Sezonalitatea

Previzualizare laborator:

Extras din laborator:

O intreprindere intentioneaza sa gaseasca o relatie intre vanzarile si cheltuielile sale publicitare. Directorul de marketing dispune de urmatoarele date privind vanzarile(x) si cheltuielile sale publicitare(y) din 1999 pana in 2003 pe trimestre:

Tabelul 1

Anii y x

1999-1 182 53

1999-2 216 55

1999-3 103 51

1999-4 197 48

2000-1 186 64

2000-2 219 86

2000-3 116 95

2000-4 215 94

2001-1 215 94

2001-2 227 97

2001-3 118 91

2001-4 234 94

2002-1 241 97

2002-2 263 100

2002-3 137 103

2002-4 278 102

2003-1 316 108

2003-2 327 101

2003-3 142 100

2003-4 285 82

Cerintele lucrarii:

1. Directorul porneste prin estimarea relatiei:

(De estimat modelul si de comentat rezultatele obtinute).

2. Construiti graficul seriei de vanzari, ce puteti conclude?

3. Specificati si estimati modelul adecvat.

4. Efectuati prognoza pentru urmatoarele 8 trimestre, daca:

Anul x

2004-1 97

2004-2 100

2004-3 103

2004-4 102

2005-1 108

2005-2 101

2005-3 100

2005-4 82

Solutionare:

1. Cu ajutorul programului E-views estimam modelul econometric:

Dependent Variable: VINZ

Method: Least Squares

Date: 03/14/08 Time: 17:59

Sample: 1999:1 2003:4

Included observations: 20

Variable Coefficient Std. Error t-Statistic Prob.

C 113.2459 63.96483 1.770439 0.0936

CHELT 1.138241 0.727849 1.563842 0.1353

R-squared 0.119615 Mean dependent var 210.8500

Adjusted R-squared 0.070705 S.D. dependent var 64.96661

S.E. of regression 62.62779 Akaike info criterion 11.20693

Sum squared resid 70600.31 Schwarz criterion 11.30651

Log likelihood -110.0693 F-statistic 2.445603

Durbin-Watson stat 2.385089 Prob(F-statistic) 0.135265

Analizand acest tabel putem observa ca intre cheltuielile publicitare si vanzarile facute de intreprindere exista o legatura directa ce corespunde modelului de regresie liniare:

, adica valoarea vanzarilor efectuate de intreprindere cresc o data cu cresterea cheltuielilor publicitare, iar modelul pe care-l vom estima va avea forma:

Aplicam regresia liniara simpla:

Determinam parametrii a si b prin metoda M.C.M.M.P.:

F( )=min =min =min

Conditia de minim a acestei functii rezulta din:

; ;

In urma calculelor obtinem:

Pentru a introduce valorile necesare in sistem avem nevoie de anumite calcule pe care le vom introduce in urmatorul tabel:

Tabelul 2

Anii

1999-1 182 53 33124 2809 9646

1999-2 216 55 46656 3025 11880

1999-3 103 51 10609 2601 5253

1999-4 197 48 38809 2304 9456

2000-1 186 64 34596 4096 11904

2000-2 219 86 47961 7396 18834

2000-3 116 95 13456 9025 11020

2000-4 215 94 46225 8836 20210

2001-1 215 94 46225 8836 20210

2001-2 227 97 51529 9409 22019

2001-3 118 91 13924 8281 10738

2001-4 234 94 54756 8836 21996

2002-1 241 97 58081 9409 23377

2002-2 263 100 69169 10000 26300

2002-3 137 103 18769 10609 14111

2002-4 278 102 77284 10404 28356

2003-1 316 108 99856 11664 34128

2003-2 327 101 106929 10201 33027

2003-3 142 100 20164 10000 14200

2003-4 285 82 81225 6724 23370

Total 4217 1715 969347 154465 370035

Utilizand sistemul egalitatilor de mai sus estimam parametrii astfel:

In urma calculelor efectuate observam ca vanzarile intreprinderii depind de cheltuielile publicitare dupa urmatoarea relatie:

adica, daca cheltuielile publicitare se vor majora cu 1 unit., atunci vanzarile intreprinderii se vor majora si ele cu 1,138241 unit.monet.

De asemenea pentru verificarea semnificatiei parametrilor si a modelului calculam valorile variabilei reziduale:

Tabelul 3

Anii

1999-1 182 53 173,5727 -28,85 -32,75 832,3225 1072,563 71,01984

1999-2 216 55 175,8492 5,15 -30,75 26,5225 945,5625 1612,09

1999-3 103 51 171,2962 -107,85 -34,75 11631,62 1207,563 4664,37

1999-4 197 48 167,8815 -13,85 -37,75 191,8225 1425,063 847,8889

2000-1 186 64 186,0933 -24,85 -21,75 617,5225 473,0625 0,008709

2000-2 219 86 211,1346 8,15 0,25 66,4225 0,0625 61,86411

2000-3 116 95 221,3788 -94,85 9,25 8996,523 85,5625 11104,69

2000-4 215 94 220,2406 4,15 8,25 17,2225 68,0625 27,46341

2001-1 215 94 220,2406 4,15 8,25 17,2225 68,0625 27,46341

2001-2 227 97 223,6553 16,15 11,25 260,8225 126,5625 11,18717

2001-3 118 91 216,8258 -92,85 5,25 8621,123 27,5625 9766,545

2001-4 234 94 220,2406 23,15 8,25 535,9225 68,0625 189,3224

2002-1 241 97 223,6553 30,15 11,25 909,0225 126,5625 300,8394

2002-2 263 100 227,07 52,15 14,25 2719,623 203,0625 1290,965

2002-3 137 103 230,4847 -73,85 17,25 5453,823 297,5625 8739,393

2002-4 278 102 229,3465 67,15 16,25 4509,123 264,0625 2367,165

2003-1 316 108 236,1759 105,15 22,25 11056,52 495,0625 6371,882

2003-2 327 101 228,2082 116,15 15,25 13490,82 232,5625 9759,812

2003-3 142 100 227,07 -68,85 14,25 4740,323 203,0625 7236,905

2003-4 285 82 206,5817 74,15 -3,75 5498,223 14,0625 6149,436

Total 4217 1715 4217,001 0 0 80192,55 7403,75 70600,31

o Calculam coeficientul de corelatie liniar simplu pentru a masura intensitatea legaturii dintre cele 2 variabile: vanzarile intreprinderii si cheltuielile publicitare

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
2 079 cuvinte
Nr caractere:
18 944 caractere
Marime:
102.90 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Laborator
Domeniu:
Statistica
Tag-uri:
statistici, formule
Data publicare:
29.08.2015
Structură de fișiere:
  • Sezonalitatea.doc
Predat:
la facultate
Profesorului:
Ion Partachi

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
1. Variatiile sezoniere ale fenomenului turistic In conditiile specifice ale activitatii de...
VARIATIILE SEZONIERE Variatiile, de durata sau repetabile, cu implicatii mai profunde sau...
1. Locul marketingului turistic in marketingul serviciilor Industria turistica reprezinta un...
3. Previziunea seriilor cronologice complexe Aplicatia numerica prezentata, este realizata cu...
Aplicatie Consideram seria cronologica privind sosirile trimestriale de turisti la hotelul...
Sus!