Fara doar si poate traim intr-o lume a simturilor, a dezirabilului, a concretului imediat, a imaginii construite mai mult sau mai putin pe baze reale. Suntem tributari stereotipiilor, prejudecatilor si adesea formulam opinii sau chiar judecati de valoare abordandu-le de cele mai multe ori axiomatic sau atribuindu-le valente axiomatice. Ce rol are stimulul afectiv in viata cotidiana?
Cum ne defineste el in relatia cu ceilalti? Ce spune parfumul despre personalitatea utilizatorului? Cum o construieste? Iata doar cateva intrebari la care prezentul studiu va incerca sa raspunda. Cu siguranta ca a surprinde imaginea femeii in spoturile publicitare, in esenta cele olfactive, nu este o intreprindere facila. Cum poate fi surprins si stocat inefabilul feminin? Cum poti stoca parfumul, adierea, realitati atat de volatile? Si totusi voi incerca in studiul propus o demitizare a acestui inefabil, o incercare de analiza si constructie pe temeiuri rationale a acestei imagini (desi parafrazand filosoful chinez si inima are ratiunile ei, ratiuni pe care ratiunea insasi nu le intelege! ). Ca subiect de analiza a fost selectata comunicarea olfactiva deoarece presupune o simbolistica aparte. A crea senzatii olfactive de la distanta, prin intermediul televizorului, uzand/uzitand toate informatiile pe care individul le-a dobandit aprioric, pare a fi o incercare indrazneata care bine dirijata, directionata poate face minuni sau dimpotriva manipulata fara profesionalism poate duce la esec lamentabil si insurmontabil. Fiind o tema ampla de discutie, s-a ales doar comunicarea olfactiva prin intermediul reclamelor (spoturilor publicitare) la parfumuri pentru femei, din analiza acestora construindu-se ulterior imaginea femeii contemporane sau dupa cum vom vedea, poate o tipologie feminina! Ca maniera de lucru s-a optat pentru o analiza cantitativa a reclamelor selectate, analiza calitativa oferind ulterior date mai de profunzime, de substrat. In cadrul primului tip de analiza a fost utilizat SPSS-ul, pachetul statistic pentru studierea stiintelor sociale, respectiv prelucrarea statistica a datelor, iar pentru al doilea tip de analiza, s-a optat pentru analiza documentelor (analiza spoturilor publicitare). In debutul acestor analize sunt prezentate cateva consideratii teoretice, apreciate ca fiind relevante pentru scopul lucrarii mentionat anterior.
Prima parte a prezentei lucrari este rezervata unei abordari generale a comunicarii olfactive si a sensului olfactiv.
Debutul il constituie prezentarea generala a problematicii gender, a stereotipurilor de perceptie, a rolurile prescrise social precum si perpetuarea sau evolutia lor in timp in diferite societati. Acest aspect va viza in principal sinteza celor mai semnificative stereotipuri si implicit a tipologiilor generate. Ulterior, va fi precizat si nuantat rolul si locul stimulului olfactiv in viata cotidiana, incadrarea stimulului olfactiv in spectrul anatomic uman, subliniind in acelasi timp si importanta ...
