Componenta intrinseca a strategiei manageriale, activitatea de prevenire reprezinta un ansamblu de procedee si masuri luate sau planificate la toate stadiile de concepere, proiectare si desfasurare a proceselor de munca, menite sa asigure desfasurarea proceselor de munca in conditii de maxima securitate pentru sanatatea si integritatea participantilor la proces, prin care se elimina riscurile de accidentare sau imbolnavire profesionala.
Astfel, aceasta se constituie ca o stiinta de interfata imbinand cunostinte si tehnici de stricta specialitate in domeniul de aplicare cu tehnici si cunostinte din domeniul ergonomiei, igienei industriale, psihosociologiei muncii, medicinii muncii si toxicologiei industriale. In acest context se poate afirma ca sarcina principala a activitatii de prevenire o reprezinta obtinerea maximumului de eficienta si de calitate a muncii in conditiile reducerii numarului de accidente catre zero.
Aceste deziderate se pot realiza numai prin eliminarea sau reducerea riscurilor profesionale.
In acest scop trebuie intreprins un demers global care sa cuprinda: Punctul de plecare in optimizarea activitatii de prevenire a accidentelor de munca si imbolnavirilor profesionale intr-un sistem de munca il constituie evaluarea riscurilor profesionale din sistemul respectiv.
Indiferent daca este vorba de un loc de munca, un atelier sau o societate comerciala in ansamblul sau, o asemenea analiza permite identificarea si ierarhizarea factorilor de risc in functie de importanta lor si alocarea eficienta a resurselor financiare si umane pentru masurile prioritare de eliminare sau reducere a riscurilor reziduale asociate.
Evaluarea riscurilor profesionale presupune identificarea tuturor factorilor de risc (pericole sau situatii periculoase) din sistemul de munca analizat si cuantificarea dimensiunii lor pe baza combinatiei dintre doi parametri: probabilitatea de manifestare si gravitatea consecintei maxime previzibile (cea mai frecventa) asupra organismului uman.
Se obtin astfel niveluri de risc partiale pentru fiecare factor de risc in parte, respectiv niveluri de risc global pentru intregul sistem analizat.
Acest principiu de evaluare a riscurilor este deja cuprins in standardele europene (CEI 812/85, respectiv proiect CEN 1992) si sta la baza diferitelor metode cu aplicabilitate practica.
Obligativitatea evaluarii riscurilor profesionale in tara noastra decurge din legislatia actuala in domeniu, care a fost armonizata cu legislatia Uniunii Europene privind securitatea si sanatatea in munca.
Astfel, art. 7 alin. (4) din Legea 319/2006 a Securitatii si Sanatatii in Munca, preluand paragraful 2, punctul b - art. 5 din Directiva Cadru 391/89 C. E.
E. prevede: Angajatorul are obligatia: a) sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau preparatelor chimice utilizate si la amenajarea locurilor de munca; b) ca, ulterior evaluarii prevazute la lit. a) si daca ...
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.