Evaluarea scolara si procesele evaluarii

Previzualizare eseu:

Extras din eseu:

Motivatia temei

Motivul alegerii temei deriva din dorinta de documentare in legatura cu acest subiect, deoarece este unul extrem de important in executarea viitoarei profesii ,cat si pentru sistemul educational . Cu ajutorul evaluarii scolare putem constata performantele elevilor , chiar daca acestea nu semnifica nivelul aceastora , calitatea pregatirii acestora. Rezultatele obtinute la probele de verificare dobandesc o semnificatie numai in urma aprecierii acestora prin raportarea la anumite criterii.

EVALUAREA SCOLARA

Evaluarea sau aprecierea in cadrul procesului de invatamant se impune ca un act psihopedagogic necesar. In ultimele decenii, problemele evaluarii invatamantului au devenit principalul domeniu al cercetarii pedagogice. Organisme internationale ca U.N.E.S.C.O, Biroul International de Educatie, Asociatia Internationala pentru Evaluarea Randamentului au organizat numeroase cercetari privind examenele. Dar problema nu este chiar atat de noua. Inca din 1929, H. Pieron denumeste docimologie ( de la grecescul ,,dokime", care inseamna proba, examen), un domeniu al pedagogiei care devine mai apoi o adevarata stiinta si anume stiinta care se refera la studierea sistematica a examenelor, a sistemelor de notare si a comportarii examinatorului si a celor examinati. Docimantica este tehnica examenelor. Doxologia este studiul sistematic al rolului pe care il joaca evaluarea in educatia scolara. Evaluarea, in sens restrans, merita deci un loc important in invatamant ca parte integranta a acestuia. Ea are totdeauna un raport direct sau indirect ,,cu progresul in extensie si in calitate al invatarii" .

Daca la inceput evaluarea se referea numai la rezultatele obtinute de catre elevi in procesul de invatamant, astazi aria acestei activitati se extinde. Nota obtinuta de elev, care pune in evidenta ,,cat stie" acesta, este un indicator complex. Educatia reflecta atat masurarea si aprecierea rezultatelor obtinute de elevi (informatii, deprinderi, fond aptitudinal, motivarea elevului pentru actul invatarii), cat si eficacitatea activitatii profesorului. Astfel, evaluarea depaseste limitele individualitatii si ,,cuprinde" ambii parteneri ai cuplului instructiv-educativ, elevul si profesorul; daca cel care stabileste obiectivele, analizeaza resursele, elaboreaza strategiile, este educatorul, atunci nota pusa unui elev il priveste in mare masura pe educatorul insusi (22, p.240). Evaluarea trebuie conceputa nu numai ca un control al cunostintelor sau ca mijloc de masurare obiectiva, ci si ca o cale de perfectionare ce presupune o strategie globala asupra formarii. Operatia de evaluare nu este o etapa supraadaugata ori suprapusa procesului de invatare, ci constituie un act integrat activitatii pedagogice. Evaluarea constituie o ocazie de validare a justetei secventelor educative, a componentelor procesului didactic si un mijloc de delimitare, fixare si de interventie asupra continutului activitatii educationale si asupra obiectivelor educationale.

- Functiile evaluarii

Functia de diagnosticare si prognosticare. Scoate in evidenta valoarea, nivelul si performantele pregatirii elevului la un moment dat (semestru, an scolar, ciclu de studii); pe baza analizei acestor date, evaluarea prevede, probabilistic, valoarea nivelului si performantele ce le-ar putea obtine elevul in etapa urmatoare de pregatire, raportate la cerintele documentelor scolare (predarea profesorului, manualul, programa scolara, planul de invatamant). Diagnoza si prognoza pot depasi evaluarea individuala, extinzandu-se si asupra evaluarii unei activitati de ansamblu (a unei colectivitati sau institutii).

Functia educativa este functia cea mai importanta a evaluarii, care are in vedere stimularea obtinerii unor rezultate superioare ca urmare a influentelor psihomotivationale si sociale a rezultatelor evaluarii. Actul evalutiv are un amplu ecou in constiinta celui evaluat: creeaza probleme de constiinta morala (,,bine", ,,rau"), constiinta juridica (,,drept", ,,nedrept"), provoaca reactii afective, motiveaza sau dezarmeaza motivational. Este stiut ca succesul scolar bucura, ofera satisfactii si dinamizeaza obtinerea rezultatelor bune la invatatura; insuccesul scolar supara, provoaca insatisfactii, dar daca este considerat ca fiind corect si obiectiv, poate si el dinamiza inlaturarea nereusitei la invatatura.

Functia selectiva a evaluarii este functia care asigura clasificarea si ierarhizarea elevilor in raport cu rezultatele scolare obtinute. Clasificarea in functie de notele obtinute in scoala reprezinta un criteriu important de care se tine seama in unele situatii: aprecierea in cadrul colectivului clasei si scolii, pentru obtinerea de burse, pentru ocuparea prin concurs a unui loc de munca etc.

Functia didactica. Abordarea sistemica a procesului de invatamant face ca evaluarea sa reprezinte principala sursa a feed-back-ului, atat pentru elevi, cat si pentru profesori, cu rol important in perfectionarea continua a muncii educatorului si a celui educat. Functia social-economica se refera la eficienta invatamantului in plan macrosocial. Cu ajutorul evaluarii se informeaza societatea asupra rezultatelor obtinute prin instructie si educatie. De asemenea, prin aceasta functie sunt influentate hotararile factorilor de decizie privind dezvoltarea si perfectionarea invatamantului in functie de valoarea si calitatea rezultatelor obtinute.

Bibliografie:

1.Patricia Maria , Gavrila Codruta , Ion Laurentiu , 2007, Pedagogie ,editura Mirton , pagina 338-342

2. Ilie Nasu , Lidia Stupacenco ,2010, Pedagogie generala, pagina 45-46

Download eseu

Primești eseul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2018
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
2 252 cuvinte
Nr caractere:
12 345 caractere
Marime:
22.15 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Eseu
Domeniu:
Pedagogie
Data publicare:
05.12.2018
Structură de fișiere:
  • Evaluarea scolara si procesele evaluarii.docx
Predat:
Colegiul Universitar de Educatie Fizica si Sport , Universitatea Nationala de Educatie Fizica si Sport Bucuresti din Bucuresti
Specializare:
Kinetoterapia
Materie:
Pedagogie
An de studiu:
II
Profesorului:
Roxana Bej
Nota primita:
Nota 9

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Evaluarea este o component a procesului instructiv-educativ. Evaluarea reprezinta totalitatea...
Delimitari terminologice si implicatii practice In vorbirea curenta, evaluarea este confundata,...
1. Definirea si analiza conceptului.Evaluare-masurare si apreciere. Functiile evaluarii...
1. Metode de evaluare a rezultatelor scolare: metode ,,traditionale" si metode...
Cursul 1-Evaluarea performantelor Evaluarea si revizuirea performantelor profesionale...
Sus!