BAUDELAIRE CHARLES - FLORILE RAULUI" - EDITURA PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, BUCURESTI, 1967
BERCHINA DOINA - "PARFUMURI" - EDITURA CARTEA DE BUZUNAR, BUCURESTI, 2006
BOUTAUD JEAN - JACQUES - "COMUNICARE, SEMIOTICA SI SEMNE PUBLICITARE. TEORII MODELE SI APLICATII" - TRADUCERE DE BRATU, DIANA SI BONESCU, MIHAELA, PREFATA DE JEANNERET YVES, BUCURESTI, EDITURA TRITONIC, 2005
BRATEANU ADINA, DRAGOMIR OTILIA, FRUMUSANI DANIELA ROVENTA, SURUGIU ROMINA - "FEMEI, CUVINTE SI IMAGINI. PERSPECTIVE FEMINISTE" - EDITURA POLIROM, IASI, 2002
CERNAT VASILE - "PSIHOLOGIA STEREOTIPURILOR" - EDITURA POLIROM, IASI, 2005
CHEVALIER JEAN, GHEERBRANT ALAIN - "DICTIONAR DE SIMBOLURI. MITURI, VISE, OBICEIURI, GESTURE, FORME, FIGURE, CULORI, NUMERE. VOLUMUL 3" - EDITURA ARTEMIS, BUCURESTI, 1995
COIFAN OCTAVIAN SEVER - "PARFUMUL - MICA ENCICLOPEDIE" - EDITURA CURTEA VECHE, BUCURESTI, 2005
COIFAN OCTAVIAN SEVER - "UNIVERSUL PARFUMERIEI. DISCURS ASUPRA ISTORIEI SI TEORIEI PARFUMURILOR. VOL I ISTORIA PARFUMURILOR" - EDITURA CURTEA VECHE, BUCURESTI, 2003
COIFAN OCTAVIAN SEVER - "UNIVERSUL PARFUMERIEI. DISCURS ASUPRA ISTORIEI SI TEORIEI PARFUMURILOR. VOL II MARILE PARFUMURI" - EDITURA CURTEA VECHE, BUCURESTI, 2003
COTEANU ION, SECHE LUIZA, SECHE MIRCEA - "DICTIONARUL EXPLICATIV AL LIMBII ROMANE, EDITIA A II - A" - EDITURA UNIVERS ENCICLOPEDIC, BUCURESTI, 1998
DANCU VASILE SEBASTIAN - "COMUNICAREA SIMBOLICA. ARHITECTURA DISCURSULUI PUBLICITAR" - EDITURA DACIA, CLUJ - NAPOCA, 1999
GRUIA MIRELA, BODESCU RODICA, TOURETTE LAURENT - "GHIDUL COSMETICELOR SI PARFUMURILOR 2006" - EDITURA HOUSE OF GUIDES, BUCURESTI, 2005
GRUNBERG LAURA, MIROIU MIHAELA - "GEN SI SOCIETATE. GHID DE INITIERE" - EDITURA ALTERNATIVE, BUCURESTI, 1997
GRUNBERG LAURA, MIROIU MIHAELA - "MASS MEDIA DESPRE SEXE. ASPECTE PRIVIND STEREOTIPURILE DE GEN IN MASS MEDIA DIN ROMANIA" - EDITURA TRITONIC, BUCURESTI, 2005
HURTON ANDREA - "EROTICA PARFUMULUI. ISTORIA SI PRACTICA MIROSURILOR PLACUTE" - EDITURA ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1999
JULIEN MARIETTE - "IMAGINEA PUBLICITARA A PARFUMURILOR" - EDITURA HARMATTAN, PARIS, 1997
OAKES JOHN - "CARTEA PARFUMURILOR" - TRADUCERE DE POPESCU, CORINA, BUCURESTI, EDITURA HUMANITAS, 1996
PETRE DAN, ILIESCU DRAGOS - "PSIHOLOGIA RECLAMEI" - EDITURA COMUNICARE. RO, BUCURESTI, 2005
RADU CRISTIAN - "NOTE DE CURS"
RADOIAS GEORGES, BOSILCOV ALIN, BATIU IOAN - "ODORANTE NATURALE IN PARFUMERIA MODERNA" - EDITURA CASA CARTII DE STIINTA, CLUJ - NAPOCA, 2005
SCHMITT BERND, SIMONSON ALEX - "ESTETICA IN MARKETING - MANAGEMENTUL MARCILOR SI IMAGINII" - EDITURA TEORA, BUCURESTI, 2002
SECHE LUIZA, SECHE MIRCEA - "DICTIONARUL DE SINONIME AL LIMBII ROMANE" - EDITURA ACADEMIEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, BUCURESTI, 1982
SUSKIND PATRICK - "PARFUMUL" - TRADUCERE DE TARTLER, GRETE, BUCURESTI, EDITURA HUMANITAS, 2000
"MANUAL DE PSIHOLOGIE PENTRU CLASA A X - A" - BUCURESTI, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, 1996
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.