Beneficii ale programelor afterschool

Previzualizare eseu:

Cuprins eseu:

Beneficii ale programelor afterschool
1. Definiția programelor afterschool 4
1.1 Definiție 4
1.2 Descriere 4
1.3 Eficiență 5
2. Beneficii ale programelor afterschool 6
Statistici programe afterschool 8
Opinia mea 10
Bibliografie: 11

Extras din eseu:

1. Definiția programelor afterschool

1.1 Definiție

Programele after-school au fost inițial înființate ca servicii comunitare, gratuite, la începutul anilor 1900 pentru supravegherea și siguranța copiilor care trăiau în medii nesigure și sărace. Au fost implementate în continuarea programului firesc școlar, ca urmare a nevoii de îngrijire a copiilor odată cu creșterea numărului tot mai mare de mame care începeau să lucreze.

Programele de tip after-school sunt programe structurate, supravegheate de adulți și funcționează după școală, oferind atât activități școlare cât și, uneori, activități extrașcolare din registrul jocului, socializării, artelor etc.

1.2 Descriere

Programele de tip after-school sunt programe structurate, supravegheate de adulți și funcționează după școală pe întreg parcursul anului școlar, mai nou chiar și în perioadele de vacanță. Spre deosebire de activitățile extra-curriculare care apar de multe ori după școală, cum ar fi cluburile sportive sau academice, programele after-school sunt mai cuprinzătoare și oferă o serie de activități care pot include, pe lângă activități de învățare relaționate direct cu școala, de asemenea jocuri, socializare, sport, arte și meserii, muzică și cercetare etc. Programele after-school s-au născut inițial ca un contributor important în misiunea școlilor de a promova dezvoltarea pozitivă (personală și socială) a elevilor și nu s-au concentrat neapărat pe creșterea performanței școlare.

Tradițional, programele after-school au fost menite să ofere elevilor oportunități de auto-exprimare, de explorare a talentului și de formare a relații cu adulții, adică să promoveze abilitățile de învățare socială și emoțională a tinerilor (indiferent dacă programele utilizau sau nu acest termen sau nu). Drept urmare, au fost proiectate ca spații în care copiii din medii defavorizate s-ar putea simți apreciați și recunoscuți. În același timp, un alt obiectiv al acestor tipuri de programe a fost de a crea un sentiment de apartenență mai ales copiilor care nu se integrau sau care se simțeau înstrăinați de școală.

În evoluția avută de aceste programe în diverse țări, programele after-school au început să se concentreze mai mult pe activități academice, ceea ce le-a permis fondatorilor accesul la resurse financiare de stat special alocate pentru îmbunătățirea educației în zonele cu sărăcie înaltă. Deși majoritatea programelor și-au păstrat activitățile de recreere, cel mai frecvent timpul alocat copiilor este destinat pentru ajutorul acestora la teme. Acest lucru cumva este explicat de necesitatea furnizorilor de a demonstra finanțatorului (după caz, de exemplu, administrația locală sau părintele) impactul academic pe care îl au ASP. Această tendință este o amenințare la adresa scopului primordial pentru care s-au dezvoltat ASP, anume concentrarea pe dezvoltarea socio-emoțională a copiilor.

1.3 Eficiență

Dovezile științifice indică faptul că succesul programelor after-school este foarte puternic dependent de calitatea oferită: există variabilitate mare în efectul avut de programele afterschool.

Evaluarea robustă a impactului centrelor de after-school specifice ciclurilor primar și gimnazial nu a arătat în general că ar exista rezultate semnificative în ceea ce privește performanța școlară a elevilor implicați. Creșterea performanței școlare este redusă sau inexistentă și se manifestă mai degrabă asupra anumitor categorii de copii și nu este generalizabilă. De exemplu, notele la evaluările școlare ale elevilor cu venituri mici și care se află în condiții de risc cresc semnificativ atât la activități legate de lectură, cât și la matematică, după ce aceștia participă la programele after-school.

Totuși, s-a demonstrat că există uneori câștiguri secundare ale programelor after-school, cum ar fi cele legate de implicarea părinților în stimularea elevilor pentru îndeplinirea sarcinilor școlare, care duc în mod direct la o creștere a performanței școlare.

E important de subliniat în acest context că o concentrare exclusivă asupra beneficiilor academice ale programelor after-school ar ignora un punct important, anume faptul că, aceste programe au fost create inițial pentru dezvoltarea personală și socială a elevilor.

Cele mai importante aspecte care sunt de subliniat în acest context sunt:

- Programele after-school pot duce la îmbunătățirea a trei domenii importante pentru elevi: sentimente și atitudini, indicatori de adaptare comportamentală și performanță școlară.

- Identificarea celor mai eficiente programe after-school. Programele care au folosit abordări bazate pe dovezi științifice (engl. evidence-based) sunt în mod consecvent evaluate de studii ca fiind de succes în producerea de beneficii multiple pentru elevi sau adolescenți, în timp ce programele after-school care nu folosesc astfel de abordări nu au succes în atingerea niciunui obiectiv propus.

Bibliografie:

1. https://www.understood.org/en/articles/benefits-afterschool-programs-kids-with-learning-thinking-differences (accesat în data de 09.04.2023 la ora 19:19);

2. Afterschool Alliance. (2014). America after 3PM: Afterschool programs in demand. http://afterschoolalliance.org/documents/AA3PM2014/AA3PM_National_Report.pdf. (accesat la data de 09.04.2023 la ora 19.30);

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20300825/ (accesat la data de 09.04.2023 la ora 17:54);

4. https://www.campbellcollaboration.org/better-evidence/impacts-of-after-school-programmes-on-student-outcomes.html (accesat la data de 09.04.2023 la ora 19:52);

5. https://www.sos-planet.ro/rolul-programelor-de-tip-afterschool-pentru-dezvoltarea-abilitatilor-de-viata-independenta-la-copii/ (accesat la data de 09.04.2023 la ora 20:27).

Descarcă eseu

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Beneficii ale programelor afterschool.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2023
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
2 925 cuvinte
Nr caractere:
16 007 caractere
Marime:
40.55KB (arhivat)
Publicat de:
Violeta M.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Eseu
Domeniu:
Pedagogie
Predat:
Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei , Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca
Specializare:
Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar
Materie:
Pedagogie
An de studiu:
III
Profesorului:
Lect.Univ. Dr. Oana Lavinia Filip
Nota primită:
Nota 10
Sus!