Prezentarea evoluției sistemului electoral românesc

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 PREZENTAREA EVOLUTIEI SISTEMULUI ELECTORAL ROMANESC DUPA 1989
2.1 DEFINITIA SI NOTIUNEA SISTEMULUI ELECTORAL
2.2 ISTORICUL SISTEMULUI ELECTORAL DIN ROMANIA
2.3 ALEGERI LEGISLATIVE
2.4 BIROURILE ELECTORALE
2.5 CAMPANIA ELECTORALA
2.6 AUTORITATEA ELECTORALA PERMANENTA
2.7 ALEGERI EUROPENE
2.8 OBSERVAREA ALEGERILOR
3 LEGISLATIA REFERITOARE LA DESEMNAREA PARLAMENTULUI
3.1 CONSIDERATII GENERALE
3.2 CONSTITUIREA PARLAMENTULUI
3.3 STRUCTURA CONSTITUTIVA A PARLAMENTULUI
3.4 FUNCTIILE PARLAMENTULUI
3.5 RELATIILE DINTRE PARLAMENT SI GUVERN
4 LEGISLATIA PRIVIND DESEMNAREA AUTORITATILOR LOCALE
4.1 COMPARTIMENTUL ADMINISTRATIE PUBLICA LOCALA
4.1.1 ATRIBUTII
4.2 PRINCIPIILE DE BAZA ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE LOCALE
4.2.1 PRINCIPIUL AUTONOMIEI LOCALE
4.2.2 PRINCIPIUL DESCENTRALIZARII SERVICIILOR PUBLICE
4.2.3 PRINCIPIUL ELIGIBILITATII AUTORITATILOR ADMINISTRATIEI PUBLICE LOCALE
4.2.4 PRINCIPIUL LEGALITATII
4.2.5 PRINCIPIUL CONSULTARII CETATENILOR IN PROBLEMELE LOCALE DE INTERES DEOSEBIT
4.2.6 PRINCIPIUL DECONCENTRARII ADMINISTRATIVE
4.3 INSTITUTIA PRIMARUL
4.3.1 ACTELE DESEMNATE DE PRIMAR
4.3.2 SUSPENDAREA MANDATULUI PRIMARULUI
4.4 INSTITUTIA VICEPRIMARULUI
4.5 CONSILIUL LOCAL
5 LEGISLATIA PRIVIND DESEMNAREA PRESEDINTELUI ROMANIEI. PROPUNEREA PRESEDINTELUI PRIVIND VOTUL UNINOMINAL
5.1 INSTITUTIA PREZIDENTIALA DIN ROMANIA
5.2 ALEGEREA PRESEDINTELUI ROMANIEI
5.3 MANDATUL PRESEDINTELUI ROMANIEI
5.4 ATRIBUTIILE PRESEDINTELUI ROMANIEI
5.5 RASPUNDEREA PRESEDINTELUI ROMANIEI
5.6 PROPUNEREA PRESEDINTELUI PRIVIND VOTUL UNINOMINAL
5.6.1 CRIZA VOTULUI UNINOMINAL
5.6.2 AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE VOTULUI UNINOMINAL
5.6.3 GESTIONAREA SITUATIEI DE CRIZA
5.6.4 CONCLUZII
6 STUDIU DE CAZ - MODIFICARI LEGISLATIVE PRIVIND DESEMNAREA MEMBRILOR PARLAMENTULUI
6.1 PROPUNERILE ORGANIZATIEI PRODEMOCRATIA PRIVIND VOTUL UNINOMINAL
6.2 DECIZIILE CURTII CONSTITUTIONALE
6.3 DEZBATERI PARLAMENTARE
6.4 PROPUNERILE SOCIETATII CIVILE
6.5 PROPUNEREA PREDEDINTELUI ROMANIEI PENTRU REFERENDUM
6.6 PROPUNERILE ORGANIZATIEI PRODEMOCRATIA PRIVIND VOTUL UNINOMINAL
6.7 DECIZIILE CURTII CONSTITUTIONALE
6.8 DEZBATERI PARLAMENTARE PRIVIND VOTUL UNIMOMINAL
6.9 PROPUNERILE SOCIETATII CIVILE
6.10 PROPUNEREA PREDEDINTELUI ROMANIEI PENTRU REFERENDUM
7 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Majoritatea celor care abordeaza tematica electorala, definesc conjunctiv sistemul, tipurile de scrutin, formulele ori metodele de atribuirea mandatelor, incat, in cele mai multe cazuri, nu rezulta cu claritate, daca se vorbeste de unul si acelasi aspect ori daca se impune un tratament disjunctiv, in context. Sistemul electoral poate fi definit ca totalitatea normelor juridice privitoare la organizarea, desfasurarea si valorificarea rezultatelor alegerilor.

