Poziția simfonismului german în muzica europeană

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 ROMANTISMUL
1.1 TEMATICA
1.2 CONCEPTIE DESPRE MUZICA
1.3 RECEPTAREA LUI BEETHOVEN
1.4 CONTROVERSE
1.4.1 PARTIDE MUZICALE
1.4.2 "MUZICA PROGRAMATICA" VS. "MUZICA ABSOLUTA"
1.5 RECUPERAREA TRECUTULUI
1.5.1 J. S. BACH
1.5.2 G. P. DA PALESTRINA
1.6 VIATA MUZICALA
1.6.1 TRANSFORMAREA MATERIALULUI MUZICAL
1.6.2 CONSTRUCTIA DE INSTRUMENTE
2 SIMFONISMUL GERMAN
2.1 C. M. VON WEBER
2.2 FR. SCHUBERT
2.3 R. WAGNER
2.4 F. MENDELSSOHN BARTHOLDY
2.5 R. SCHUMANN
2.6 LUDWIG SPOHR
2.7 JOHANNES BRAHMS
2.7.1 DATE BIOGRAFICE
2.7.2 PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CREATIEI
2.7.3 CONSIDERATII STILISTICE
2.7.4 SIMFONIILE
2.8 ANTON BRUCKNER
2.8.1 DATE BIOGRAFICE
2.8.2 PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CREATIEI
2.8.3 TRASATURI STILISTICE
2.8.4 SIMFONIILE
2.9 GUSTAV MAHLER
2.9.1 DATE BIOGRAFICE
2.9.2 PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CREATIEI
2.9.3 ASPECTE STILISTICE
2.9.4 PERIODIZARE. SIMFONIILE
2.10 RICHARD STRAUSS
2.10.1 DATE BIOGRAFICE
2.10.2 PRIVIRE GENERALA ASUPRA CREATIEI
2.10.3 TRASATURI STILISTICE
2.10.4 PROGRAMATISMUL
2.11 GENURI MINIATURALE
2.11.1 PIESA INSTRUMENTALA DE CARACTER (MINIATURA)
2.12 LIEDUL
2.12.1 CU ACOMPANIAMENT DE PIAN FR. SCHUBERT
2.12.2 DINTRE CONTEMPORANII LUI SCHUBERT, C. M. VON WEBER, C. LOEWE
2.12.3 DIN GENERATIA URMATOARE F. MENDELSSOHN - BARTHOLDY, R. SCHUMANN
2.12.4 DUPA 1850 FR. LISZT, RICHARD WAGNER, PETER CORNELIUS, ROBERT FRANZ, ADOLF JENSEN, JOHANNES BRAHMS, HUGO WOLF
2.12.5 CU ACOMPANIAMENT DE ORCHESTRA, G. MAHLER, RICHARD STRAUSS, HANS PFITZNER, MAX REGER
2.13 OPERA ROMANTICA IN GERMANIA INAINTE DE WAGNER REPERE ALE CREATIEI
2.14 RICHARD WAGNER - DRAMA MUZICALA
2.14.1 PRIVIRE DE ANSAMBLU INNOIRI ALE LIMBAJULUI MUZICAL CREATIA DE OPERA
2.15 OPERA ITALIANA - SEC. XIX
2.15.1 GIOACCHINO ROSSINI
2.15.2 VINCENZO BELLINI
2.15.3 GAETANO DONIZETTI
2.15.4 GIUSEPPE VERDI
2.15.5 REPERE BIOGRAFICE
2.15.6 CREATIA
3 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Secolul al 19-lea, cunoscut din perspectiva istoriei muzicii sub denumirea de Romantism, aduce in prim plan o schimbare a dominantelor spirituale: cea artistica se retrage acum in favoarea dominantei filozofice.

Cu alte cuvinte arta sunetelor redevine sensibila la criterii justificatoare cu statut eteronom. Si daca in perioada medievala sa ne amintim - isi subordonase realizarile argumentului religios, de data aceasta, tinand seama de spiritul timpului, gaseste imbold existential in ideea filozofica. Inainte insa de a patrunde in detaliul afirmatiei, facem loc unei precizari de ordin terminologic, menita sa fixeze dintru inceput dubla ipostaza a raportului clasic romantic in muzica.

