O lucrare despre muzica filmului de arta este o lucrare despre muzica si imagine, despre relatii sinestezice, despre codurile pe care le suporta unul sau altul dintre aceste limbaje despre filosofia atasata istoriei contemporane lor, sau ca sa folosim un termen cinematografic timpului diegetic in care traieste cea de a saptea arta cu multiplele ei combinatii intre limbajele traditionale. In plus o astfel de lucrare presupune studiul inter-conditionarilor pe care si le impun artele imaginii si sunetului, a privirii si a vorbirii/cantarii. Undeva la inceputul acestor procese exista starea de jubilatie, contemplare efectiv extatica a realitatii urmata de plasarea ei in fictiune, de uz al fanteziei dar si a puterii de conceptualizare asupra miturilor. Nelipsita din aceste apoftegmatice toposuri ontologice a fost emotia omului in fata emanatiei palpabile a lumii; a lucrurilor cunoscute si necunoscute dar cognoscibile prin efortul inteligentei. Cinematograful? O noua varsta a Umanitatii, spunea Pierre Scize. Pentru a putea avea o imagine cat de cat corecta asupra artei filmului si a decela relatiile ei cu muzica, vom incerca alaturarea catorva definitii si observatii. Astfel, cinematograful se contureaza ca o arta de sinteza a limbajelor artistice traditionale (poezia, pictura, sculptura, arhitectura, coregrafia, muzica) adaugandu-i-se mentiunea ca una dintre componentele de baza ale cinematografului este imaginea tehnica. Exista acceptiunea ca acest tip de imagine tehnica reprezentand, printre altele, cel mai recent topos al secularizarii, a revolutionat profund modul de privire al lumii din perspectiva artistica. In aceeasi acceptiune imaginea tehnica este fotografia si derivatele ei.
In lucrarea de fata incercam sa facem un tablou sinoptic al principalelor conceptii asupra relatiei dintre imagine si muzica, pornind de la cateva definitii preconizate de teoreticieni precum Adorno, care scrie in Filosofia noii muzici: O data cu eliberarea materialului, posibilitatea de a-l stapani a sporit. Intelegem ca aceasta posibilitate sporeste eventualitatea unei mai mari capacitati in raport cu materialul muzical.
Intrebarea despre ceea ce este posibil in muzica gratie noilor tehnologii prescrie de asemenea luarea in considerare si examinarea drepturilor si dorintelor pe care noile tehnologii le pot declara in lumea sunetelor. Aceste drepturi si dorinte nu sunt doar cele ale partenerilor umani, compozitorul, interpretul, auditoriul, ci si ale materialului ori ale sunetului.
In afirmatia lui Adorno, expresia eliberare a materialului lasa sa se inteleaga ceva si in acest sens: materialul muzical avea si are dreptul si dorinta de a se elibera de anumite tutele care ii erau aplicate odinioara. Iar paradoxul pe care il exprima fraza lui Adorno este ca aceasta dorinta si acest drept, o data ce sunt declarate si recunoscute, deci o data materia eliberata, sunetul poate datorita acestui fapt si cu atat mai mult, sa cada sub stapanirea tehnicii. ...
ADORNO THEODOR W. - "AESTHETIC THEORY" - ED. PAPERBACK, UNIVERSITY OF MINNESOTA, 1997
ADORNO THEODOR W. - "PHILOSOHIE DE LA NOUVELLE MUSIQUE" - ED. GALLIMARD, PARIS, 1986
AGEL HENRI - "DIN TAINELE CINEMATOGRAFULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1970
AIELLO RITA - "MUSICAL PERCEPTIONS" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1994
ANGI STEFAN - "ESTETICA SENTIMENTELOR IN PRELEGERI DE ESTETICA" - ACADEMIA DE MUZICA "GH. DIMA", CLUJ.NAPOCA
ARISTARCO GUIDO - "ARTA FILMULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1976
BARTHES ROLAND - "RETORIQUE DE LIMAGE" - IN COMMUNICATIONS NR. 4, SEUIL, 1964
BARTHES ROLAND - "ESSAIS CRITIQUE", SEUIL, PARIS, 1964
BAUDRILLARD JEAN - "PAROXISTUL INDIFERENT" - IDEA EDITURA, CLUJ-NAPOCA, 2002
BAZIN ANDRE - "QUEST CE QUE LE CINEMA" - EDITIONS DU CERF, PARIS, 1961
