Studiu de caz privind muzica filmului de artă în primul secol al cinematografului

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
1.1 CINEMATOGRAFUL SI RESURSELE TRADITIONALE. O EVOLUTIE
1.2 ISTORIC AL APARITIEI SI EVOLUTIEI ELEMENTELOR LIMBAJULUI CINEMATOGRAFIC
1.3 COEZIUNEA DINTRE FILM SI MUZICA
1.3.1 ELEMENTE COMPARATIVE - DESPRE HAZARD
1.3.2 INTREBUINTAREA EFECTIV - STRUCTURALA A SUNETULUI
2 DESPRE PERCEPTIA OPEREI DE ARTA
2.1 DESPRE FENOMENUL DE SINESTEZIE
2.2 IMAGINEA MUZICALA SI PARTICULARITATILE EI PSIHOLOGICE
2.3 RETORICA IMAGINII VIZUALE
2.3.1 IMAGINEA CA LIMBAJ UNIVERSAL
2.3.2 IMAGINEA "INTANGIBILA"
2.3.3 IMAGINE SI COMUNICARE
2.3.4 RETORICA IMAGINII
2.3.5 RETORICA SI CONOTATIE
2.4 EMOTIE SI AFECTIVITATE IN MUZICA
2.4.1 AFECTIVITATEA RAPORTATA LA COMUNICAREA MUZICALA
3 FENOMENELE SONORE IN CINEMATOGRAF
3.1 MUZICA DE FILM
3.1.1 ROL RITMIC
3.1.2 ROL DRAMATIC
3.1.3 ROL LIRIC
3.2 ANALIZA FILMULUI TROIS COULEUR - BLEU (TREI CULORI - ALBASTRU) DE KRISZTOF KIESLOWSKI
4 CONCLUZII
5 BIBLIOGRAFIE
6 ANEXE
6.1 ANEXA 1 - PARTITURA SECVENTEI FINALE A FILMULUI ANALIZAT
6.2 ANEXA 2 - CD MULTIMEDIA CU EXEMPLE VIDEO (PE COPERTA 3)

Extras din licența:

O lucrare despre muzica filmului de arta este o lucrare despre muzica si imagine, despre relatii sinestezice, despre codurile pe care le suporta unul sau altul dintre aceste limbaje despre filosofia atasata istoriei contemporane lor, sau ca sa folosim un termen cinematografic timpului diegetic in care traieste cea de a saptea arta cu multiplele ei combinatii intre limbajele traditionale. In plus o astfel de lucrare presupune studiul inter-conditionarilor pe care si le impun artele imaginii si sunetului, a privirii si a vorbirii/cantarii. Undeva la inceputul acestor procese exista starea de jubilatie, contemplare efectiv extatica a realitatii urmata de plasarea ei in fictiune, de uz al fanteziei dar si a puterii de conceptualizare asupra miturilor. Nelipsita din aceste apoftegmatice toposuri ontologice a fost emotia omului in fata emanatiei palpabile a lumii; a lucrurilor cunoscute si necunoscute dar cognoscibile prin efortul inteligentei. Cinematograful? O noua varsta a Umanitatii, spunea Pierre Scize. Pentru a putea avea o imagine cat de cat corecta asupra artei filmului si a decela relatiile ei cu muzica, vom incerca alaturarea catorva definitii si observatii. Astfel, cinematograful se contureaza ca o arta de sinteza a limbajelor artistice traditionale (poezia, pictura, sculptura, arhitectura, coregrafia, muzica) adaugandu-i-se mentiunea ca una dintre componentele de baza ale cinematografului este imaginea tehnica. Exista acceptiunea ca acest tip de imagine tehnica reprezentand, printre altele, cel mai recent topos al secularizarii, a revolutionat profund modul de privire al lumii din perspectiva artistica. In aceeasi acceptiune imaginea tehnica este fotografia si derivatele ei.

