Este matematician prin formatie si poet prin vocatie iar dintr-o pornire de adolescent (coleg cu Tudor Vianu);
Debuteaza cu poezii in revistele literare;
Da spre publicare in 1921 poemul "Dupa melci";
Scoate un singur volum in 1930 publica singurul volum de poezii -"Joc secund";
Se indeparteaza de viata literara si se dedica exclusiv matematicii.
- Ion Barbu intre matematica si poezie
Cele doua domenii alcatuiesc marea pasiune a lui Ion Barbu, in interviurile din epoca el a
marturisit "ma situez mai mult ca practicant al matematicilor si prea putin ca poet si numai atat cat poezia aminteste de geometrie. Oricat ar parea de contradictorii acesti doi termeni la prima vedere exista undeva, in domeniul final al geometriei un loc luminos unde se intalneste cu poezia."
- Universul liricii
Originalitatea poeziei sale e socanta din mai multe motive:
- proclama ruptura de traditia lirica romaneasca;
- propune o imbinare intre stiinta si arta intrucat si omul de stiinta si poetul stau dupa parerea lu Barbu sub semnul revelatiei care le faciliteaza calea spre esenta universului;
- opera s-a poetica se instituie ca o modalitate de unoastere a lumii, insa o cunoastere inchisa in spirit.
- se revendica din spiritul grec (Barbu isi recunoaste o ascendenta Balcanica si marturiseste ca pseudonimul Ion Barbu e numele bunicului sau dinspre tata:"lui ii datorez atmosfera Balcanica din anumite poezii ale mele. I-am luat numele, deci eram dator ca glasul sa se faca auzit").
- Etape in lirica barbiliana
1. Etapa barmasiana;
2. Etapa baladic orientala;
3. Poezia ermetica (chriptica).
Caracteristici ale liricii lui Ion Barbu
Fascinatie fata de modele livresti - Grecia Antica.
Renuntarea la formularea explicita a ideilor si sentimentelor.
Preferinta pentru o anume narativitate pentru a exprima viziunea s-a asupra lumii.
Arta Poetica
"Din ceas dedus, adancul acestei calme creste,
Intrata prin oglinda in mantuit azur,
Taind pe inecarea cirezilor agreste,
In grupurile apei, un joc secund mai pur.
Nadir latent! Poetul ridica insumarea
De harfe resfirate ce-n sbor, invers le pierzi
Si-n cantec istoveste, ascuns cum numai marea,
Meduzele cand plimba sub clopotele verzi."
Arta poetica deschide volumul din 1930, Barbu nu-i da un titlu, de aceea ea este numita fie precum volumul: "Joc secund" fie cu o parte din incipit "Din ceas dedus".
enit
nadir
nadir - zenit (punctul cel mai inalt pe care il atinge soarele pe cer) - (antonim)
camp semantic - calme creste
- oglinda
- inecare
realul joc prim
reflexia in apa joc secund
Poezia se circumscrie ultimei etape a creatiei lu Barbu care ilustreaza aspiratia s-a, a crea "poezia pura". Conceptia s-a despre creatia de frumos este de sursa platoniciana adica lumea fizica e o oglindire a lumii ideilor, este o oglindire a lumii fizice, deci arta va fi o umbra a umbrei, o copie a copiei, o imitatie a imitatiei.
In prima strofa contureaza raportul dintre lumea reala si lumea artei.
A doua strofa este o reflectare a actului creatiei adjectivul latent din sintagma ce deschide strofa sugereaza ca poezia nu e finita nu e cristalizata.
"Jocul secund" e o acumulare de imagini ce nu si-au dobandit inca o structura, poezia e un tezaur al sensibilitatii artistului.
"Ceea ce este mai inalt in lumea materiala (zenitul) devine in sensibilitate zona de maxima profunzime (nadir)".
O alta metafora pentru poezie e:sds"harpe resfirate", iar in ultimile doua versuri se face asocierea intre poezie si imaginea marii cu toate tainele ei.
Si poezia ca si meduzele mediului marin are un corp translucid si trimite catre ideea incifrare a semnificatiilor.
Morednismul
Modernismul
simeronism principiul imitatiei "secolului" spiritual veacului
- sec. al XX-lea
- Eugen Lovinescu - Sburatorul [1919-1946]
Comache
Revista 1919-1921
1926-1927
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.