Lucrarea de fata prezinta modul de proiectare al unui motor termic cu piston, (m. a. s. aspirat) destinat antrenarii unui autovehicul, precum si calculul din punct de vedere dinamic al autovehiculului echipat cu motorul proiectat.
Pornind de la o serie de date initiale care impuneau alezajul cilindrilor, cursa pistoanelor, raportul volumetric, numarul de cilindrii, turatia de putere maxima, s-a urmarit obtinerea unor parametrii efectivi cat mai buni posibili.
Pentru a corespunde insa si cerintelor moderne impuse de destinatia aleasa, motorul a trebuit proiectat tinand cont de unele criterii ca: Pentru aceasta in partea de calcul termic s-au analizat procesele de admisie, compresie, destindere si evacuare dupa care functioneaza motorul. In urma acestei analize s-au determinat parametrii indicati si efectivi ai motorului dupa care s-a putut trasa diagrama indicata a motorului.
In continuare, in calculul organologic s-au dimensionat si verificat din punct de vedere a rezistentei mecanice pistonul, segmentii, boltul de piston, biela si arborele cotit.
Pistonul, din punct de vedere constructiv, s-a proiectat in scopul asigurarii unei functii optime de etansare a camerei de ardere, de transmitere a presiunii gazelor necesare motorului, cu precizarea ca s-a cautat obtinerea unei mase cat mai mici.
Materialul de executie este un aliaj de aluminiu pentru pistoane, eutectic, marcaA : ATCSi12 CuMgNi KS 1275A : MAHLE 138. In cadrul calculului pistonului s-au verificat la rezistentaA : - Fundul pistonului solicitat la eforturi termice generate de incalziri neuniforme si dilatari diferite si la eforturi mecanice generate de forta de presiune a gazelor si masele de inertieA ; - Regiunea port-segmenti solicitati la eforturi de incovoiereA ; - Umerii pistonului solicitati la eforturi de incovoiereA ; - Mantaua pistonului care trebuie sa reziste presiunii maxime de contact cu cilindrul si care se profileaza cu scopul asigurarii functiei de etansare.
Pentru segment s-a adoptat aceeasi forma a celor trei tipuri de segment, adica cu sectiune dreptunghiulara si cu lege de asimetrie medie.
Materialul, care corespunde solicitarilor segmentului, a fost adoptat in proiect este fonta: KV1. Boltul se verifica la rezistenta mecanica la solicitarile de incovoiere, in plan longitudinal, la solicitarea de forfecare in sectiunea de separatie dintre piciorul bielei si bosajele pistonului si la ovalizare in plan transversal. Materialul folosit la realizarea boltului este un otel de cementare pentru bolt: 20MoMnCr 12. Dupa calculul boltului s-a trecut la calculul de rezistenta al bielei, solicitata la eforturi de intindere, compresiune, incovoiere si rasucire, precum si la vibratii torsionale.
In urma calculelor analizate s-a stabilit ca motorul rezista la solicitarile ce apar in timpul functionarii.
Ulterior proiectarii motorului, s-a efectuat si calculul dinamic al autoturismului echipat cu acest motor.
In acest scop s-au efectuat calculul fortelor si determinarea bilantului ...
RADU GAIGINSCHI - "MOTOARE CU ARDERE INTERNA. CALCUL SI CONSTRUCTIE" - VOL. I 1997
RADU GAIGINSCHI - "MOTOARE CU ARDERE INTERNA. CALCUL SI CONSTRUCTIE" - VOL. II 1997
RADU GAIGINSCHI - "CALCULUL SI CONSTRUCTIA MOTOARELOR CU ARDERE INTERNA" - CURS
GRUNWALD B. - "TEORIA, CALCULUL SI CONSTRUCTIA MOTOARELOR CU ARDERE INTERNA" - 1968
GOLGOTIU EUGEN - "MOTOARE CU ARDERE INTERNA" - 1995
NECULAIASA VASILE - "DINAMICA AUTOVEHICULELOR" - 1997
NECULAIASA VASILE - "DINAMICA AUTOVEHICULELOR" - CURS
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.