1. Scop lucrarii
Fixarea informatiilor legate de notiunile de baza ale arhitecturii software si hardware a
calculatoarelor.
2. Aspecte teoretice
Calculatoarele fac parte din viata noastra intalnesc intalnindu-se peste tot, chiar si in locuri in
care nu se pot vedea.
Ce este un calculator ? Un calculator este un dispozitiv care executa instructiuni intr-un
program.
Fig. 1 Ciclul procesarii informatiilor
Termeni de baza:
Hardware - reprezinta componentele fizice ale calculatorului (tastatura, mouse, monitor, etc)
Software - reprezinta programele (instructiunile) care transmit calculatorului ce are de facut
Date - reprezinta factori individuali (ex : nume, pret, cantitate comandata)
Informatii - reprezinta date transmise intr-o forma utila ( ex: o adresa completa de e-mail).
2.1. Functii de intrare
Ce este o intrare ? Tot ce-i spunem calculatorului sa faca.
Tipuri de intrari :
Date reprezinta informatia bruta transmisa calculatorului
Programele sunt seturi de instructiuni dupa care se conduce (dirijeaza) calculatorul.
Comenzile sunt coduri speciale sau cuvinte cheie specificate de utilizator pentru a efectua o
sarcina, ex RUN "ACCOUNTS". Acestea pot fi selectate dintr-un meniu de comenzi de genul
"Open" din meniul File. Ele pot fi, de asemenea, alese, accesand un buton de comanda.
Raspunsul utilizatorului reprezinta informatia pe care o transmite utilizatorul la intrebarea
computerului, cum ar fi alegerea OK, DA sau NU sau prin tastarea in text, de exemplu, numele
unui fisier.
Calculatorul indeplineste urmatoarele functii :
a) DE I- TRARE - primeste date
b) DE PRELUCARE (procesare ) -
prelucreaza date
c) DE IESIRE - furnizeaza rezultate
d) DE STOCARE - inmagazineaza
rezultate
Dispozitivele de intrare sunt acele elemente fizice (hardware) prin intermediul carora
utilizatorul transmite informatia catre calculator ex: tastatura, mouse, joystick, touch screen,
microfon, video camere etc.
2.2. Procesarea (prelucrarea)
Procesarea (prelucrarea) este realizarea de catre computer a calculelor, comparatiilor si
deciziilor. Oameni proceseaza de asemenea date. Ceea ce vedem si auzim reprezinta intrari.
Ulterior se realizeaza conexiuni intre aceste intrari si ceea ce stim deja, se verifica
compatibilitatile si rezulta o reactie, adica o iesire.
Calculatoarele realizeaza un singur lucru la un moment dat. Procedurile complicate sunt
impartite de acesta in pasi simpli. Ulterior acesti pasi pot fi repetati de sute, mii sau milioane de
ori. Toate variantele posibile pot fi incercate si retinuta o lista cu ce a functionat si ce nu.
2.2.1. Datele digitale
Calculatoarele moderne sunt digitale ceea ce inseamna ca toata informatia este stocata ca un
sir de 0 sau 1 ceea ce inseamna ON sau OFF.
Deci un 1 byte poate reprezenta una din cele 256 de posibilitati de a combina 0 cu 1.
Fiecare comanda, fiecare intrare este convertita intr-o data digitala adica un sir de 0 si 1.
Important !
Toate literele, numerele si simbolurile au asociate coduri digitale formate din 0 si 1.
2.2.2 Unitatea centrala de procesare
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.