Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu 2006-2008

Previzualizare laborator:

Cuprins laborator:

Sumar ___________________________________________________________________ 3
Introducere _______________________________________________________________ 8
Capitolul. I Contextul macroeconomic _________________________________________ 10
A. Evolutia macroeconomica in perioada 2000-2004 si impactul tendintelor globale _________ 10
B. Politica si prognozele macroeconomice pe anii 2005-2008_____________________________ 12
Capitolul II. Cadrul fiscal ___________________________________________________ 16
A. Evolutia veniturilor publice in perioada 2000-2004 __________________________________ 16
B. Obiectivele politicii fiscale si politicii de administrare fiscala pe anii 2005-2008___________ 20
C. Prognoza veniturilor publice pe anii 2005-2008 _____________________________________ 30
Capitolul III. Datoria de stat _________________________________________________ 33
A. Evolutia datoriei de stat in perioada 2000-2004 _____________________________________ 33
B. Politica in domeniul datoriei de stat pe anii 2005-2008 _______________________________ 35
C. Prognozele soldului si platilor aferente datoriei de stat pe anii 2005-2008 _______________ 36
Capitolul IV. Sursele de finantare _____________________________________________ 39
A. Evolutia surselor de finantare in perioada 2000-2004 ________________________________ 39
B. Prognozele surselor de finantare pe anii 2005-2008 __________________________________ 41
Capitolul V. Politica in domeniul cheltuielilor publice _____________________________ 43
A. Obiective generale ale politicii cheltuielilor publice. _________________________________ 43
B. Prioritatile cheltuielilor publice __________________________________________________ 45
C. Cheltuielile publice pe categorii economice_________________________________________ 48
D. Plafoanele de cheltuieli de la bugetul de stat pe ramuri si autoritati publice _____________ 55
Capitolul VI. Cadrul financiar global __________________________________________ 56
A. Bugetul de stat ________________________________________________________________ 56
B. Bugetele unitatilor administrativ-teritoriale ________________________________________ 62
C. Raporturile intre bugetul de stat si bugetele UAT ___________________________________ 66
D. Bugetul asigurarilor sociale de stat _______________________________________________ 68
E. Fondurile de asigurare obligatorie de asistenta medicala _____________________________ 70
F. Bugetul public national _________________________________________________________ 74
Capitolul VII. Riscuri ______________________________________________________ 76
Anexe___________________________________________________________________ 78

Extras din laborator:

Obiectivele CCTM pe anii 2006-2008:

? dezvoltarea capacitatilor de analiza si

planificare strategica a autoritatilor publice si

sporirea angajamentului si contributiei

acestora la procesul CCTM;

? consolidarea analizelor si prognozei

tuturor elementelor CCTM (cadrul

macrofinanciar, aspectele intersectoriale de

cheltuieli, analiza sectoriala si planurile de

cheltuieli);

? imbunatatirea legaturii intre politicile

sectoriale continute in SCERS si alte

documente de politici sectoriale, planurile

strategice de cheltuieli si proiectele de bugete

sectoriale;

? extinderea practicii de planificare

strategice la nivelul bugetelor unitatilor

administrativ-teritoriale.

Contextul macroeconomic

In perioada 2000 - 2004 s-a conturat

tendinta de echilibrare macroeconomica, cu

cresterea reala a Produsului Intern Brut

depasind 6% anual in ultimii trei ani.

Cresterea PIB pentru anul 2005 se estimeaza

la 7 % fata de anul 2004 (38 miliarde lei),

preponderent din contul cresterii in industrie,

sectorul de servicii si comertul exterior. In

anii 2006-2008, cresterea reala a PIB conform

prognozelor nu va fi mai mica de 6%

comparativ cu anul precedent.

In anii 2003-2004 nivelul inflatiei a atins in

mediu 12% anual. Se prognozeaza ca acest

indicator va diminua treptat pana la 8% in

anul 2008.

Pe parcursul perioadei de referinta cursul de

schimb nominal al monedei nationale a fost

stabil, marcind o apreciere cu 4,3% si 5,3%,

respectiv in anii 2003 si 2004. Se

prognozeaza, ca cursul de schimb mediu

anual va fi de 12,6 lei pentru un dolar SUA in

anii2005 - 2006, depreciindu-se lent in

urmatorii doi ani, respectiv pina la 12,7 si

12,8 lei pentru un dolar SUA.

Obiectivele macroeconomice principale

pe termen mediu sint urmatoarele:

? diminuarea inflatiei;

? promovarea politicii flexibile a cursului

de schimb al monedei nationale;

? stabilizarea situatiei in domeniul datoriei

externe;

? realizarea unei politici bugetar-fiscale ce

ar asigura stabilitatea macroeconomica.

