1. Generarea suprafeNelor tridimensionale
1.1. Scopul lucrarii
Lucrarea are ca scop insusirea principalelor comenzi necesare generarii suprafetelor
tridimensionale, cu exemplificare pe o aplicatie rezolvata. Studentii vor rezolva si aplicatia
propusa.
1.2. Aplicatie rezolvata
Ca prima aplicatie se considera piesa din figura 1.1 care este reprezentata prin
suprafetele ei. Pentru aceasta vom prezenta etapele prin care generam aceste suprafete,
ordinea in care le parcurgem fiind importanta pentru a putea folosi anumite elemente din
desen, dar si metoda de generare. De exmplu, trebuie tinut seama ca suprafetele generate cu
ajutorul comenzilor 3DFace, PFace si Tabsurf nu pot fi tratate ca regiuni si ca urmare nu
putem realiza cu ele operatii de adunare sau scadere. Se recomanda sa se lucreze cu straturi
(layers) fiindca astfel putem aplica anumite artificii de generare a unor suprafete. De
asemenea, trebuie retinut ca densitatea unei retele poligonale este determinata de variabilele
de sistem SURFTAB1 si SURFTAB2.
Fig.1.1
Se deschide programul AutoCAD si din meniul View -> 3D View -> SE Isometric se
vizualizeaza imaginea ecranului in 3D. Cu ajutorul comenzii Layer deschidem caseta de
dialog Layer properties Manager, definim doua straturi, Strat1 si Strat2, le atribuim cate o
culoare, de exemplu, albastru si rosu si alegem Strat1 ca strat de lucru (curent).
Din meniul Draw sau selectand pictograma corespunzatoare, apelam comanda
Polyline cu ajutorul careia desenam un segment de dreapta de lungime 150 mm, terminat cu
un arc de cerc cu raza de 80 mm si sub un unghi de 1200 . Se folosesc optiunile
corespunzatoare ale comenzii Polyline. Utilizand comanda Offset, apelata din meniul Modify
sau cu ajutorul pictogramei, reprezentam o poliline paralela cu prima si situata la o distanta de
20 mm de aceasta. Pentru a obtine doua entitati (o linie si un arc de cerc) din fiecare polilinie,
explodam cele doua polinii cu ajutorul comenzii Explod lansata din meniul Modify. Acest
lucru este necesar pentru a putea folosi cele doua entitati, separat, in comenzii pentru
generarea suprafetelor. Desenul realizat pana la aceasta etapa este prezentat in figura 1.2.
Fig. 1.2 Fig. 1.3
Din caseta de dialog Layer Properties Manager, deschisa cu ajutorul pictogramei
Layers existenta pe bara cu instrumente Object Properties, sau direct din campul cu straturi de
pe aceasta bara, definim Strat2 ca strat de lucru (curent). Utilizand comanda Arc, optiunea
Center, si modurile Object Snap necesare, desenam doua arce de cerc care se suprapun peste
cele desenate cu ajutorul comenzii Polyline. Din campul cu straturi de pe bara Object
Properties definim ca invizibil Strat1. Astfel, pe ecran vor fi vizibile numai cele doua arce de
cerc desenate in Strat2.
Cu ajutorul comenzii Line desenam doua segmente de dreapta care leaga cele doua
arce de cerc. Conturul inchis obtinut (figura 1.3) il transformam in regiune cu ajutorul
comenzii Region apelata din meniul Draw. Regiunea creata o copiem intr-un plan paralel cu
planul XY, la distanta de 90 mm. Utilizam comanda Copy si coordonatele relative sau filtrul
de puncte.
Aplicam stratului ,,Strat1" atributul vizibil si il definim ca strat de lucru. Utilizand
comanda Line sau 3D Polyline din meniul Draw, dar si selectorul de puncte Snap to Center,
desenam o dreapta care uneste centre arcelor de cerc din cele doua plane. Aceasta dreapta o
copiem la capetele segmentelor de dreapta desenate cu ajutorul comenzii Polyline, asa cum
este prezentat in figura 1.4. Folosind comanda Line, inchidem conturul fetelor laterale pentru
a putea fi transformate in regiuni.
Fig. 1.4 Fig. 1.5
Cu ajutorul comenzii UCS modificam pozitia sistemului de coordonate astfel ca planul
XY sa coincida cu fata din spate (vezi in figura 1.5). Pe aceasta fata, utilizand comanda
Circle, se reprezinta un cerc cu diametrul de 35 mm si cu centrul in punctul de coordonate
(55,30). Cercul desenat il copiem pe fata frontala cu ajutorul comenzii Copy, luand ca punct
de baza centrul cercului si folosind coordonatele relative.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.