BENTOIU PASCAL - "IMAGINE SI SENS" - EDITURA MUZICALA A UNIUNII COMPOZITORILOR, BUCURESTI, 1973
BOURDIEU PIERRE - "UN ART MOYEN" - LES EDITIONS DE MINUIT, PARIS, 1965
BURCH NOEL - "UN PRAXIS AL CINEMATOGRAFULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 2001
CIUREA RODICA - "LECTII DE PSIHOLOGIA MUZICII" - ACADEMIA DE MUZICA "GH. DIMA", CLUJ-NAPOCA, 1978
COHEN-SEAT GILBERT - "ESSAI SUR LE PRINCIPES DUNE PHILOSOPHIE DU CINEMA", P.U.F., PARIS, 1958
DAVIDESCU GRIGORE - "CINCI SIMTURI, CINCI PORTI SPRE CUNOASTERE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1972
DELEUZE GILLES - "LIMAGE MOVEMENT" - LES EDITIONS DE MINUIT, PARIS, 1983
DELEUZE GILLES - "LIMAGE TEMP" - LES EDITIONS DE MINUITS, PARIS, 1983
DELEUZE GILLES - "FOUCAULT" - IDEA EDITURA, CLUJ-NAPOCA, 2002
DRIMBA OVIDIU - "ISTORIA TEATRULUI UNIVERSAL" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1973
DULGHERU ELENA - "TARKOVSKI, FILMUL CA RUGACIUNE" - EDITURA ARCA INVIERII, BUCURESTI, 2001
DUMITRESCU MIRCEA - "LIMBAJUL CINEMATOGRAFIC" - REVISTA RESPIRO, NR. 6, BUCURESTI, 2002
EISENSTEIN SERGHEI - "THE FILM SENSE" - FABER AND FABER, LONDRA, 1949
FLUSSER VILEM - "FILOSOFIA FOTOGRAFIEI" - IDEA EDITURA, CLUJ-NAPOCA, 2003
GHIU BOGDAN - "EVUL MEDIA SAU OMUL TERMINAL" - IDEA EDITURA, COLECTIA PANOPTIKON, CLUJ-NAPOCA, 2002
GIULEANU VICTOR - "TRATAT DE TEORIA MUZICII" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1986
GOLU MIHAI - "PRINCIPII DE PSIHOLOGIE CIBERNETICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975
HEIDEGGER MARTIN - "CONCEPTUL DE TIMP" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 2000
JAKOBSON ROMAN - "ESSAIS DE LINGUISTIQUE GENERALE", SEUIL, POINTS, 1963
JOLY MARTINE - "INTRODUCERE IN ANALIZA IMAGINII" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1995
JUCAN MARIUS - "MODEL CULTURAL SI SECULARIZARE" - IN JURNAL PENTRU STUDIUL RELIGIILOR SI IDEOLOGIILOR, NR.1, UNIVERSITATEA BABES-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA, 2002
LEUTRAT JEAN-LUIS - "CINEMATOGRAFUL DE-A LUNGUL VREMII" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1992
LYOTARD JEAN-FRANCOIS - "DE LECRITURE MUSICALE" - REVISTA INHARMONIQUE, PARIS, NR.1, 1987
MALSON LUCIEN - "LES ENFANTS SAUVAGES" - UNION GENERALE DEDITIONS, 1959
MARTIN MARCEL - "LIMBAJUL CINEMATOGRAFIC" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1981
MALSON LUCIEN - "LES ENFANTS SAUVAGES" - UNION GENERALE DEDITIONS, 1959
MEAD GEORGE H - "MIND, SELF AND SOCIETY" - UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS, 1934
MEYER LEONARD B. - "EMOTION AND MEANING IN MUSIC" - UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS, 1956
MODORCEA GRID - "ACTUALITATEA SI FILMUL" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1994
MODORECEA GRID - "LITERATURA SI CINEMATOGRAF" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1986
MOZART LEOPOLD - "VERSUCH EINER GRUNDLICHEN VIOLINSCHULE" - CITAT IN SOURCE READINGS IN MUSIC HISTORY, NORTON&CO., NEW YORK, 1950
MUSATESCU MIRCEA - "FILMUL MUZICAL" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1979
NATTIEZ JEAN JAQUES - "FOUNDEMENTS DUNE SEMIOLOGIE DE LA MUSIQUE" - UNION GENERALE DEDITIONS, 1975
NEMESCU OCTAVIAN - "CAPACITATILE SEMANTICE ALE MUZICII" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1983
RICOEUR PAUL - "METAFORA VIE" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1984
RIEMANN HUGO - "CATECHISM OF MUSICAL AESTHETICS" - AUGENER & CO., LONDON, 1952
SADOUL GEORGES - "ISTORIA CINEMATOGRAFULUI MONDIAL" - EDITURA STINTIFICA, BUCURESTI, 1961
STOK DANUSIA - "KIESLOWSKI DESPRE KIESLOWSKI" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 2000
VANOYE FRANCIS - "SCURT TRATAT DE ANALIZA FILMICA" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1995
"ARTA MODERNA SI PROBLEMELE PERCEPTIEI ESTETICE" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1986
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.