Studiu privind contribuția personalului ministerului apărării la asigurările sociale

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

INTRODUCERE 6
CAPITOLUL 1
ABORDARI TERORETICE PRIVIND ASIGURARILE SOCIALE 9
1.1. Scurte consideratii cu privire la asigurarile sociale 9
1.2. Principiile si rolul sistemului public national de asigurari sociale 12
1.3. Continutul economic al asigurarilor sociale 18
1.4. Sursele de constituire a fondurilor asigurarilor sociale 19
1.4.1. Contributiile pentru asigurarile sociale de stat 21
1.4.2. Contributiile diferentiate ale salariatilor si pensionarilor care
merg la tratament balnear sau la odihna 23
1.5. Formele de ocrotire a persoanelor care contribuie la fondul de asigurari sociale 24
1.5.1. Pensiile 24
1.5.2. Trimiterile la tratament balnear si la odihna 28
1.5.3. Indemnizatiile si ajutoarele de asigurari sociale 29
CAPITOLUL 2
SISTEMUL PUBLIC DE ASIGURARI SOCIALE IN ROMANIA 31
2.1. Categoriile de persoane asigurate in cadrul sistemului national de asigurari sociale 33
2.2. Contributiile angajatilor la fondurile de asigurari sociale.
Particularitati privind contributiile de asigurari sociale pentru personalul
Ministerului Apararii 35
2.2.1. Contributiile la fondurile de asigurari sociale de stat 36
2.2.2. Contributiile la fondul de asigurari sociale de sanatate 42
2.2.3. Contributia la fondul de somaj 51
2.3. Sistemul pensiilor militare de stat 56
2.4. Institutiile publice cu rol in gestionarea fondurilor de asigurari sociale si protectia sociala a asiguratilor 61
2.4.1. Institutii publice cu rol in protectia sociala a asiguratilor. 61
2.4.2. Institutii publice implicate in sistemul asigurarile sociale de
sanatate 63
2.4.3. Institutii publice implicate in protectia somerilor 64
2.4.4. Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, 67
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti - institutia suprema de
protectie sociala a sanatatii personalului Ministerului Apararii 67
CAPITOLUL 3
CONTABILITATEA CONTRIBUTIILOR DE ASIGURARI SOCIALE IN CADRUL MINISTERULUI APARARII 71
3.1.Organizarea si conducerea contabilitatii unitatilor militare 71
3.2.Documente de evidenta contabila a contributiilor de asigurari sociale 72
3.3.Inregistrarea contabila a contributiilor sociale datorate de catre
personalul Ministerului Apararii 74
3.3.1. Contabilitatea contributiilor privind pensiile militare de stat 74
3.3.2. Contabilitatea retinerilor pentru constituirea fondului de
asigurari sociale de sanatate 75
3.4. Inregistrarea contabila a contributiilor sociale datorate de catre
unitatile militare 76
CAPITOLUL 4
STUDIU PRIVIND CONTRIBUTIA UNOR CATEGORII DE PERSONAL AL MINISTERULUI APARARII LA ASIGURARILE SOCIALE 80
4.1. Metodologia de calcul a salariilor personalului civil din cadrul
Ministerului Apararii 82
4.2. Metodologia de calcul a contributiilor cadrelor militare 85
CONCLUZII SI PROPUNERI 93
BIBLIOGRAFIE 95
ANEXE 99

Extras din licența:

1.1.Scurte consideratii cu privire la asigurarile sociale

Necesitatea organizarii ocrotirii cetatenilor, sub diferite forme, a aparut o data cu dezvoltarea factorilor de productie. In mod deosebit, aparitia si dezvoltarea sistemelor asigurarilor sociale au fost determinate de crearea si dezvoltarea industriei, cand s-au instituit primele masuri legale pentru ,,incurajarea protectiei si industriei nationale".

Necesitatea realizarii asigurarilor sociale este determinata si de grija deosebita pe care statul trebuie sa o manifeste fata de cetatenii sai. Fiind o importanta problema de stat, drepturile de asigurari sociale ale cetatenilor sunt garantate de Constitutie, de Codul muncii si de alte acte normative. Astfel, Constitutia Romaniei prevede ca ,,dreptul la ocrotire sanatatii este garantat"1. Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice. Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii Totodata, statul este obligat ,,sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent"2. Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege

Din punct de vedere al preocuparilor statului pentru tineri, in Constitutia Romaniei se precizeaza ca ,, tineri si copiii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor"3. Astfel, statul acorda alocatii de stat pentru copii si ajutoare pentru ingrijirea copilului bolnav ori handicapat.

Asigurarile sociale constituie unul dintre mijloacele de garantare, de realizare a drepturilor constitutionale ale poporului; ele reprezinta numai o parte din complexul de masuri luate pentru realizarea unei vieti decente si civilizate a poporului roman.

Sub aspect financiar, asigurarile sociale participa la repartitia unei parti din produsul national brut, constituie un mijloc de control asupra formarii, repartizarii si utilizarii acestuia, cand se alimenteaza, se repartizeaza si se utilizeaza fondurile asigurarilor sociale.

Asigurarile sociale reprezinta ,,o forma speciala de protectie pe care societatea o acorda membrilor sai"4. Acestea ofera un sprijin care contracareaza efectele variatelor riscuri economice (de exemplu pierderea veniturilor datorita imbolnavirii, datorita reducerii capacitatii de munca la varste inaintate, datorita somajului). De aceea despre asigurarile sociale se spune, uneori, ca sunt un tip de securitate sociala, alte ori, ca reprezinta un sector al politicilor sociale sau, mai mult, in literatura de specialitate se considera ca, in fapt, acesti doi termeni sunt interschimbabili.

