Factor de putere, notiune complexa, dimensiune spatiala a dreptului international public si al relatiilor internationale - teritoriul - a impus si impune o serie de institutii juridice de natura sa-l protejeze, sa-i confere o stabilitate cat mai mare, sa-i scoata in relief importanta care i se acorda. Teritoriul influentea- za regimul juridic al frontierei de stat prin toate elementele sale componente si anume :
- spatiul terestru;
- spatiul acvatic;
- spatiul aerian.
Astfel regimul juridic al frontierei de stat apare ca o institutie juridica care are menirea sa afirme suveranitatea unui stat asupra propriului teritoriu acolo unde acesta este delimitat de teritoriul altui stat, la frontiere, dar totodata si pentru respectarea suveranitatii altui stat vecin. De aceea aceasta institutie poate fi privita ca un ansamblu de norme juridice interne dar si bilaterale, imbraca o serie de trasaturi distincte dreptului international public, o fiziono- mie proprie, particularizand modalitati de manifestare a unor relatii de buna vecinatate intre doua state limitrofe. si toate acestea au ca nucleu teritoriul.
Consideratiile enuntate conduc la concluzia ca Regimul Juridic al Frontierei de Stat a fost creat ca o institutie specifica Teritoriului particularizand prevederi ale Dreptului International Public la nivel national dar si bilateral intre doua state vecine. in acest context, pentru a raspunde problematicii acestei lucrari am considerat ca necesara structura lucrarii in trei capitole care sa sintetizeze cel mai bine notiunea de Teritoriu, Frontiera de stat si regimul sau juridic si Regimul juridic al frontierei de stat.
CAPITOLUL I
ASPECTE PRIVIND TERITORIUL iN DREPTUL INTERNAtIONAL
SECtIUNEA 1.NOtIUNEA sI NATURA JURIDICa A TERITORIULUI
Spatiul planetei noastre, din puncte de vedere al regimului sau juridic se imparte in doua categorii principale: teritoriile cu regim international, nesupuse suveranitatii statelor si teritoriul statelor si teritoriile statelor (teritoriul de stat) aflat sub suvera-nitatea lor.
Teritoriile cu regim international sunt acele spatii care au un statut international , nefiind supuse suveranitatii unui stat sau unui grup de state, statutul lor juridic fiind reglementat prin principii si norme de drept international public. La baza acestui regim sta conceptul potrivit caruia spatiile respective sunt "patrimoniul comun al omenirii". Aceste spatii sunt deschise folosirii lor de catre toate statele si popoarele in conditii de egalitate si numai in scopuri pasnice. Astfel de spatii sunt: zona internationala a spatiilor marine, spatiul extraatmosferic si corpurile ceresti.
in ultima perioada de timp asistam insa la aplicarea unui regim international unor teritorii apartinand unor state. in acest mod suveranitatea statelor respective este limitata aplicandu-se norme de drept international ca o masura de gestionare a conflictelor ce au ca obiect teritoriile respective. teritoriile statelor sau teritoriul de stat sunt supuse suveranitatii lor, iar in dreptul international public, este garantat in primul rand prin principiile: principiul suveranitatii teritoriale a statului, principiul integritatii teritoriale a statelor si principiul instabilitatii frontierei statelor.
Regimul juridic al teritoriului statelor este reglementat de legislatia nationala a unui stat, in temeiul suveranitatii sale terito- riale, cu luarea in considerare a prevederilor dreptului internatio- nal.
in cazul statelor moderne, teritoriile lor prezinta urma- toarele caracteristici:
a.este stabil, in sensul ca el este folosit de o colectivitate umana permanent;
b.este baza materiala a existentei si activitatii statului;
c.este limitat, prin frontierele statului care limiteaza activi- tatea de guvernare a statului si competenta sa teritoriala;
Teritoriul constituie deci, impreuna cu populatia care-l locu- ieste premisa necesara a existentei statului ca entitate suverana, de sine statatoare prezentand totodata si o insemnatate esentiala pentru organizarea politica si dezvoltarea social politica a oricarei comunitati umane. Teritoriul de stat este conditia indispensabila a delimitarii spatiale si a actiunii independente in raport de celelalte state, ca subiect suveran al dreptului international. O natiune , un popor fara teritoriu nu poate fi recunoscuta ca subiect de drept international. Astfel, teritoriul apare ca expresie a suprematiei, independentei si inviolabilitatii statului si poporului care il locuieste.
Teritoriul statelor a constituit si constituie o problema impor- tanta in relatiile internationale, deoarece el reprezinta baza mate- riala a formarii al existentei statelor. Toate statele, fara nici o deo- sebire, sunt subiecte egale de drept international si, din acest punct de vedere, marimea teritoriului nu are relevanta juridica externa Totodata, marimea teritoriului si a populatiei care-l locu- ieste, bogatiile si resursele sale naturale, asezarea geografica, s.a.m.d. sunt tot atatea aspecte
D.Popescu, A.NastaseDrept international public, Casa de editura si presa "sansa" SRL, Bucuresti, 1997
D.Popescu, Fl.ComanDrept international public, Editura M.I., Bucuresti, 1993
G.GeamanuDreptul international contemporan, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975
Gh.MocaDreptul international, Editura Politica, Bucuresti, 1989
R. Miga BesteliuDreptul international - Introducere in dreptul international public, Editura ALL Educational, Bucuresti, 1997
M.I.NiciuDreptul international public, vol.II, Editura Chemarea, Iasi, 1996
I.DiaconuDreptul international public, Casa de editura si presa "sansa" SRL, Bucuresti, 1995
L.Takacs, M.I.NiciuDreptul international public, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1976
I.Badescu, D.DungaciuSociologia si geopolitica frontierei, Editura Floare albastra, Bucuresti, 1995
G.Geamanu, L.Takacs, I.M.Niciu,
G.DumitrescuPrincipii de drept international public, Editura stiintifica, Bucuresti, 1968
S.Neagoe, C.Caranda, Gh.Alexandrescu,
N.BulmezMonografia frontierei de stat a R.S.Romania, Editura M.Ap.N., Bucuresti, 1979
D.PopescuForme si instrumente juridice de cooperare in aviatia civila internationiala, Editura Academiei, Bucuresti, 1976
***Istoria trupelor romane de graniceri, Editura Militara, Bucuresti, 1987
H.C.MateiStatele lumii, Editura Melania, Bucuresti, 1993
A.SavuRomania - Sinteza geografica, Editura stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1975
Ch.RousseauDroit international public, Edition Dallaz, Paris, 1970
Ch.RousseauPrincipes des droit international public. Recueil des courses, Paris, 1958
P.FochilleTraite de droit international public, Paris, 1925
E.de VattelLes droit de gens, vol.I, Paris, 1863
N.Q.Dinh, A.PellelDroit international public, 4-eme edition, Paris
***Culegere de acte normative pentru uzul lucratorilor C.N.Gr., Editura M.I., Bucuresti, 1994
***O.G. nr.29/1997 privind Codul aerian, publicata in M.Of. nr.208/1997
***Legea privind frontiera de stat a Ucrainei
***Legea privind frontiera de stat a Republicii Moldova
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.