Aspecte privind teritoriul în dreptul internațional - Regimul juridic al frontierei de stat al României

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

INTRODUCERE3
CAPITOLUL I. ASPECTE PRIVIND TERITORIUL iN DREPTUL INTERNAtIONAL
SECtIUNEA 1. NOtIUNEA sI NATURA JURIDICa A TERITORIULUI4
SECtIUNEA 2. ELEMENTELE TERITORIULUI DE STAT7
2.1.Spatiul terestru8
2.3.Dreptul international al marii12
SECtIUNEA 3 REGIMUL INTERNAtIONAL DE NAVIGAtIE PE DUNaRE16
2.4.Spatiul aerian19
2.5.Dreptul international aerian20
SECtIUNEA 4.PROBLEMA MODIFICaRILOR TERITORIALE21
3.1.Dobandirea originara21
3.2.Modalitati de modificare a teritoriilor admise de dreptul international contemporan24
CAPITOLUL II. FRONTIERA DE STAT sI REGIMUL DE FRONTIERa
SECtIUNEA 1.NOtIUNEA FRONTIEREI DE STAT sI DEFINItIA ACESTEIA25
SECtIUNEA 2.CLASIFICAREA FRONTIERELOR27
SECtIUNEA 3.STABILIREA, DEMARCAREA sI REDEMARCAREA FRONTIERELOR DE STAT28
SECtIUNEA 4.PRINCIPIILE STABILIRII TRASEULUI FRONTIEREI DE STAT31
4.1.Principiile detaliilor de planimetrie31
4.2.Principiul liniei de determinat pe teren31
4.3.Principiul mijlocului panzei de apa31
4.4.Principiul talvegului32
4.5.Principiul senalului navigabil32
SECtIUNEA 5.PRINCIPII DE STABILIRE A FRONTIEREI iN SECTORUL MARITIM33
SECtIUNEA 6.PRINCIPII DE STABILIRE A FRONTIEREI AERIENE35
SECtIUNEA 7.VECINaTATEA, BUNA VECINaTATE sI REGIMUL DE FRONTIERa36
7.1.Vecinatatea36
7.2.Buna vecinatate37
CAPITOLUL III. REGIMUL JURIDIC AL FRONTIEREI DE STAT A ROMaNIEI
SECtIUNEA 1.DEFINItIA FRONTIEREI DE STAT A ROMaNIEI sI ASPECTE GENERALE iN LEGaTURa CU ACEASTA38
SECtIUNEA 2.FRONTIERA iN ISTORIA ROMaNILOR38
SECtIUNEA 3.DOCUMENTE PRIN CARE S-A STABILIT TRASEUL FRONTIEREI DE STAT A ROMaNIEI CU STATELE VECINE40
3.1.Frontiera cu Ungaria40
3.2.Frontiera cu Republica Federala Iugoslavia40
3.3.Frontiera cu Bulgaria41
3.4.Frontiera cu Ucraina41
3.5.Frontiera cu Republica Moldova42
SECtIUNEA 4.PRINCIPII DE DELIMITARE sI SISTEME DE DEMARCARE A FRONTIEREI DE STAT ROMaNE42
4.1.Delimitarea si demarcarea frontierei de stat intre Romania si Ungaria43
4.2.Delimitarea si demarcarea frontierei de stat intre Romania si R.F. Iugoslavia43
4.3.Delimitarea si demarcarea frontierei de stat intre Romania si Bulgaria44
4.4.Delimitarea si demarcarea frontierei de stat intre Romania si Ucraina44
4.5.Delimitarea si demarcarea frontierei de stat intre Romania si Republica Moldova45
SECtIUNEA 5.DATE, CARACTERISTICI sI TRASEUL ACTUAL AL FRONTIEREI DE STAT A ROMaNIEI45
5.1.Datele frontierei de stat45
5.2.Caracteristicile frontierei de stat45
5.3.Traseul actual al frontierei de stat a Romaniei47
SECtIUNEA 6.CONTROLUL sI iNTREtINEREA SEMNELOR sI CULOARELOR DE FRONTIERa50
6.1.Frontiera romano-ungara50
6.2.Frontiera romano-iugoslava51
6.3.Frontiera romano-bulgara52
6.4.Frontiera romano-ucraineana53
SECtIUNEA 7.FOLOSIREA APELOR DE FRONTIERa sI DESFasURAREA DIFERITELOR ACTIVITatI iN ZONA DE FRONTIERa53
7.1.Navigatia in apele de frontiera54
7.2.Pescuitul54
7.3.Vanatoarea55
7.4.intretinerea cailor ferate, a drumurilor si a podurilor care traverseaza frontiera55
SECtIUNEA 8.ATRIBUtIILE ORGANELOR COMPETENTE PENTRU PAZA FRONTIEREI DE STAT sI TRECEREA PESTE FRONTIERa A PERSOANELOR, MIJLOACELOR DE TRANSPORT sI BUNURILOR55
8.1.Regimul juridic al frontierei de stat si atributiile organelor competente pentru paza frontierei de stat55
CONCLUZII59
BIBLIOGRAFIE61