In lucrarea de fata incercam sa facem un tablou sinoptic al principalelor conceptii asupra relatiei dintre imagine si muzica, pornind de la cateva definitii preconizate de teoreticieni precum Adorno, care scrie in Filosofia noii muzici: O data cu eliberarea materialului, posibilitatea de a-l stapani a sporit. Intelegem ca aceasta posibilitate sporeste eventualitatea unei mai mari capacitati in raport cu materialul muzical.

Intrebarea despre ceea ce este posibil in muzica gratie noilor tehnologii prescrie de asemenea luarea in considerare si examinarea drepturilor si dorintelor pe care noile tehnologii le pot declara in lumea sunetelor. Aceste drepturi si dorinte nu sunt doar cele ale partenerilor umani, compozitorul, interpretul, auditoriul, ci si ale materialului ori ale sunetului.

In afirmatia lui Adorno, expresia eliberare a materialului lasa sa se inteleaga ceva si in acest sens: materialul muzical avea si are dreptul si dorinta de a se elibera de anumite tutele care ii erau aplicate odinioara. Iar paradoxul pe care il exprima fraza lui Adorno este ca aceasta dorinta si acest drept, o data ce sunt declarate si recunoscute, deci o data materia eliberata, sunetul poate datorita acestui fapt si cu atat mai mult, sa cada sub stapanirea tehnicii. ...

Bibliografie:

ADORNO THEODOR W. - "AESTHETIC THEORY" - ED. PAPERBACK, UNIVERSITY OF MINNESOTA, 1997

ADORNO THEODOR W. - "PHILOSOHIE DE LA NOUVELLE MUSIQUE" - ED. GALLIMARD, PARIS, 1986

AGEL HENRI - "DIN TAINELE CINEMATOGRAFULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1970

AIELLO RITA - "MUSICAL PERCEPTIONS" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1994

ANGI STEFAN - "ESTETICA SENTIMENTELOR IN PRELEGERI DE ESTETICA" - ACADEMIA DE MUZICA "GH. DIMA", CLUJ.NAPOCA

ARISTARCO GUIDO - "ARTA FILMULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1976

BARTHES ROLAND - "RETORIQUE DE LIMAGE" - IN COMMUNICATIONS NR. 4, SEUIL, 1964

BARTHES ROLAND - "ESSAIS CRITIQUE", SEUIL, PARIS, 1964

BAUDRILLARD JEAN - "PAROXISTUL INDIFERENT" - IDEA EDITURA, CLUJ-NAPOCA, 2002

BAZIN ANDRE - "QUEST CE QUE LE CINEMA" - EDITIONS DU CERF, PARIS, 1961

BENTOIU PASCAL - "IMAGINE SI SENS" - EDITURA MUZICALA A UNIUNII COMPOZITORILOR, BUCURESTI, 1973

BOURDIEU PIERRE - "UN ART MOYEN" - LES EDITIONS DE MINUIT, PARIS, 1965

BURCH NOEL - "UN PRAXIS AL CINEMATOGRAFULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 2001

