Scopul lucrarii
Se va prezenta modul in care se pot utiliza, din programe utilizator,
principalele puncte de intrare in BIOS. Selec?ia func?iei solicitate pentru
fiecare punct de intrare (fiecare tip de intrerupere), se face pe baza
con?inutului registrului AH.
1. Utilizarea terminalului grafic (INT 10H)
Terminalul grafic poate sa lucreze in doua categorii de moduri de
lucru: moduri de lucru alfanumerice ssi moduri de lucru grafice.
Modurile de lucru alfanumerice sunt caracterizate de numarul de
linii-caracter, numarul de coloane-caracter, atributele de culoare
disponibile ssi numarul de pagini. Numerotarea linilor incepe cu 0, pentru
linia din partea superioara a ecranului, iar numerotarea coloanelor incepe
tot cu 0, pentru coloana din stanga ecranului.
Pentru modurile de lucru alfanumerice, un caracter este specificat
prin codul ASCII ssi atributul de culoare utilizat. Atributul de culoare
con?ine trei elemente: cei mai pu?in semnificativi 4 bi?i reprezinta codul
pentru culoarea cu care se scrie caracterul, urmatorii 3 bi?i reprezinta
culoarea fondului pe care se scrie caracterul, iar bitul cel mai
semnificativ comanda afissarea continua sau intermitenta (blinking) a
caracterului.
Deoarece pentru modurile de lucru alfanumerice capacitatea
memoriei ecran este mai mare decat cea necesara, aceasta este organizata
pe pagini, fiecare pagina putand sa memoreze imaginea unui ecran.
Modurile de lucru grafice sunt caracterizate de numarul de linii,
numarul de coloane ssi culorile disponibile. In acest caz numarul de linii
ssi coloane se refera la puncte. Coordonatele punctului aflat in col?ul din
stanga sus al ecranului sunt (0, 0).
Pentru utilizarea terminalului grafic se pot selecta urmatoarele
func?ii:
Func?ia 0 - selec?ie mod de lucru pentru terminalul grafic.
Con?inutul registrului AL precizeaza modul de lucru care se selecteaza.
In tabelul 9.1 sunt prezentate codurile modurilor de lucru ssi
caracteristicile acestora.
Tabelul 9.1.
Cod Mod Coloane Linii Culori Tip interfata
0 alfanumeric 40 25 16 / 8 * CGA, EGA, VGA
1 alfanumeric 40 25 16 / 8 CGA, EGA, VGA
2 alfanumeric 80 25 16 / 8 * CGA, EGA, VGA
3 alfanumeric 80 25 16 / 8 CGA, EGA, VGA
4 grafic 320 200 4 CGA, EGA, VGA
5 grafic 320 200 4 * CGA, EGA, VGA
6 grafic 640 200 2 CGA, EGA, VGA
7 alfanumeric 80 25 3 MA, EGA, VGA
13 grafic 320 200 16 EGA, VGA
14 grafic 640 200 16 EGA, VGA
15 grafic 640 350 3 EGA, VGA
16 grafic 640 350 16 sau 4 EGA, VGA
17 grafic 640 480 2 VGA
18 grafic 640 480 16 VGA
19 grafic 640 480 256 EGA, VGA
* - pentru CGA 2 culori
Daca interfa?a utilizata este de tip EGA sau VGA, atunci adaugand
valoarea 80H la codul modului selectat, comutarea de mod se face fara
sstergerea ecranului.
Func?ia 1 - Selec?ie forma ssi dimensiune cursor.
Cursorul are forma unui dreptunghi de la?imea unui caracter avand
lungimea maxima egala cu aceea a unui caracter. Numarul liniei
inferioare (valoarea minima 0) se transmite in registrul CH, numarul
liniei superioare (depinde de modul de lucru) se transmite in registrul CL.
Daca numarul liniei inferioare este mai mare decat numarul liniei
superioare, atunci cursorul va fi format din doua jumata?i neadiacente.
Func?ia 2 - Pozi?ionare cursor pe ecran.
Con?inutul registrului DH reprezinta numarul liniei-caracter, iar
con?inutul registrului DL reprezinta numarul coloanei-caracter pe care va
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.