Extras din licența:

Factor de putere, notiune complexa, dimensiune spatiala a dreptului international public si al relatiilor internationale - teritoriul - a impus si impune o serie de institutii juridice de natura sa-l protejeze, sa-i confere o stabilitate cat mai mare, sa-i scoata in relief importanta care i se acorda. Teritoriul influentea- za regimul juridic al frontierei de stat prin toate elementele sale componente si anume :

- spatiul terestru;

- spatiul acvatic;

- spatiul aerian.

Astfel regimul juridic al frontierei de stat apare ca o institutie juridica care are menirea sa afirme suveranitatea unui stat asupra propriului teritoriu acolo unde acesta este delimitat de teritoriul altui stat, la frontiere, dar totodata si pentru respectarea suveranitatii altui stat vecin. De aceea aceasta institutie poate fi privita ca un ansamblu de norme juridice interne dar si bilaterale, imbraca o serie de trasaturi distincte dreptului international public, o fiziono- mie proprie, particularizand modalitati de manifestare a unor relatii de buna vecinatate intre doua state limitrofe. si toate acestea au ca nucleu teritoriul.

Consideratiile enuntate conduc la concluzia ca Regimul Juridic al Frontierei de Stat a fost creat ca o institutie specifica Teritoriului particularizand prevederi ale Dreptului International Public la nivel national dar si bilateral intre doua state vecine. in acest context, pentru a raspunde problematicii acestei lucrari am considerat ca necesara structura lucrarii in trei capitole care sa sintetizeze cel mai bine notiunea de Teritoriu, Frontiera de stat si regimul sau juridic si Regimul juridic al frontierei de stat.

CAPITOLUL I

ASPECTE PRIVIND TERITORIUL iN DREPTUL INTERNAtIONAL

SECtIUNEA 1.NOtIUNEA sI NATURA JURIDICa A TERITORIULUI

Spatiul planetei noastre, din puncte de vedere al regimului sau juridic se imparte in doua categorii principale: teritoriile cu regim international, nesupuse suveranitatii statelor si teritoriul statelor si teritoriile statelor (teritoriul de stat) aflat sub suvera-nitatea lor.

Teritoriile cu regim international sunt acele spatii care au un statut international , nefiind supuse suveranitatii unui stat sau unui grup de state, statutul lor juridic fiind reglementat prin principii si norme de drept international public. La baza acestui regim sta conceptul potrivit caruia spatiile respective sunt "patrimoniul comun al omenirii". Aceste spatii sunt deschise folosirii lor de catre toate statele si popoarele in conditii de egalitate si numai in scopuri pasnice. Astfel de spatii sunt: zona internationala a spatiilor marine, spatiul extraatmosferic si corpurile ceresti.

in ultima perioada de timp asistam insa la aplicarea unui regim international unor teritorii apartinand unor state. in acest mod suveranitatea statelor respective este limitata aplicandu-se norme de drept international ca o masura de gestionare a conflictelor ce au ca obiect teritoriile respective. teritoriile statelor sau teritoriul de stat sunt supuse suveranitatii lor, iar in dreptul international public, este garantat in primul rand prin principiile: principiul suveranitatii teritoriale a statului, principiul integritatii teritoriale a statelor si principiul instabilitatii frontierei statelor.