CIUREA RODICA - "LECTII DE PSIHOLOGIA MUZICII" - ACADEMIA DE MUZICA "GH. DIMA", CLUJ-NAPOCA, 1978

COHEN-SEAT GILBERT - "ESSAI SUR LE PRINCIPES DUNE PHILOSOPHIE DU CINEMA", P.U.F., PARIS, 1958

DAVIDESCU GRIGORE - "CINCI SIMTURI, CINCI PORTI SPRE CUNOASTERE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1972

DELEUZE GILLES - "LIMAGE MOVEMENT" - LES EDITIONS DE MINUIT, PARIS, 1983

DELEUZE GILLES - "LIMAGE TEMP" - LES EDITIONS DE MINUITS, PARIS, 1983

DELEUZE GILLES - "FOUCAULT" - IDEA EDITURA, CLUJ-NAPOCA, 2002

DRIMBA OVIDIU - "ISTORIA TEATRULUI UNIVERSAL" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1973

DULGHERU ELENA - "TARKOVSKI, FILMUL CA RUGACIUNE" - EDITURA ARCA INVIERII, BUCURESTI, 2001

DUMITRESCU MIRCEA - "LIMBAJUL CINEMATOGRAFIC" - REVISTA RESPIRO, NR. 6, BUCURESTI, 2002

EISENSTEIN SERGHEI - "THE FILM SENSE" - FABER AND FABER, LONDRA, 1949

FLUSSER VILEM - "FILOSOFIA FOTOGRAFIEI" - IDEA EDITURA, CLUJ-NAPOCA, 2003

GHIU BOGDAN - "EVUL MEDIA SAU OMUL TERMINAL" - IDEA EDITURA, COLECTIA PANOPTIKON, CLUJ-NAPOCA, 2002

GIULEANU VICTOR - "TRATAT DE TEORIA MUZICII" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1986

GOLU MIHAI - "PRINCIPII DE PSIHOLOGIE CIBERNETICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975

HEIDEGGER MARTIN - "CONCEPTUL DE TIMP" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 2000

JAKOBSON ROMAN - "ESSAIS DE LINGUISTIQUE GENERALE", SEUIL, POINTS, 1963

JOLY MARTINE - "INTRODUCERE IN ANALIZA IMAGINII" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1995

JUCAN MARIUS - "MODEL CULTURAL SI SECULARIZARE" - IN JURNAL PENTRU STUDIUL RELIGIILOR SI IDEOLOGIILOR, NR.1, UNIVERSITATEA BABES-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA, 2002

LEUTRAT JEAN-LUIS - "CINEMATOGRAFUL DE-A LUNGUL VREMII" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1992

LYOTARD JEAN-FRANCOIS - "DE LECRITURE MUSICALE" - REVISTA INHARMONIQUE, PARIS, NR.1, 1987

MALSON LUCIEN - "LES ENFANTS SAUVAGES" - UNION GENERALE DEDITIONS, 1959

MARTIN MARCEL - "LIMBAJUL CINEMATOGRAFIC" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1981

MALSON LUCIEN - "LES ENFANTS SAUVAGES" - UNION GENERALE DEDITIONS, 1959

MEAD GEORGE H - "MIND, SELF AND SOCIETY" - UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS, 1934

MEYER LEONARD B. - "EMOTION AND MEANING IN MUSIC" - UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS, 1956

MODORCEA GRID - "ACTUALITATEA SI FILMUL" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1994

MODORECEA GRID - "LITERATURA SI CINEMATOGRAF" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1986

MOZART LEOPOLD - "VERSUCH EINER GRUNDLICHEN VIOLINSCHULE" - CITAT IN SOURCE READINGS IN MUSIC HISTORY, NORTON&CO., NEW YORK, 1950

MUSATESCU MIRCEA - "FILMUL MUZICAL" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1979

NATTIEZ JEAN JAQUES - "FOUNDEMENTS DUNE SEMIOLOGIE DE LA MUSIQUE" - UNION GENERALE DEDITIONS, 1975

NEMESCU OCTAVIAN - "CAPACITATILE SEMANTICE ALE MUZICII" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1983

RICOEUR PAUL - "METAFORA VIE" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1984

RIEMANN HUGO - "CATECHISM OF MUSICAL AESTHETICS" - AUGENER & CO., LONDON, 1952

SADOUL GEORGES - "ISTORIA CINEMATOGRAFULUI MONDIAL" - EDITURA STINTIFICA, BUCURESTI, 1961

STOK DANUSIA - "KIESLOWSKI DESPRE KIESLOWSKI" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 2000

VANOYE FRANCIS - "SCURT TRATAT DE ANALIZA FILMICA" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1995

"ARTA MODERNA SI PROBLEMELE PERCEPTIEI ESTETICE" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1986

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu de caz privind muzica filmului de arta in primul secol al cinematografului
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2008
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
71 pagini
Imagini extrase:
94 imagini
Nr cuvinte:
30 959 cuvinte
Nr caractere:
161 270 caractere
Marime:
2.24MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Artă
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Artă
Sus!