Acesta include un ansamblu de reguli, acte si proceduri in care se includ si ii dau continut tipurile de scrutin si metodele de transformare a voturilor in locuri si de atribuire a mandatelor.

Normele electorale sunt definite de profesorii Ioan Muraru si Elena Simina Tanasescu drept: acele norme juridice care reglementeaza relatiile referitoare la alegerea prin vot a deputatilor, senatorilor, sefului de stat si autoritatilor locale.

De asemenea, ei precizeaza ca normele electorale stabilesc care sunt drepturile electorale, conditiile ce trebuie indeplinite de o persoana pentru a fi beneficiarul acestora, precum si garantiile ce fac efectiva exercitarea lor. normele juridice electorale stabilesc obligatiile organelor de stat in legatura cu alegerile, regulile de organizare si desfasurare a alegerilor, precum si cele de stabilire, centralizare si comunicare a rezultatelor votarii.

Sistemul electoral reprezinta ansamblu de norme juridice, articulate si ierarhizate, avand ca obiect de reglementare dreptul de a alege si de a fi ales in organele reprezentative ale puterii, inclusiv dreptul de a revoca pe cei alesi, principiile sufragiului, modul de organizare si desfasurare a alegerilor si de stabilire a rezultatului votarii.

Sistemul electoral dintr-o tara este profund influentat de sistemul de partide. Din acest motiv, orice discutie despre numarul, natura si relatiile dintre partidele existente in viata politica a unei tari trebuie precedata de intelegerea principalelor modele de sisteme electorale si de consecintele acestora asupra tipului de selectie politica practicata. Intr-o lucrare de referinta pentru stiinta politica, Modele ale democratiei, Arend Lijpart propune doua concepte pentru definirea principalelor tipuri de regimuri democratice: ,, democratii majoritariste (exemple consacrate: SUA si Marea Britanie), respectiv democratii consensualiste (Germania si cele mai multe tari europene continentale). Se poate trage de aici concluzia ca fiecare tip de sistem depinde, in mod direct, de catre tipul de democratie prezenta: majoritara ori consensualista. Deasemenea, cele doua sisteme electorale au propriile lor caracteristici: cel majoritar se bazeaza pe logica deciziei eficiente, iar guvernarea reprezinta exprimarea vointei majoritatii.

In cadrul unei reprezentari proportionale, rezultatul alegerilor nu este relevant pentru a arata prezenta unei majoritati, ci pentru a scoate la iveala optiunile detaliate ale alegatorilor, scopul final fiind ca minoritatile semnificative sa nu fie ...

Bibliografie:

JAQUES CAPDEVIELLE, ELIZABETH DUPOIRER - "EFECTUL PATRIMONIU"

NONNA MAYER - "CLASA, POZITIE SOCIALA SI VOT"

ION RUSU - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE" - EDIT. LUMINA LEX, BUCURESTI, 2004

IULIAN TEDEOROIU - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE CONTEMPORANE, VOL. II" - EDIT. SYLVI, BUCURESTI

I. MURARU - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE, VOL. II" - EDIT. PROARCADIA, BUCURESTI, 1993

ION RUSU - "DREPT ADMINISTRATIV" - EDIT. LUMINA LEX, BUCURESTI, 2001

I. DELEANU - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE, TRATAT, VOL. II" - EDIT. EUROPE NOVA, BUCURESTI, 1996

ION RUSU - "DREPT CONSTITUTIONAL" - EDIT. LUMINA LEX, BUCURESTI, 2001

A. FUEREA - "DREPT COMUNITAR EUROPEAN. PARTEA GENERALA" - ED. ALL BECK, 2003

C. LEICA - "DREPT COMUNITAR" - ED LUMINA LEX, 1998

O. MANOLACHE - "DREPT COMUNITAR ED A III A REVAZUTA" - ED ALL BECK, 2001

V. MARCU - "DREPT INSTITUTIONAL COMUNITAR, ED A II A" - ED LUMINA LEX, 2001

D. MAZILU - "INTEGRARE EUROPEANA. DREPT COMUNITAR SI INSTITUTII EUROPENE" - ED LUMINA LEX, 2001

R. MUNTEANU - "DREPT EUROPEAN" - ED OSCAR PRINT, BUCURESTI, 1996

DACIAN COSMIN DRAGOS - "UNIUNEA EUROPEANA "INSTITUTII, MECANISME, ED. 3" - ED C. H 16. BEACK, BUCURESTI, 2007

GUY MICHELAT, MICHEL SIMON - "COMPORTAMENT ELECTORAL - IMPORTANTA DIMENSIUNII SIMBOLICE"

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Prezentarea evolutiei sistemului electoral romanesc
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
98 pagini
Imagini extrase:
109 imagini
Nr cuvinte:
35 372 cuvinte
Nr caractere:
197 975 caractere
Marime:
256.68KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Drept
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Drept
Sus!