LABORATOR NR. 1
DETERMINAREA CIFREI OCTANICE A BENZINEI
Cifra octanica se defineste prin compararea comportarii benzinei cu cea a unui amestec etalon, format din hidrocarburi cu proprietati antidetonante opuse. Drept hidrocarbura care detoneaza usor, adica are rezistenta la autoaprindere mica, se foloseste normal heptanul (C7H16 ), caruia i se atribuie, in mod conventional cifra octanica CO = 0. Drept hidrocarbura care detoneaza greu, adica are rezistenta la autoaprindere mare, se foloseste izooctanul (2,2,4-trimetilpentan) (C8H18 ), caruia i se atribuie, in mod conventional cifra octanica CO = 100. Cifra octanica este definita de procentul de izooctan in volumul amestecului etalon.
Definirea cifrei octanice a fost facuta in jurul anului 1926 de chimistul Russell Marker de la Ethyl Corporation. Alegerea n-heptanului s-a datorat posibilitatii de a se obtine substanta foarte pura, fara urme de alti izomeri ai heptanului sau octanului, prin distilarea rasinii de pin Jeffrey. Obtinerea heptanului din alte surse, de exemplu din titei nu se poate face la puritatea necesara unei substante etalon.
Metode de incercare
Comparatia dintre comportarea benzinei a carei cifra octanica se determina si a amestecului etalon se face pe un motor special, CFR, al Comitetului Cooperativ pentru cercetarea Combustibililor (engleza Cooperative Fuel Research Committee), care permite realizarea unui raport de comprimare variabil, in conditii standard, stabilite de Asociatia Americana de Incercari si Materiale (engleza American Society for Testing and Materials) (ASTM), respectiv permite realizarea unui nivel de detonatie determinat. Cifrele octanice a benzinei, respectiv a amestecului etalon se considera egale daca in conditiile de incercare standard produc aceeasi intensitate a detonatiei.
Se folosesc doua metode pentru determinarea cifrei octanice:
o Metoda Research (CO/R sau CO/Ce). Determinarea cifrei octanice se face la turatia de 600 rpm.
o Metoda Motor (CO/M). Determinarea cifrei octanice se face la turatia de 900 rpm.
Metoda CO/R da valori ceva mai mari decat metoda CO/M, insa pericolul de detonatie este mai mare la turatia de cuplu maxim (mai mica), asa ca metoda CO/R este preferata pentru caracterizarea benzinelor pentru automobile.[3] In aviatie, datorita faptului ca acolo motoarele lucreaza turate, se prefera caracterizarea benzinelor (de exemplu AvGas) prin metoda CO/M.
Recomandari privind cifra octanica
O benzina cu CO mai mare permite realizarea unor rapoarte de comprimare mai mari, deci motoare cu randament indicat mai mare si, la aceeasi cilindree, cu puteri mai mari.[3]
La un motor cu raport de comprimare dat, folosirea unei benzine cu CO mai mica decat cea prevazuta prin proiect deformeaza diagrama indicata, micsorand randamentul indicat, si determina aparitia detonatiei, distrugand motorul. Folosirea unei benzine cu CO mai mare decat cea prevazuta prin proiect deformeaza si ea diagrama indicata, micsorand de asemenea randamentul indicat, ducand la o risipa inutila.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.