Regimul juridic al teritoriului statelor este reglementat de legislatia nationala a unui stat, in temeiul suveranitatii sale terito- riale, cu luarea in considerare a prevederilor dreptului internatio- nal.

in cazul statelor moderne, teritoriile lor prezinta urma- toarele caracteristici:

a.este stabil, in sensul ca el este folosit de o colectivitate umana permanent;

b.este baza materiala a existentei si activitatii statului;

c.este limitat, prin frontierele statului care limiteaza activi- tatea de guvernare a statului si competenta sa teritoriala;

Teritoriul constituie deci, impreuna cu populatia care-l locu- ieste premisa necesara a existentei statului ca entitate suverana, de sine statatoare prezentand totodata si o insemnatate esentiala pentru organizarea politica si dezvoltarea social politica a oricarei comunitati umane. Teritoriul de stat este conditia indispensabila a delimitarii spatiale si a actiunii independente in raport de celelalte state, ca subiect suveran al dreptului international. O natiune , un popor fara teritoriu nu poate fi recunoscuta ca subiect de drept international. Astfel, teritoriul apare ca expresie a suprematiei, independentei si inviolabilitatii statului si poporului care il locuieste.

Teritoriul statelor a constituit si constituie o problema impor- tanta in relatiile internationale, deoarece el reprezinta baza mate- riala a formarii al existentei statelor. Toate statele, fara nici o deo- sebire, sunt subiecte egale de drept international si, din acest punct de vedere, marimea teritoriului nu are relevanta juridica externa Totodata, marimea teritoriului si a populatiei care-l locu- ieste, bogatiile si resursele sale naturale, asezarea geografica, s.a.m.d. sunt tot atatea aspecte

Bibliografie:

D.Popescu, A.NastaseDrept international public, Casa de editura si presa "sansa" SRL, Bucuresti, 1997

D.Popescu, Fl.ComanDrept international public, Editura M.I., Bucuresti, 1993

G.GeamanuDreptul international contemporan, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975

Gh.MocaDreptul international, Editura Politica, Bucuresti, 1989

R. Miga BesteliuDreptul international - Introducere in dreptul international public, Editura ALL Educational, Bucuresti, 1997

M.I.NiciuDreptul international public, vol.II, Editura Chemarea, Iasi, 1996

I.DiaconuDreptul international public, Casa de editura si presa "sansa" SRL, Bucuresti, 1995

L.Takacs, M.I.NiciuDreptul international public, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1976

I.Badescu, D.DungaciuSociologia si geopolitica frontierei, Editura Floare albastra, Bucuresti, 1995

G.Geamanu, L.Takacs, I.M.Niciu,

G.DumitrescuPrincipii de drept international public, Editura stiintifica, Bucuresti, 1968

S.Neagoe, C.Caranda, Gh.Alexandrescu,

N.BulmezMonografia frontierei de stat a R.S.Romania, Editura M.Ap.N., Bucuresti, 1979

D.PopescuForme si instrumente juridice de cooperare in aviatia civila internationiala, Editura Academiei, Bucuresti, 1976

***Istoria trupelor romane de graniceri, Editura Militara, Bucuresti, 1987

H.C.MateiStatele lumii, Editura Melania, Bucuresti, 1993

A.SavuRomania - Sinteza geografica, Editura stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1975

Ch.RousseauDroit international public, Edition Dallaz, Paris, 1970

Ch.RousseauPrincipes des droit international public. Recueil des courses, Paris, 1958

P.FochilleTraite de droit international public, Paris, 1925

E.de VattelLes droit de gens, vol.I, Paris, 1863

N.Q.Dinh, A.PellelDroit international public, 4-eme edition, Paris

***Culegere de acte normative pentru uzul lucratorilor C.N.Gr., Editura M.I., Bucuresti, 1994

***O.G. nr.29/1997 privind Codul aerian, publicata in M.Of. nr.208/1997

***Legea privind frontiera de stat a Ucrainei

***Legea privind frontiera de stat a Republicii Moldova

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Aspecte privind teritoriul in dreptul international - Regimul juridic al frontierei de stat al Romaniei
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Lucrare de diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
60 pagini
Imagini extrase:
61 imagini
Nr cuvinte:
26 758 cuvinte
Nr caractere:
140 543 caractere
Marime:
103.17KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
stat, drept, regim juridic
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Sus!