Una din caracteristicile indispensabile ale realitatii noastre o constituie invazia mesajelor publicitare afise, bannere, vitrine, firme luminoase, genti sau tricouri imprimate. Datind inca din Antichitate, reclama a devenit in societatea moderna o institutie omniprezenta, adica, care s-a infiltrat in orice domeniu al activitatii economice. In contextul economiei de piata ea este si un simbol al prosperitatii. Pentru a-si vinde produsele, serviciile, ideile, oamenii de afaceri investesc in reclama scopul mesajului publicitar fiind in esenta atragerea cumparatorilor.
Reclama se foloseste pe scara foarte larga, intrucat ea si-a dovedit utilitatea, incepand de la lansarea unui nou produs cand a constituit instrumentul de familiarizare, sensibilizare si stimulare a curiozitatii si dorintei pana la intretinerea atentiei consumatorului prin fidelitate, simpatie si in final repozitionarea imaginii produsului, care se poate deplasa spre alte calitati, spre produsul imbunatatit, etc.
Cu toate acestea, reclamei i se reproseaza de regula ca masceaza realitatea si creeaza false nevoi, ca se impune consumatorilor fara un consimtamint prealabil, manipulindu-i, spre profitul unui numar restrins de favorizati.
Nevoia de a intelege functionalitatea mecanismului publicitar, impactul reclamei asupra atitudinii si comportamentului consumatorilor sunt resimtite de insusi receptorii, dar si de oamenii de afaceri si creatorii de publicitate.
Lucrarea data se constituie ca un ghid teoretic in domeniul reclamei comerciale, o initiere in sfera avertising-ului, la fel cuprinde descrierea situatiei pietei seviciilor publicitare in Republica Moldova, realizind un studiu de caz agentiilor locale.
Lucrarea este compusa din 2 capitole. Primul capitol Reclama comerciala notiuni generale este divizat in 5 paragrafe, care trateaza problema definirii reclamei, clasificarii, precum si prezinta o scurta descriere a principalelor medii de difuzare a reclamei, accentuind atit avantejele cit si dezavantejele fiecarui din ele. Ca un punct de plecare pentru analiza semnificatiei reclamei pentru activitatea economica prezinta proliferarea functiilor si obiectivelor acesteea. La fel in capitolul 1 este evidentiat rolul marketingului publicitar, elementele acestuia, si organizarea si petrecerea campaniilor publicitare, ca parte componenta a programului de marketing.
Capitolul 2 este dedicat unei scurte prezentari a cadrului legislativ in Republica Moldova privind activitatea publicitara, precum si analiza pietei serviciilor publicitare locale, a agentiilor, clientilor acestora cit si a receptorilor de reclama comerciala din tara.
Ultimul paragraf prezinta un studiu de caz privind agentiile publicitare locale, si anume a firmei VARO-INFORM. Pentru realizarea lucrarii date, am utilizat 14 surse, dintre care 7 monografii (carti), 1 articol, 4 acte legislative si 5 pagini Internet. Ca material ilustrativ 7 anexe.
Capitolul 1. Reclama comerciala notiuni generale A?
1. 1 Conceptul ...
RAILEAN STUDEONOV - "DE LA "RECLAMA" LA "PUBLICITATE"" - CHISINAU, 2002
ENACHE E. , DIACONU M. , ASANDR M. - "MARKETING INTERNATIONAL" - INDEPENDENTA ECONOMICA, 1998
COCRIS V. , ISON V. - "ECONOMIA AFACERILOR" - VOL I, EDITURA GRAPHIX, IASI, 1994
GEORGESCU T. , CARAVAN G. - "TEHNICI DE COMERT EXTERIOR" - VOL. I, EDITURA SYLVI, BUCURESTI, 1997
MOLDOVEANU M. , MIRON D. - "PSIHOLOGIA RECLAMEI. PUBLICITATEA IN AFACERI" - EDITURA LIBRA, BUCURESTI, 1995
WELLS W. , BURNETT J. , MORIARTY S. - "ADVERTISING. PRINCIPLES AND PRACTICE" - TRADUCERE IN LIMBA RUSA, ST. PETERBURG, 2001
BOWE K. L. , ARENS W. F. - "CONTEMPORARY ADVERTISING" - TRADUCERE IN LIMBA RUSA, TOLIATTI, 1995
PETROVICI S. , PITUSCAN F. - "ORGANIZAREA SI PETRECEREA CAMPANIILOR DE RECLAMA" - POLITICA INDUSTRIALA SI COMERCIALA IN RM, NR. 25 - 26, PAG. 214, SEPT. 1997
LEGEA REPUBLICII MOLDOVA NR. 1227 - XIII DIN 27 IUNIE 1997 "CU PRIVIRE LA PUBLICITATE", MONITORUL OFICIAL, NR. 67 - 68, 16. 10. 1997
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.