Goethe spunea ca exista doua feluri de a fi: clasic sau romantic, a fi echilibrat sau a iesi din echilibru. 1. Ca stil muzical: clasic si romantic nu se pot departaja net. Unele trasaturi romantice apar deja in muzica secolului al 18-lea, trasaturi clasice pot fi intalnite pana tarziu in secolul al 19-lea. Pe de alta parte creatia unui singur compozitor poate intruni ambele caracteristici (ex. F. Mendelssohn-Bartholdy). 2. In general, arta clasica se recomanda prin orientarea spre Antichitate careia ii preia criteriile estetice (finitudine, claritate, echilibru, logica, continut general uman), formele, constructia. Arta romantica se intemeiaza pe arta clasica, dar ii modifica formele, continutul, chiar pana la a i se opune.

3. In istoria literaturii si a spiritualitatii, dupa perioada pre- si cea timpurie, curentul romantic se manifesta programatic in ultimii ani ai secolului al 18-lea, adica in timpul Clasicismului de la Weimar - Novalis, Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling, fratii August Wilhelm si Friedrich von Schlegel, Wilhelm Heinrich Wackenroder, Ludwig Tieck -. Ca tematica, Romantismul (german pentru ca la el ne referim) prefera intoarcerea la traditiile medievale (germane), la povesti, legende, proverbe - cu accentuarea sentimentului irational, a departarii misterioase, a intunericului (noapte si vis, boala si moarte), a experientelor inca neexplorate (dor, credinta, dragoste), a necunoscutului, a nesfarsitului. In locul dorintei de a rezolva rebusul universului, se profileaza acum atitudinea mistica. In acest context, arta este pretuita pentru rolul sau de mediu favorabil unor asemenea experiente Pentru poetii germani, muzica are o pozitie privilegiata, este pretuita ca arta fara de cuvinte a sentimentelor, capabila tocmai prin aceasta sa patrunda in zonele adanci, pline de mister, ale spiritului In muzica situatia difera. Nu exista in Clasicism, in secolul al 18-lea preluarea unui model antic, pe care Romantismul sa-l abandoneze programatic.

Mai mult, in secolul al 19-lea, prin analogie cu Clasicismul literar (de la Weimar), a fost denumit secolul al 18-lea al Clasicismului vienez. Si totusi Beethoven nu este analogul lui Ghoethe decat sub aspect istoric, al perioadei de viata.

Altele i-au fost insa contributiile. Beethoven nu a fost un ...

Bibliografie:

BERGER WILHELM GEORG - "GHID DE MUZICA SIMFONICA" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI

BERGER W. G. - "GHID INSTRUMENTAL DE MUZICA DE CAMERA" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI

BRUMARU ADA - "ROMANTISMUL"

VANCEA ZENO - "ISTORIA MUZICII IN EXEMPLE"

GOLEA ANTOINE - "MUZICA DIN NOAPTEA TIMPURILOR"

BRLIOZ HECTOR - "GROTESCUL IN MUZICA" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI

HANSLICK EDUARD - "VOM MUSIKALISCH - SCHONEN" - BREITKOPF AND HAERTEL, LEIPZIG, 1918

LISZT FRANZ - "PAGINI ROMANTICE" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 1985

SCHNAUS PETER - "EUROPAISCHE MUSIK IN SCHLAGLICHTERN" - MEYERS LEXIKONVERLAG, MANNHEIM, WIEN, ZURICH, 1990

MOLACHE LAURA - "AMURGUL EVULUI TONAL" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI, 2001

MANOLACHE L. WAGNER - "PREZENTARE DE CONCERT" - DIFUZATA IN 1. 07. 1988

WAGNER LISZT - "CORESPONDENTA"

ILIUT VASILE - "DE LA WAGNER LA CONTEMPORANI"

WAGNER RICHARD - "OPERA SI DRAMA" - EDITURA MUZICALA, BUCURESTI

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Pozitia simfonismului german in muzica europeana
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2002
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
59 pagini
Imagini extrase:
57 imagini
Nr cuvinte:
18 575 cuvinte
Nr caractere:
100 266 caractere
Marime:
96.16KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Artă
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
-
Materie:
Artă
Sus!