Aproape toate natiunile din lume au dezvoltat programe complexe de asigurari sociale. Acestea variaza de la tara la tara dar, in ansamblu, ele urmaresc " patru dimensiuni comune"5:

- sunt legate de "riscuri sociale" care se pot materializa in cursul vietii unui individ;

- sunt stabilite prin lege;

- furnizeaza beneficii financiare indivizilor care si-au pierdut veniturile datorita varstei inaintate corelata cu scaderea capacitatii de munca, datorita invaliditatii, imbolnavirii, maternitatii, accidente de munca sau somaj (cand riscul devine manifest);

- obtinerea beneficiilor e conditionata de contributie.

Riscurile sociale, sub diverse forme si manifestari, au existat si vor exista mereu. Filosofia statului bunastarii sociale se centreaza pe ideea de risc si de "impartire" a riscului intre membrii societatii. Existenta riscurilor este, deseori, sinonima cu manifestarea unor prejudicii sau a unor pagube. Prin urmare, in practica sociala, prejudiciile pot fi definite din perspectiva posibilitatilor de interventie. In contextul asigurarilor sociale sunt recunoscute, in principal, ca prejudicii pierderea veniturilor salariale (din diferite motive: somaj, pierderea capacitatii de munca - datorita unor accidente de munca sau a bolilor profesionale, datorita varstei inaintate si deteriorarea starii de sanatate).

In 1990 Departamentul American pentru Sanatate si Servicii Umane a publicat lucrarea "Social Security Throughout the World" in anul 1989 in care grupeaza prestatiile din sistemul de securitate sociala in functie de "cinci riscuri majore"6:

- batranete - invaliditate - urmasi;

- boala - maternitate;

- accidente de munca si boli profesionale;

- somaj;

- beneficii pentru familie.

Asigurarile sociale difera semnificativ de alte forme de ajutor sau sprijin public. Beneficiile care decurg depind, in general, de contributii si devin un drept al celor care le primesc. Contributiile provin de la persoanele angajate, de la angajatori si, in unele cazuri, de la bugetul statului. Acestea sunt colectate in fonduri speciale care asigura suportul financiar al beneficiilor.

Astazi exista o mare diversitate de sisteme de asigurari sociale astfel ca incadrarea riguroasa a lor in modele specifice este dificila. Se poate face, insa, distinctie intre asigurarile de tip bismarkian si cele de tip beveridgean:

- asigurari de tip bismarkian sunt cele in "care accentul se pune pe fondul de asigurari sociale, diferit de bugetul de stat, iar beneficiile sunt conditionate de contributie si de marimea acesteia"7; fondul are o administrare in care sunt inclusi mai multi actori sociali - patronat, guvern, sindicate; sunt deseori criticate ca fiind determinantele inegalitatii si excluziunii sociale datorita faptului ca sunt conditionate exclusiv de ocupare;

- asigurari de tip beveridgean, care acopera "intreaga populatie care a contribuit la bugetul de stat"8, beneficiile (au un nivel cantitativ si calitativ constant scazut) sunt suportate din acest buget; statul este administratorul sistemului determinand astfel atat tipul cat si nivelul beneficiului.

Utilizarea asigurarilor obligatorii, ca mecanism al obtinerii diverselor beneficii (medicale- in caz de imbolnavire, financiare- in caz de varsta inaintata, dizabilitate etc.), pe baza unui larg suport normativ, a presupus, totodata,

Bibliografie:

*** Constitutia Romaniei, Editura Economica, Bucuresti, 2002

*** Legea nr. 19/17.03.2000 privind sistemul public de pensii si alte

drepturi de asigurari sociale, publicata in M.Of. nr.140/01.04.2000

*** Legea nr. 145 din 24 iulie 1997 - Legea asigurarilor sociale de

sanatate - publicata in M.Of. nr. 178/31.07.1997

*** Legea nr. 95/ 14 aprilie 2006 privind reforma in domeniul sanatatii,

publicata in M.O. nr. 372/28 aprilie 2006

*** Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 103 din 6 februarie 2002

*** Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in M.Of. nr. 629/2002, Partea I

*** Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale

personalului militar din institutiile publice de aparare nationala,

ordine publica si siguranta nationala, publicata in M.O. nr. 246/11

martie 1999

*** Legea 164/7 aprilie 2001 privind pensiile militare de stat, publicata in M.Of. nr. 183/10 aprilie 2001

*** Ordinul Nr. 221/4 noiembrie 2005, Partea I, pentru aprobarea Normelor metodologice privind contributia de asigurari sociale de sanatate, Publicat in: M.O. nr. 1064/28 noiembrie 2005

*** Legea nr. 487/2006, privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2007,publicata in M.Of. nr. 1047/ 29 decembrie 2006

*** Statutul Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti, publicat in M.O. nr 308/25 august 1999

*** Ordonanta de urgenta nr. 41 din 27 aprilie 2000 pentru modificarea si completarea Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei din 27 aprilie 2000

*** Ordinul nr. 340 al Ministrului Muncii si solidaritatii sociale pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicat in M.Of. nr. 237/10.05.2001

*** O.U.G. nr. 49/29.03.2001 pentru modificarea si completarea Legii. nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in M.Of. nr. 161/30.03.2001

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu privind contributia personalului ministerului apararii la asigurarile sociale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
110 pagini
Imagini extrase:
110 imagini
Nr cuvinte:
31 739 cuvinte
Nr caractere:
177 688 caractere
Marime:
409.00KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Asigurări
Tag-uri:
asigurari, societate, fonduri
Predat:
la facultate
Materie:
Asigurări
Sus!