Aplicarea Conceptului de Inovare în Predarea Informaticii

Previzualizare licența:

Extras din licența:

"Secolul XXI se apropie si,

desi rolul sau nu este prea bine

conturat,computerul va avea, cu siguranta,

un profund impact asupra invatamantului"

(Pelgrum, W.J.)

INTRODUCERE

In secolul in care traim calculatorul a patruns in aproape toate domeniile de activitate si din acest motiv, o buna cunoastere a acestuia a devenit o adevarata necesitate.

In societatea contemporana, au schimbari rapide si efecte imediate, educatia si invatamantul trebuie reinnoite, completate, adaptate, astfel incat putem vorbi despre o permanenta inovatie si creatie in activitatea didactica.

Obiectivul general al Anului European 2012 este acela de a promova creativitatea ca factor cheie in dezvoltarea competentelor personale, antreprenoriale si sociale prin invatarea pe tot parcursul vietii dar si de a gasi strategii moderne folosite pentru asigurarea unei educatii de calitate in invatamant.

Utilizarea calculatorului in procesul instructiv-educativ faciliteaza realizarea scopurilor didactice si idealurilor educationale. Calculatorul nu este utilizat pentru a inlocui activitatea de predare a cadrului didactic, ci pentru a veni tocmai in sprijinul predarii, ajutandu-l astfel sa-si indeplineasca mai bine functia sa didactica fundamentala. Programul de calculator poate deveni un suport important pentru o predare eficienta.

Lucrarea de fata isi propune sa arate ca metodica predarii informaticii este o componenta sociala a educatiei. Numai o gama larga poate sa aduca un aport benefic predarii si invatarii.

In scopul redactarii acestei lucrari s-au consultat lucrari de psihologie, lucrari de pedagogie si de specialitate. Ea este structurata pe trei capitole:

In capitolul I ,,Initiere im metodica predarii informaticii. Caracteristica generala,, s-a expus esenta si specificul predarii informaticii, componenta a oricarei activitati umane, si orientarile noi in domeniul informaticii

In capitolul II ,,Aplicarea tehnologiilor informationale avansate in procesul de predare a informaticii" sunt date citeva idei despre aplicarea tehnologiilor informationale in predare lectiilor de informatica.

In capitolul III ,,E-learning concept inovator in predarea informaticii. Platforme e-learning." s-a aratat cum putem introduce un curs de predarea a lectiilor de informatica in clasa VIII-a in platforma Moodle, care sunt avantajele si dezavantajele instruirii asistate de calculator

Elaborarea acestei lucrari a prilejuit imbogatirea cunostintelor despre metodele inovatoare de predare a informaticii.

Motivatia privind alegerea si tratarea temei

Aceasta tema a fost aleasa dintr-o considerare fireasca a fiecarui om de a se perfectiona,de a fi in pas cu noul in tot ceea ce preocupa pe specialisti, pentru ridicarea nivelului muncii scolare.

Din totdeauna intr-o activitatea profesionala esti preocupat de dobindirea cunostintelor de catre elevi, in functie de particularitatile lor de virsta si individuale ,masurind si apreciind rezultatele.

Despre importanta studiului si invatarii informaticii s-a discutat si se mai discuta inca, nu numai in cercurile specialistilor, ci aproape de catre toata lumea, indiferent de nivelul de instruire. De astazi, informatica, implinirea ei in realizarea progesului social este mai mare ca odinioara, daca tehnicile, metodele si modelele informatice migreaza in totalitatea sferelor si domeniul de cercetare a universului, daca sistemul sau conceptual contribuie la perfectionarea sistemului conceptual general al stiintei, acesta este rezultatul firesc al unui indelungat proces de dezvoltare sociala, in care s-au produs transformari si perfectionari ale structurilor social-economice, ale cunoasterii umane, ale puterii de actiune si de interventie a omului asupra lumii. Este rezultatul perfectionarii informaticii insasi, al trecerii ei de la studiul relatiilor cantitative la acela al aspectelor calitative. In contextul preocuparilor pentru modernizarea invatamintului, pentru acordarea lui la cerintele epocii actuale, cele destinate ridicarii calitatii, invatamintul informatic ocupa un rol prioritar.

In prezent, informatica isi gaseste aplicatii in toate domeniile vietii. Prezenta ei este puternic amplificata de impactul pe care il are Internetul. Reteaua la nivel mondial a revolutionat comunicarea dintre companii, logistica, mass media, dar si viata privata a fiecarui individ. Mai putin vizibil, dar totusi omniprezent, informatica si-a castigat un loc stabil pana si in aparatele casnice, ca de exemplu video recorder-ul sau masina de spalat, in care sunt inglobate asa-numitele embedded Systems (sisteme inglobate), care asigura acestor aparate un comportament mai mult sau mai putin "inteligent".

