Obiectivele CCTM pe anii 2006-2008:
? dezvoltarea capacitatilor de analiza si
planificare strategica a autoritatilor publice si
sporirea angajamentului si contributiei
acestora la procesul CCTM;
? consolidarea analizelor si prognozei
tuturor elementelor CCTM (cadrul
macrofinanciar, aspectele intersectoriale de
cheltuieli, analiza sectoriala si planurile de
cheltuieli);
? imbunatatirea legaturii intre politicile
sectoriale continute in SCERS si alte
documente de politici sectoriale, planurile
strategice de cheltuieli si proiectele de bugete
sectoriale;
? extinderea practicii de planificare
strategice la nivelul bugetelor unitatilor
administrativ-teritoriale.
Contextul macroeconomic
In perioada 2000 - 2004 s-a conturat
tendinta de echilibrare macroeconomica, cu
cresterea reala a Produsului Intern Brut
depasind 6% anual in ultimii trei ani.
Cresterea PIB pentru anul 2005 se estimeaza
la 7 % fata de anul 2004 (38 miliarde lei),
preponderent din contul cresterii in industrie,
sectorul de servicii si comertul exterior. In
anii 2006-2008, cresterea reala a PIB conform
prognozelor nu va fi mai mica de 6%
comparativ cu anul precedent.
In anii 2003-2004 nivelul inflatiei a atins in
mediu 12% anual. Se prognozeaza ca acest
indicator va diminua treptat pana la 8% in
anul 2008.
Pe parcursul perioadei de referinta cursul de
schimb nominal al monedei nationale a fost
stabil, marcind o apreciere cu 4,3% si 5,3%,
respectiv in anii 2003 si 2004. Se
prognozeaza, ca cursul de schimb mediu
anual va fi de 12,6 lei pentru un dolar SUA in
anii2005 - 2006, depreciindu-se lent in
urmatorii doi ani, respectiv pina la 12,7 si
12,8 lei pentru un dolar SUA.
Obiectivele macroeconomice principale
pe termen mediu sint urmatoarele:
? diminuarea inflatiei;
? promovarea politicii flexibile a cursului
de schimb al monedei nationale;
? stabilizarea situatiei in domeniul datoriei
externe;
? realizarea unei politici bugetar-fiscale ce
ar asigura stabilitatea macroeconomica.
Politica fiscala
Obiectivele politicii fiscale pentru anii
2006-2008 sint: (i) asigurarea echitatii,
stabilitatii si transparentei fiscale; (ii)
optimizarea presiunii fiscale si extinderea in
continuare a bazei fiscale; (iii) codificarea si
simplificarea in continuare a legislatiei
fiscale prin promovarea unor noi titluri ale
Codului Fiscal; (iv) armonizarea legislatiei
fiscale cu cea a statelor membre UE.
Masurile de politica fiscala pentru anii
2006-2008 prevad urmatoarele:
? reducerea cotei impozitului pe venitul
persoanelor juridice de la 18% - in 2005 la
15% - in 2006, cu mentinerea acestei marimi
in 2007 - 2008;
? reducerea cotelor inferioare si mijlocie
ale impozitului pe venitul persoanelor fizice,
fara modificarea grilelor de impozitare
anuale, de la 9% si 14% stabilite in 2005,
respectiv, la 8% si 13% - in 2006 si 7% si
10% - in 2007, cu mentinerea acestor marimi
in 2008. Cota maxima a impozitului pe
venitul persoanelor fizice va ramine la
nivelul anului 2005, adica in marime de 20%
pe parcursul perioadei de referinta;
? majorarea scutirilor personale anuale, de
la 3960 lei - in 2005 la 4500 lei - in 2006 si
la 5400 lei - in 2007, cu mentinerea acesteia
in 2008 si majorarea scutirilor anuale pentru
persoanele intretinute, de la 600 lei - in 2005
la 840 lei - in 2006 si la 1440 lei - in 2007,
cu mentinerea acestei marimi in 2008;
? continuarea redistribuirii treptate a
cotelor in vederea reducerii acestor pentru
angajator si respectiv majorarea cotei
individuale a salariatului, ajungind in anul
2008 la 24% pentru angajator si 5% pentru
salariat fata de 27 % si 2%, respectiv in anul
2005;
Sumar CCTM 2006-2008
4
? mentinerea cotei primei de asigurari
medicale la nivel de 4%, din care 2% pentru
angajator si 2% pentru salariat;
? mentinerea cotelor curente ale TVA,
concomitent cu revizuirea facilitatile fiscale
acordate la plata TVA in vederea mentinerii
celor care sunt directionate spre sustinerea
cresterii economice si reducerea saraciei;
? ajustarea cotelor accizelor a unor marfuri
accizate la nivelul inflatiei, majorarea cotei
compuse la productia alcoolica tare,
excluderea din lista marfurilor supuse
accizelor a licentei pentru activitate in
domeniul jocurilor de noroc;
? implementarea treptata a noului sistem de
impozitare pentru diferite categorii de bunuri
imobiliare la valoarea de peata a acestora in
perioada anilor 2006-2009;
? punerea in aplicare a Titlul VIII ,,Taxele
pentru resursele naturale" al Codului fiscal
incepind cu anul 2006.
Principalele directii ale politicii in
domeniul administrarii fiscale pe anii 2006-
2008 vor consta in urmatoarele: (i)
perfectionarea mecanismului de colectare a
impozitelor; (ii) eficientizarea metodelor de
control si coordonarea activitatilor de
control; (iii) computerizarea procedurilor
fiscale; (iv) popularizarea legislatiei fiscale si
educarea contribuabililor in spiritul achitarii
voluntare a obligatiilor fiscale; (v)
reglementarea in continuare a contabilitatii si
desfasurarea activitatii de audit in contextul
perfectionarii si reglementarii politicii fiscale
si politicii de administrare fiscala.
Prognoza veniturilor publice
Veniturile totale ale bugetului public
national, sint prognozate sa creasca de la
13,8 mlrd. lei in 2005 (scontat) la 20,3 mlrd.
lei in 2008, cu toate ca ponderea acestora in
PIB va scadea de la 36,3% la 35,2%.
(Diagrama A).
Diagrama A. Prognoza veniturilor bugetului public national
pe anii 2005-2008.
13796
16105
18011
20314
35,6%
36,4%
36,3%
35,2%
0
5000
10000
15000
20000
25000
2005 scontat 2006 2007 2008
mil. lei
34,4%
34,8%
35,2%
35,6%
36,0%
36,4%
36,8%
Veniturile globale Ponderea veniturilor globale in PIB
Cresterea veniturilor va avea loc in toate
componente bugetului public national.
Componentul principal al veniturilor publice
in 2005-2008 vor ramine veniturile fiscale
sub forma de impozite directe si indirecte,
care vor creste de
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.