Îmbrăcăminți rutiere bituminoase

Previzualizare ghid de studiu:

Cuprins ghid de studiu:

1. Generalitati. Definitii. Clasificare 3
2. Mixturi asfaltice 5
2.1. Generalitati. Tipuri de mixturi asfaltice 5
2.2. Elaborarea dozajelor pentru mixturi asfaltice 8
2.3. Incercarile mixturilor asfaltice 21
2.4. Producerea, transportul si punerea in opera a mixturilor asfaltice 35
3. Tratamente bituminoase 53
3.1. Generalitati 53
3.2. Executarea tratamentelor bituminoase 59
4. Slamul bituminos 64
5. Straturi bituminoase foarte subtiri 67
6. Imbracaminti bituminoase provizorii 70
6.1. Macadamuri protejate 71
6.2. Pietruiri impregnate cu emulsii bituminoase 72
6.3. Pietruiri etansate prin clutaj 73
7. Imbracaminti bituminoase usoare (semipermanente) 73
7.1. Generalitati 73
7.2. Macadamuri bituminoase 75
7.3. Anrobate bituminoase 84
7.4. Mortare asfaltice 87
7.5. Intretinerea ulterioara, repararea si ranforsarea imbracamintilor bituminoase usoare 88
8. Imbracaminti bituminoase grele (permanente) 88
8.1. Generalitati 88
8.2. Tipuri de mixturi asfaltice pentru imbracaminti bituminoase grele 93
8.3. Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice folosite la executia imbracamintilor bituminoase grele 102
8.4. Prescriptii generale de executie pentru imbracamintile bituminoase grele 105
9. Imbracaminti bituminoase speciale 106
9.1. Generalitati. Clasificare 106
9.2. Imbracaminti bituminoase speciale colorate 107
9.3. Imbracaminti bituminoase speciale cu caracteristici superioare 108
9.4. Imbracaminti bituminoase pentru calea pe poduri 112
10. Mixturi asfaltice stocabile utilizate la rece pentru repararea imbracamintilor bituminoase 114
10.1. Generalitati 114
10.2. Mixturi asfaltice stocabile cu emulsie bituminoasa cationica 115
10.3. Mixturi asfaltice stocabile cu emulsie bituminoasa anionica 116
11. Tehnologii moderne pentru regenerarea si reutilizarea imbracamintilor bituminoase vechi 117
11.1. Regenerarea imbracamintei vechi fara a modifica dozajul mixturii asfaltice existente 118
11.2. Regenerarea imbracamintei vechi cu mixtura asfaltica recuperata si corectata 119

Extras din ghid de studiu:

1. Generalitati. Definitii. Clasificare

Structurile rutiere trebuie astfel proiectate si realizate incat sa reziste in bune

conditii, pe intreaga durata de exploatare, solicitarilor din trafic si actiunilor factorilor

hidrologici si climaterici. Stratul rutier cel mai important care preia direct solicitarile

traficului si asupra caruia actioneaza factorii exteriori (hidrologici si climaterici) este

imbracamintea structurii rutiere. In consecinta, aceasta trebuie realizata din materialele cele

mai rezistente, aplicand tehnologii care sa permita obtinerea unor caracteristici fizicomecanice

superioare in vederea asigurarii unei mari durabilitati. Dintre imbracamintile

rutiere moderne, cele bituminoase sunt cele mai raspandite datorita avantajelor pe care le

prezinta din punct de vedere al posibilitatilor de executie, confortului oferit utilizatorilor,

conditiilor de intretinere si exploatare, costului etc.

Imbracamintile rutiere bituminoase sunt imbracamintile in compozitia carora

intra bitumul.

Unul dintre avantajele importante ale acestora este acela al posibilitatilor de

executie etapizata a structurilor rutiere cu astfel de imbracaminti, pe masura necesitatii de

marire a capacitatii portante ca urmare a cresterii solicitarilor din trafic. Principiul

consolidarilor succesive prin ameliorari progresive se poate aplica in acest caz fara nici o

dificultate. Astfel, intr-o prima etapa, cand traficul este mai redus, se proiecteaza si se

executa o imbracaminte bituminoasa provizorie, iar apoi, pe masura cresterii traficului,

structura rutiera se ranforseaza prin executia de noi straturi bituminoase.

In functie de caracteristicile materialelor din care sunt realizate si de durata de

exploatare a acestora, imbracamintile rutiere bituminoase pot fi grupate astfel:

- imbracaminti bituminoase provizorii;

- imbracaminti bituminoase usoare;

- imbracaminti bituminoase grele;

- imbracaminti bituminoase speciale.

Imbracamintile bituminoase provizorii se realizeaza din macadam protejat cu

tratamente bituminoase, in scopul evitarii formarii prafului si noroiului, etansarii structurii

rutiere si conservarii pietruirii existente. Ele se proiecteaza si se executa pe drumuri cu

trafic redus, luandu-se in considerare o durata de exploatare de cativa ani (sub 7 ani). De

mentionat ca acestea necesita o intretinere permanenta ce se realizeaza, de regula, prin

plombari si tratamente bituminoase de etansare.