Politica fiscala

Obiectivele politicii fiscale pentru anii

2006-2008 sint: (i) asigurarea echitatii,

stabilitatii si transparentei fiscale; (ii)

optimizarea presiunii fiscale si extinderea in

continuare a bazei fiscale; (iii) codificarea si

simplificarea in continuare a legislatiei

fiscale prin promovarea unor noi titluri ale

Codului Fiscal; (iv) armonizarea legislatiei

fiscale cu cea a statelor membre UE.

Masurile de politica fiscala pentru anii

2006-2008 prevad urmatoarele:

? reducerea cotei impozitului pe venitul

persoanelor juridice de la 18% - in 2005 la

15% - in 2006, cu mentinerea acestei marimi

in 2007 - 2008;

? reducerea cotelor inferioare si mijlocie

ale impozitului pe venitul persoanelor fizice,

fara modificarea grilelor de impozitare

anuale, de la 9% si 14% stabilite in 2005,

respectiv, la 8% si 13% - in 2006 si 7% si

10% - in 2007, cu mentinerea acestor marimi

in 2008. Cota maxima a impozitului pe

venitul persoanelor fizice va ramine la

nivelul anului 2005, adica in marime de 20%

pe parcursul perioadei de referinta;

? majorarea scutirilor personale anuale, de

la 3960 lei - in 2005 la 4500 lei - in 2006 si

la 5400 lei - in 2007, cu mentinerea acesteia

in 2008 si majorarea scutirilor anuale pentru

persoanele intretinute, de la 600 lei - in 2005

la 840 lei - in 2006 si la 1440 lei - in 2007,

cu mentinerea acestei marimi in 2008;

? continuarea redistribuirii treptate a

cotelor in vederea reducerii acestor pentru

angajator si respectiv majorarea cotei

individuale a salariatului, ajungind in anul

2008 la 24% pentru angajator si 5% pentru

salariat fata de 27 % si 2%, respectiv in anul

2005;

Sumar CCTM 2006-2008

4

? mentinerea cotei primei de asigurari

medicale la nivel de 4%, din care 2% pentru

angajator si 2% pentru salariat;

? mentinerea cotelor curente ale TVA,

concomitent cu revizuirea facilitatile fiscale

acordate la plata TVA in vederea mentinerii

celor care sunt directionate spre sustinerea

cresterii economice si reducerea saraciei;

? ajustarea cotelor accizelor a unor marfuri

accizate la nivelul inflatiei, majorarea cotei

compuse la productia alcoolica tare,

excluderea din lista marfurilor supuse

accizelor a licentei pentru activitate in

domeniul jocurilor de noroc;

? implementarea treptata a noului sistem de

impozitare pentru diferite categorii de bunuri

imobiliare la valoarea de peata a acestora in

perioada anilor 2006-2009;

? punerea in aplicare a Titlul VIII ,,Taxele

pentru resursele naturale" al Codului fiscal

incepind cu anul 2006.

Principalele directii ale politicii in

domeniul administrarii fiscale pe anii 2006-

2008 vor consta in urmatoarele: (i)

perfectionarea mecanismului de colectare a

impozitelor; (ii) eficientizarea metodelor de

control si coordonarea activitatilor de

control; (iii) computerizarea procedurilor

fiscale; (iv) popularizarea legislatiei fiscale si

educarea contribuabililor in spiritul achitarii

voluntare a obligatiilor fiscale; (v)

reglementarea in continuare a contabilitatii si

desfasurarea activitatii de audit in contextul

perfectionarii si reglementarii politicii fiscale

si politicii de administrare fiscala.

Prognoza veniturilor publice

Veniturile totale ale bugetului public

national, sint prognozate sa creasca de la

13,8 mlrd. lei in 2005 (scontat) la 20,3 mlrd.

lei in 2008, cu toate ca ponderea acestora in

PIB va scadea de la 36,3% la 35,2%.

(Diagrama A).

Diagrama A. Prognoza veniturilor bugetului public national

pe anii 2005-2008.

13796

16105

18011

20314

35,6%

36,4%

36,3%

35,2%

0

5000

10000

15000

20000

25000

2005 scontat 2006 2007 2008

mil. lei

34,4%

34,8%

35,2%

35,6%

36,0%

36,4%

36,8%

Veniturile globale Ponderea veniturilor globale in PIB

Cresterea veniturilor va avea loc in toate

componente bugetului public national.

Componentul principal al veniturilor publice

in 2005-2008 vor ramine veniturile fiscale

sub forma de impozite directe si indirecte,

care vor creste de

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu 2006-2008.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
78 pagini
Imagini extrase:
78 imagini
Nr cuvinte:
23 537 cuvinte
Nr caractere:
150 053 caractere
Marime:
598.15KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Laborator
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
cheltuieli, impozite, stat, Venituri
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!