Desigur ca a incerca sa precizezi cu exactitate timpul in care a fost plasmuita o creatie folclorica inseamna a te hazarda, cu toate ca specialistii au demonstrat ca aceasta nu poate fi stabilit dincolo de perioada de aproximativ 200 ani in urma.
Dar functiile pe care le-au avut sau inca le mai au in viata colectivitatii rurale tematica sau structurile (acestor creatii), sunt argumente care vin: in sprijinul afirmatiei ca se pastreaza si astazi creatia populara a carei veche origine inainteaza pe firul istoriei noastre pana in epoca precrestina a dacilor si romanilor.
Mediul rural a fost dintotdeauna leaganul creatiei artistice ori alesii de-a lungul istoriei milenare a poporului nostru au pastrat fidel spiritualitatea romaneasca fiind un factor activ in evolutia acesteia.
In timpul Evului mediu (sec. XVI) o data cu aparitia centrelor urbane din folclorul taranesc s-a dezvoltat un folclor orasenesc, mai eterogen, dar de asemeni valoros, reflectand un nou tip de relatie economico-sociala. Cu timpul, cele doua segmente ale folclorului nostru s-au influentat reciproc, in mod benefic, aparand noi stiluri si straturi, care au imbogatit si imbogatesc continuu creatia noastra populara.
Analizand structura melodico-ritmica precum si tematica diferitelor cantece folclorice constatam o coexistenta in contemporaneitate a mai multor straturi de la melodia arhaica spirituala pana la cantecul de stil nou.
Solidaritatea sociala din obstea sateasca isi gaseste expresia in repertoriul familial; in asemenea momente intreaga colectivitate rurala este prezenta, avand de cele mai multe ori un rol precis in desfasurarea ceremonialului. Vestigii ale unei inalte civilizatii sunt creatiile geniale cum ar fi de pilda cantecul bradului sau zorilor, care inca se mai pastreaza in Oltenia de Nord-Vest, Hunedoara sau Banat, fiind interpretate in grup.
In Transilvania, ca punct culminant al ceremonialului nuptial este interpretat in grup, Cantecul Miresei, capodopera din toate puncetele de vedere, spre deosebire de alte zone ale tarii under interpretarea este solistica sau apartine profesionistilor.
Creatiile ciclului calendaristic apartin obiceiurilor de iarna, primavara, vara, mentinandu-se in timp functiile initiale legate de rodul pamantului, fiind intalnite in toate zonele folclorice ale Romaniei. In judetele din Sud-Estul tarii, flacaii si maturii canta in preajunul Anului nou, melodii de colind in variante pe care le consideram dintre cele mai vechi avand scrieri muzicale cu un numar restrans de sunete, in grupuri antifonice, ritmul fiind giusto-silabic, tematica tratand lupta cu diferite animale, precum leul, dulful de mare, sau vanatoarea ursului, a ciutei sau a soimului.
Adaptandu-se unor noi cerinte si conditii, obiceiurile, care pot fi intalnite in structuri asemanatoare si in alte zone ale tarii, sunt pe cale de disparitie sau si-au modificat functiile fiind preferate doar laturile spectaculoase si distractive. Stilul recitativului epic si-a gasit o rezonanta ...
ALEXANDRU TIBERIU - "MUZICA POPULARA ROMANEASCA" - BUCURESTI, EDITURA MUZICALA, 1973
ALEXANDRU TIBERIU - "BELA BARTOK DESPRE FOLCLORUL MUZICAL"
ALEXANDRU TIBERIU - "FOLCLORISTICA, ORGANOLOGIE, MUZICOLOGIE" - BUCURESTI, EDITURA MUZICALA, VOL. I, 1978, VOL. II, 1980
ALEXANDRU TIBERIU - "ARMONIE SI POLIFONIE IN CANTECUL POPULAR ROMANESC" - EDITURA MUZICALA, STUDII, VOLUM II, 1980
ALEXANDRU TIBERIU - "INSTRUMENTE MUZICALE ALE POPORULUI ROMAN" - EDITURA DE STAT PENTRU LITERATURA SI ARTA, BUCURESTI, 1956
BENTOIU PASCAL - "CATEVA ASPECTE ALE ARMONIEI IN MUZICA POPULARA DIN ARDEAL" - STUDII DE MUZICOLOGIE, VOL. I, BUCURESTI, EDITURA MUZICALA, 1965
BRANESCU MONICA - "LA LUNCILE SOARELUI - ANTOLOGIA COLINDELOR LAICE" - BUCURESTI, E. P. L. , 1964
BRAILOIU CONSTANTIN - "OPERE" - VOL. IV - V, BUCURESTI, EDITURA MUZICALA, 1979 - 1981
BUCIU DAN - "ELEMENTE DE SCRIITURA MODALA" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1981
CIOBANU GHEORGHE - "STUDII DE ETNOMUZICOLOGIE SI BIZANTOLOGIE" - BUCURESTI, EDITURA MUZICALA, VOL. I, 1974, VOL. II, 1979
CIOBANU GHEORGHE - "COLECTIE DE FOLCLOR MUZICAL" - REVISTA "MUZICA" - NR. 1, 1975
CIOBANU GHEORGHE - "LAUTARII DIN CLEJANI" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1969
COCISU ILARION - "CANTECE POPULARE ROMANESTI" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1966
COMAN MIHAI - "IZVOARE MITICE" - CARTEA ROMANEASCA, BUCURESTI, 1980
COMISEL EMILIA - "FOLCLOR MUZICAL" - BUCURESTI, E. D. P. , 1967
DINU VASILE - "VIATA SATULUI DE AZI PLASMUITA IN CANTECUL POPULAR" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1973
GEORGESCU CORNELIU - "JOCURI DIN OLTENIA" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1968
GIURCHESCU ANCA - "UNELE ASPECTE ALE INTERFERENTEI DINTRE SFERA CULTURII POPULARE SI CE A A CULTURII DE MASA" - REVISTA DE ETNOGRAFIE SI FOLCLOR, BUCURESTI, TOM. 18, NR. 3, 1973
GIURCHESCU ANCA - "RAPORTUL PENTRU MODELUL FOLCLORIC SI PRODUSELE SPECTACULOASE DE DANS POPULAR" - REVISTA DE ETNOGRAFIE SI FOLCLOR, TOM. 16, NR. 5, BUCURESTI, 1971
MIHALACHE GHEORGHE - "PE BUHAZ DE MARE" - TULCEA, 1980
NICOLESCU RADU - "ASPECTE ALE PROBLEMATICII ACTUALE ALE FOLCLORULUI: REALITATI SI PERSPECTIVA" - REVISTA DE ETNOGRAFIE SI FOLCLOR, TOM. 22, NR. 1, BUCURESTI, 1977
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.