Evaluarea performantelor profesionale este o tema de actualitate in Romania si datorita faptului ca pana in 1989 aceasta activitate se rezuma in majoritatea organizatiilor, la o caracterizare superficiala a angajatilor, la baza ei neexistand criterii reale de performanta.
Experienta tarilor dezvoltate arata ca, desi exista inca multe aspecte controversate legate de evaluare, aceasta ramane o chestiune fundamentala a eficacitatii manageriale. In prezent, esecul sistemelor de evaluare tin de doua motive: ori se asteapta prea multe rezultate de la ele, ori nu exista incredere in beneficiile ce le pot produce. De asemenea, prezentul sistem de evaluare a performantelor functionarilor publici se vrea sa aprecieze si sa coreleze obiectiv activitatea depusa de acestia, sa asigure un sistem motivational prin recompensarea celor cu rezultate deosebite, precum si sa identifice necesitatile de instruire. Daca in trecut evaluarea performantei constituia o activitate bazata in principal pe intuitie si bun-simt, provocarile evaluarii moderne impun dezvoltarea bazei stiintifice a acesteia, precum si transformarea treptata a evaluarii performantei dintr-o activitate, adesea formala sau administrativa, cu metodologii improvizate intr-o activitate constientizata, deosebit de importanta a managementului resurselor umane.
Aprecierea personalului ar trebui sa se transforme in una de eficacitate practica, deoarece in linii generale, informatiile de pe urma evaluarii servesc la fixarea obiectiva a salariilor, repartitia adecvata pe post si la organizarea instruirii si perfectionarii profesionale.
Actiunile periodice de evaluare a modului de indeplinire a atributiilor de serviciu, il determina pe angajat sa constientizeze importanta calitatii prestatiei sale in organizatie prin feedback-ul oferit, iar pe conducatorii organizatiei au la dispozitie o radiografie a nivelului de performanta generala a subordonatilor.
In alcatuirea lucrarii de fata am pornit de la premisa expusa de Gerald Cole: desi admitem ca evaluarea performantelor profesionale ale resursei umane constituie o activitate legitima in cadrul organizatiei, exista dificultati de acuratete si echitate in desfasurarea procesului.
Astfel, prin lucrarea de fata am incercat sa realizez un studiu referitor la evaluarea performantelor si aspectele ce tin de aceasta, facand abstractie de metodele si tehnicile de evaluare a performantelor profesionale ale resursei umane aceste metode si tehnici sunt numeroase si isi gasesc utilitatea atunci cand se pune problema efectuarii unei cercetari asupra combinatiei optime pentru o organizatie intre metode si tehnici speciale. Ceea ce m-a preocupat personal in aceasta lucrare este opinia si perceptia functionarilor publici vis-a-vis de elementele din procesul de evaluare a performantelor profesionale in sectorul public, o statistica a perceptiilor si nevoile lor in functie de backgroud-ul fiecaruia.
Evaluarea resursei umane presupune masurarea a doua tipuri de caracteristici: ...
ADKIN, ELAINE, JONES, GORDON, LEIGHTON, PATRICIA - "RESURSA UMANA" - GHID PROPUS DE THE ECONOMIST BOOK, EDITURA NEMIRA, BUCURESTI, 1999
ARMSTRONG, MICHAEL - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE" - MANUAL DE PRACTICA, EDITURA CODECS, BUCURESTI, 2003
BATAL, CHRISTIAN - "LA GESTION DES RESSOURCES HOUMAINES DANS LE SECTEUR PUBLIC" - VOLUMUL 2, EDITIONS DORGANISATION, PARIS, 1998
BURLOIU, PETRU - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE. TRATARE GLOBALA INTERDISCIPLINARA" - EDITURA LUMINA LEX, BUCURESTI, 1997
COLE, GERALD A. - "MANAGEMENTUL PERSONALULUI" - EDITURA CODECS, BUCURESTI, 2000
CONSTANTIN, TICU, STOICA - CONSTANTIN, ANA - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE" - EDITURA INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 2002
DEACONU, ALECXANDRINA - "FLEXIBILITATEA RESURSEI UMANE IN ADMINISTRATIA PUBLICA" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 2001
DODU, MARIUS - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE IN ADMINISTRATIA PUBLICA" - FUNDATIA CIVITAS PENTRU SOCIETATEA CIVILA, CLUJ - NAPOCA, 2000
LEGEA 188/1999 PRIVIND STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI, PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 600 DIN 8 DECEMBRIE 1999
LEGEA 215/2001 PRIVIND ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA, PUBLICATA IN M. O. NR. 204 DIN 23 APRILIE 2001
LEGEA 161/2003 PRIVIND UNELE MASURI PENTRU ASIGURAREA TRANSPARENTEI IN EXERCITAREA DEMNITATILOR PUBLICE, A FUNCTIILOR PUBLICE SI IN MEDIUL DE AFACERI, PREVENIREA SI SANCTIONAREA CORUPTIEI, PUBLICATA IN M. O. NR. 279 DIN 21 APRILIE 2003
LEGEA 7/2004 PRIVIND CODUL DE CONDUITA A FUNCTIONARILOR PUBLICI, PUBLICATA IN M. O. NR. 157 DIN 23 FEBRUARIE 2004
LEGEA 340/2004 PRIVIND INSTITUTIA PREFECTULUI, PUBLICATA IN M. O. NR. 658 DIN 21 IULIE 2004
HOTARREA DE GUVERN 1209/2003 PRIVIND ORGANIZAREA SI DEZVOLTAREA CARIEREI FUNCTIONARILOR PUBLICI, PUBLICATA IN M. O. NR. 757 DIN 29 OCTOMBRIE 2003
ORDONANTA 4094/2005 PRIVIND APROBAREA CRITERIILOR DE PERFORMANTA PE BAZA CARORA SE FACE EVALUAREA PERFORMANTELOR PROFESIONALE INDIVIDUALE ALE FUNCTIONARILOR PUBLICI PENTRU ANUL 2005, PUBLICATA IN M. O. NR. 867 DIN 27 SEPTEMBRIE 2005
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.