Marele avantaj al sistemelor computationale consta in capacitate lor de a prelucra in mod schematic cantitati enorme de informatii la o viteza foarte mare. S-a incercat si implementarea capacitatilor perceptive ale omului in sistemele informatice, insa pana in prezent cu un succes foarte limitat. Un exemplu in aceasta directie il constituie sistemele de recunoastere a chipului uman, sau/si de luare a deciziior atunci cand nu se dispune de toate datele necesare. Astfel de procese sunt studiate de o ramura specializata a informaticii, inteligenta artificiala. Astfel, in anumite discipline restranse pot fi obtinute deja rezultate remarcabile. Totusi nu se poate inca vorbi despre o modelizare a inteligentei umane.

Ca sistem stiintific fundamental, informatica are, la fel ca si matematica, implicatii profunde in multe alte domenii ale stiintei. Daca prin matematica se intelege un "sistem de gandire formal", atunci informatica se concentreaza pe ceea ce este "formal realizabil", adica ceea ce este realizabil din punctul de vedere al masinii. Studierea problemelor informaticii poate sa se apropie foarte mult de filozofie.

Informatica moderna ia in consideratie ansamblul structural al stiintelor informatice, principiile fundamentale, relatiile dintre entitati informatice.

Metodologia invatamintului informatic are ca obiect studierea legitatilor informatice formative ale acestei activitati. Ea are o tripla valenta teoretica (de fundamentare prin cercetare si explicarea logic stiintifica si didactica a procesului invatarii informatice ), practica-aplicativa (de fundamentare a bazelor elaborarii normelor privind organizarea si conducerea stiintifica a activitatii de invatare a informaticii), de creare si de ameliorare continua a deprinderilor specific acestei activitati.

Bibliografie:

Agosti C., Research and Advanced Technology for Digital Libraries: 6th European Conference, Ecdl 2002 Rome, Italy, September 2002 proceedings, (EDT) Thanos - Computers, 2002 - 664 p.

Antonesei L., Paidei A., Fundamentele culturale ale educatiei, Ed. Polirom, Iasi, 1996

Antonesei L., O introducere in pedagogie. Dimensiunile axiologice si transdisciplinare ale educatiei, Ed. Polirom, Iasi, 2002

Artip A., Papuc L., Noile educatii. Imperative ale lumii contemporane, FEP "Tipografia centrala", Chisinau, 1996, p.111

Ausubel D., Robinson F., Invatarea in scoala. O introducere in psihologia pedagogica, EDP, Bucuresti, 1981

Balan T., Kurko F., Dimensiunea performantei, CHIP Computer & Communications, nr. 9, 2004.

Badut M., Managementul retelelor utilitare, CHIP Computer & Communications, nr. 5, 2004,

Balan, I., A treia dimensiune, CHIP Computer & Communications, nr.10, 2004,

Bear J., Bear M., Bear's Guide to Earning Degrees by Distance Learning, Education, Ten Speed Press, 2003, 432 p.

Barbat M., Graphic Power, // CHIP Computer & Communications, nr.10, 2004.

Beveridge W. I., Arta cercetarii stiintifice. Bucuresti: Ed. Stiintifica, p. 13-220.

Birzea, C. Arta si stiinta educatiei. Bucuresti: E.D.P., 1998. p. 15-20, 150.

Bourne J. R., Moore J.C., Online Education, Volume 1: Journal of Asynchronous LearningNetworks, The Sloan Consortium Sloan-C, 1999, p.29, 125

Bocu D. Initiere in programarea orientata pe obiecte din perspective C++ si JAVA, Ed. Albastra, Cluj-Napoca, 2003, 241p.

Bolun I., Covalenco V., Bazele informaticii aplicate, Ed. ASEM, Chisinau, 1999. 522p. p 84

Du Boulay B., Artificial Intelligence in Education: Knowledge and Media in Learning Systems, World Conference on Artificial Intelligence in Education (1997: Kobe - Reference, IOS Press, 1997, 685 p. 26. Butler M., Canadian Books in Print 2004: Subject Index. Language Arts & Disciplines, University of Toronto Press 2004 - 1500 p.

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Aplicarea Conceptului de Inovare in Predarea Informaticii.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
5/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
58 pagini
Imagini extrase:
58 imagini
Nr cuvinte:
19 530 cuvinte
Nr caractere:
112 874 caractere
Marime:
241.18KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Calculatoare
Tag-uri:
concept, inovare, informatica
Predat:
la facultate
Materie:
Calculatoare
Sus!