Importanța comerțului electronic în plan global

Previzualizare licența:

Extras din licența:

In ultimul deceniu o noua forma de manifestare a comertului devine din ce in ce mai importanta si pare sa cunoasca o dinamica de crestere extrem de accentuata.

In contextul dezvoltarii fara precedent a tehnologiilor, a devenit posibila efectuarea unor tranzactii cu bunuri si servicii - in varianta on-line -, fapt de neconceput in urma cu doar doua-trei decenii.

1.1. Optici si conceptii cu privire la rolul comertului electronic

In conceptia Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), comertul electronic reprezinta desfasurarea unei afaceri prin intermediul retelei Internet, vanzarea de bunuri si servicii avand loc offline sau online.

O alta definire sugestiva ar putea fi: "Capacitatea de a realiza tranzactii care implica schimbul de bunuri si servicii intre doua sau mai multe parti, folosind instrumente si tehnici electronice".

La nivel mondial, comertul electronic nu mai este o simpla activitate, sau forma de comert, care concentreaza eforturile tarilor si companiilor, aflate in competitia de a castiga noi piete si de a raspunde cat mai bine exigentelor acestora. In prezent, comertul electronic a devenit o componenta esentiala a politicilor de dezvoltare economica promovate de tarile industrializate. Prin masurile adoptate la nivel guvernamental de catre tarile puternic industrializate, in vederea stabilirii unor reglementari unice in ceea ce priveste realizarea tranzactiilor comerciale pe suport electronic, comertul electronic a devenit o componenta fundamentala a comertului international. In acelasi timp insa, accesibilitatea tehnologiilor informationale legate de Internet, costul scazut al acestora, precum si relativa independenta a acestora fata de tehnologiile clasice, permit economiilor tarilor in dezvoltate o posibila integrare rapida in acest domeniu .

Comertul electronic este practic o notiune care presupune un amestec complex de tehnologii, infrastructuri, procese si produse. Acesta reuneste toate industriile si aplicatiile acestora, in cadrul pietei globale numite "Internet".

La nivelul actual al evolutiei sale, comertul electronic presupune trei tipuri de infrastructuri:

- Infrastructura tehnologica necesara crearii unei piete Internet.

Comertul electronic are la baza: o varietate de tehnologii, care se dezvolta continuu si se interconecteaza cu o viteza ametitoare; furnizorii de servicii Internet conecteaza utilizatorii la aceste "coloane vertebrale" si dispozitivele (aparatele) utilizatorilor finali, cum ar fi PC-urile, TV-urile, sau telefoanele mobile.

- Infrastructura ca proces de conectare a pietei Internet la piata traditionala. Aceasta infrastructura face ca platile prin intermediul Internetului sa fie posibile (ex.:cu ajutorul credit, debit sau smart card-urilor). Ajuta de asemenea la distributia (on-line sau fizica) a produselor cumparate de consumatori, prin Internet.

- "Infrastructura" sub forma legilor, reglementarilor sau uzantelor.

Aceasta infrastructura afecteaza gestionarea acelor afaceri influentate sau angajate in comertul electronic, precum si relatiile dintre oamenii de afaceri, consumatori sau guvern.

Puse laolalta aceste trei tipuri de infrastructuri dau posibilitatea comertului electronic sa innoiasca piata traditionala in trei moduri:

- Inovarea proceselor: comertul electronic simplifica, face mai eficient, reduce costurile sau influenteaza intr-un alt mod procesele prin care o tranzactie este pusa in practica. De exemplu, Boeing a folosit comunicatiile electronice si un sistem de design asistat de calculator pentru a coordona 238 de echipe de design-eri implicati in producerea la nivel global a modelului 777, care a determinat o reducere a ratei erorilor cu 50%, reducand totodata atat costurile cat si timpul necesar lansarii modelului pe piata.

- Inovarea produselor: comertul electronic creeaza sau faciliteaza obtinerea de noi produse care nu erau disponibile anterior. De exemplu, MP3-urile permit deopotriva "beneficiarilor" sa asculte muzica descarcata pe computer, cat si muzicienilor sa incarce muzica lor pe Internet, creand astfel un nou mediu unde poate fi produsa si consumata muzica.

- Inovarea pietelor: comertul electronic creeaza noi piete in timp, spatiu si informatii care altfel nu pot exista datorita faptului ca tranzactiile si coordonarea costurilor ar fi prohibitiv de mari.

De remarcat ar fi si faptul ca, tipurile de infrastructuri de care depinde comertul electronic reprezinta elemente cheie ale activitatii la nivel intern. Cele trei sectoare de servicii, care sunt si tipuri de infrastructuri in acelasi timp, telecomunicatiile, serviciile financiare si distributia sunt componente esentiale ale activitatii economice in ansamblu.

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Importanta comertului electronic in plan global.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
49 pagini
Imagini extrase:
49 imagini
Nr cuvinte:
15 500 cuvinte
Nr caractere:
82 982 caractere
Marime:
761.12KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
comert, vanzari, internet
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Profesorului:
Ion Alexandru
Sus!