi si rata dobanzilor (Michael Albert). In orice oranduire sociala, sistemul veniturilor publice este determinat de forma de proprietate asupra mijloacelor de productie si de sfera relatiilor marfa-bani. In prezent, cea mai mare parte a mijloacelor de productie se afla in patrimoniul regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de stat.
O alta parte a mijloacelor de productie apartine producatorilor asociati in organizatii cooperatiste, astfel ca produsul muncii lor revine organizatiilor respective.
Aceste regii, societati comerciale participa la formarea veniturilor publice cu o parte din venitul realizat. In conditiile economico-sociale din Romania, fondurile destinate satisfacerii nevoilor publice provin, inca in proportie covarsitoare, de la regiile autonome, societatile comerciale cu capital de stat si organizatiile cooperatiste.
Populatia participa la fondurile publice cu o parte din veniturile sale. Ponderea acestei participari devine tot mai mare pe masura extinderii privatizarii in toate sectoarele economiei nationale, ca o trasatura specifica trecerii la economia de piata.
Relansarea economica in perioada de tranzitie va fi un nod indubitabil generata de sectorul privat creat in economie, de gradul de privatizare a sistemului productiv.
Fara existenta unor agenti economici privati, nu putem accede la o relansare economica autentica. In acest sens, fiscalitatea poate oferi instrumente necesare autoritatii publice pentru accelerarea procesului de privatizare si, pe aceasta baza, a declansarii si sustiunerii relansarii economice.
Sistemul fiscal, este rezultatul, aparitiei si inmultirii trebuintelor publice ale comunitatilor umane.
Finantele unui stat, ca si sistemul sau fiscal sunt in cea mai stransa legatura cu situatia lui politica, sociala si economica, intre regimul politic si finante existand o puternica interdependenta. Sistemul fiscal apare ca un rezultat istoric al mediului social, politic si economic dintr-un stat.
Sistemul fiscal este format din totalitatea impozitelor si taxelor provenite de la persoanele juridice si persoanele fizice care alimenteaza bugetele publice.
Sistemul fiscal cuprinde o diversitate de impozite, taxe si alte varsaminte obligatorii, care afecteza veniturile tuturor persoanelor fizice sau juridice, ponderea efortului fiscal fiind suportate de mase, mai ales prin intermediul preturilor.
Sistemul fiscal poate fi definit si ca totalitatea impozitelor instituite intr-un stat care-i procura acestuia o parte ...
A. SMITH - "AVUTIA NATIUNILOR" - VOL. II, EDITURA ACADEMIEI ROMANE, BUCURESTI, 1965
ANA STOIAN - "CONTABILITATE SI FISCALITATEA SOCIETATILOR COMERCIALE" - EDITURA INFOMEDIA, 2000
DAN DROSU SAGUNA - "DREPT FINANCIAR SI FISCAL" - EDITURA OSCAR PRINT, 1997
DAN DROSU SAGUNA - "DREPT FINANCIAR SI FISCAL" - EDITURA OSCAR PRINT, 2004
IOAN CONDOR - "DREPT FISCAL SI FINANCIAR" - EDITURA TRIBUNA ECONOMICA, 1996
IOAN CONDOR - "DREPT FINANCIAR SI FISCAL" - EDITOR TRIBUNA ECONOMICA, BUCURESTI, 1996
IOAN TALPOS - "FINANTELE ROMANIEI" - VOL. 1, EDITURA SEDONA, TIMISOARA, 1996
IULIAN VACAREL - "FINANTE PUBLICE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 2004
IULIAN VACAREL - "FINANTE PUBLICE" - EDITIA AIVA, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 2004
IULIAN VACAREL - "FINANTE PUBLICE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 2004
NICOLAE HOANTA - "EVAZIUNEA FISCALA" - EDITURA TRIBUNA ECONOMICA, 1997
LEGEA NR. 571 DIN 22 DECEMBRIE 2003, PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 927 DIN 23 DECEMBRIE, 2003
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.