Imbracamintile bituminoase usoare, denumite impropriu "semipermanente" se

proiecteaza, de regula, pentru o durata de exploatare de 8...12 ani, pentru drumuri cu trafic

redus si mijlociu, valorificand, in functie de tehnologiile de executie, materialele locale

existente. In aceasta categorie pot fi incluse macadamurile bituminoase si imbracamintile

rutiere realizate din anrobate bituminoase etansate, mortare asfaltice si betoane asfaltice cu

nisip bituminos.

Imbracamintile bituminoase grele, denumite impropriu "permanente" se

proiecteaza pentru drumuri cu trafic intens si greu, pentru o durata de exploatare de peste

12 ani. Din aceasta grupa fac parte toate imbracamintile rutiere bituminoase ce se realizeaza

din betoane asfaltice sau asfalt turnat dur, in grosime minima de 6 cm, asternute de regula

pe un strat de baza din anrobate bituminoase. Fata de imbracamintile bituminoase provizorii

si usoare, acestea trebuie sa indeplineasca, pe langa conditiile de rezistenta, si exigente

superioare din punct de vedere al calitatii suprafetei de rulare (planeitate, rugozitate) care sa

asigure participantilor la circulatie conditii de confort si siguranta sporite.

Imbracamintile bituminoase speciale sunt imbracaminti realizate prin tehnologii

specifice, cu utilizarea unor materiale cu calitati deosebite si se aplica in conditii

particulare, in scopuri bine determinate. In consecinta, costul acestora este mai ridicat,

comparativ cu celelalte tipuri de imbracaminti rutiere bituminoase.

Din categoria imbracamintilor bituminoase speciale fac parte:

- imbracamintile bituminoase colorate;

- imbracamintile bituminoase cu performante mecanice superioare, executate

din betoane asfaltice in compozitia carora se utilizeaza ca liant bitum modificat, bitum cu

adaos de cauciuc, rasini termoplastice, bitum aditivat etc.;

- imbracamintile bituminoase etanse pentru calea pe poduri (asfalt turnat, asfalt

turnat dur, mortar asfaltic turnat, beton asfaltic cilindrat pentru calea pe poduri);

- imbracamintile bituminoase din mixturi asfaltice prefabricate.

Se vor defini in continuare, cateva notiuni mai frecvent intalnite in proiectarea,

executia, intretinerea si exploatarea imbracamintilor bituminoase.

Durata de exploatare a imbracamintei este apreciata prin numarul de treceri ale

sarcinii de calcul pe care imbracamintea structurii rutiere il poate suporta in conditiile de

exploatare reale (climaterice, hidrologice), fara a se impune refacerea acesteia.

Stratul de uzura este stratul superior al structurii rutiere (al imbracamintei), pe

care se circula si care preia si transmite straturilor inferioare actiunile generate de vehicule

si, partial, actiunea unor agenti atmosferici.

Stratul de legatura este situat la partea inferioara a unei imbracaminti

bituminoase, realizand legatura cu stratul de baza sau de fundatie al structurii rutiere. Pentru

realizarea acestuia se utilizeaza de regula betoane asfaltice deschise, el proiectandu-se in

cazuri justificate din punct de vedere tehnic si economic. Prevederea acestuia nu este

obligatorie in alcatuirea imbracamintei bituminoase.

Stratul de baza este situat intre imbracaminte si fundatie, avand rolul de a prelua o

parte din solicitarile generate de circulatia vehiculelor, in special eforturile tangentiale si de

intindere. Prin intermediul acestuia se repartizeaza fundatiei structurii rutiere eforturile

verticale in limita capacitatii de rezistenta a acesteia. Se executa, de regula, din anrobate

bituminoase, dar se poate realiza si din alte materiale (macadam simplu sau bituminos,

piatra sparta, pietruiri existente, imbracaminti bituminoase uzate reciclate etc.).

Amorsarea este operatia de realizare a unei pelicule continue de liant bituminos pe

suprafata unui strat in vederea obtinerii unei bune aderente a stratului bituminos superior.

Amorsarea se executa de obicei cu bitum taiat, emulsie bituminoasa cu rupere rapida sau

suspensie de bitum filerizat, pe suprafete bine curatate in prealabil, folosindu-se 0,2...0,5

kg/m2 bitum rezidual, in functie de natura si calitatea stratului suport (o cantitate mai mare

poate favoriza fenomenul de exsudare).

Descarcă ghid de studiu

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Imbracaminti rutiere bituminoase.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
120 pagini
Imagini extrase:
120 imagini
Nr cuvinte:
46 091 cuvinte
Nr caractere:
257 482 caractere
Marime:
2.34MB (arhivat)
Publicat de:
Reghina Stroe
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Ghid de studiu
Domeniu:
Construcții
Tag-uri:
Stratul de uzură, Aditivarea bitumului, Badijonarea, Bitumarea agregatelor, Asfaltizarea, Asfaltarea, Amorsarea, Stratul de baza, Stratul de legatura, bituminoase speciale, bituminoase provizorii, bituminoase usoare, bituminoase grele
Predat:
Facultatea de Constructii , Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca
Specializare:
Cai ferate, drumuri si poduri
Materie:
Construcții
An de studiu:
IV
Sus!