Suceava constituie din pacate numai o zona de tranzit. Ca urmare, se impune
conceperea unor strategii de marketing care sa urmareasca retinerea turistilor cel putin inca o
zi in zona. Pentru a implinii acest deziderat este necesara elaborarea unei strategii de
marketing coerente la nivelul intregii zone turistice a Sucevei.
In general, in Suceava, turistii vin in grupuri organizate, in cadrul unor circuite
concepute, distribuite si promovate de agentiile turoperatoare din Bucuresti. In acest sens este
nevoie de o colaborare a tuturor celor implicati si interesati de dezvoltarea industriei
ospitalitatii in regiune pentru a stabili continutul programelor turistice care vor fi promovate
sub marca / brandul Bucovina / Suceava.
Turismul de tranzit necesita imbunatatiri multiple legate de modernizarea si
extinderea cailor rutiere si feroviare, cat si a serviciilor aferente.
Punctele slabe ale turismului in Suceava (cu precizarea ca acestea, in majoritate, se
regasesc si la nivelul intregii Romanii):
- lipsa de comunicare si de coeziune intre comunitatile umane pentru realizarea unor
obiective de interes comun; mentalitatea unor oameni de a face rapid bani, mai degraba
decat sa ofere servicii de calitate, indiferenta oamenilor fata de mediu; numarul mare de
cersetori;
- insuficienta pregatire de specialitate a unor lucratori din industria ospitalitatii, lipsa de
motivare a personalului;
- interes scazut pentru investitii;
- calitatea relativ slaba a serviciilor turistice oferite in regiune;
- indicele redus de ocupare a capacitatii de cazare (cca. 30%);
- perturbarea transportului datorata starii cailor de acces (infrastructura precara, indicatoare
lipsa, gropi), lipsa telefonului in anumite zone;
46
- deficiente ale infrastructurii turistice: lipsa magazinelor de specialitate (articole sportive,
suveniruri, harti, ghiduri, pliante etc.), starea de conservare si de curatenie a unor
monumente; lipsa unor marcaje turistice;
- existenta in unele cazuri a unor conditii precare de cazare, lipsa curateniei;
- insuficienta oferta de agrement; teritoriul nu dispune decat de echipamente foarte
sporadice de recreere si sport accesibile turistilor;
- insuficienta dezvoltare a potentialului turistic existent;
- insuficienta promovare a unor obiective turistice (lipsa unor indicatoare rutiere si a unei
semnalizari eficiente, a unor informatii turistice), numarul redus de centre de informare
turistica; lipsa materialelor promotionale de tipul brosurilor oferite gratuit in cadrul
unitatilor de cazare, lipsa unor ghiduri culturale din care turistul sa poata afla activitatile si
evenimentele culturale ce se desfasoara pe parcursul sejurului sau; lipsa organizarii
evenimentelor care pun in evidenta traditiile si obiceiurile din regiune;
- aparenta saracie vazuta din exterior si impresia neglijarii multor monumente chiar din
zonele istorice.
Oportunitati:
- refacerea retelei judetene de drumuri, prioritate avand cele care asigura accesul spre
punctele de interes turistic, de regula frecvent cautate;
- constituirea Parcului Natural Regional al Manastirilor din Bucovina;
- dezvoltarea activitatii Centrului Info-Turism al Consiliului Judetean Suceava si a
Asociatiei pentru Turism Bucovina, precum si consolidarea relatiilor de parteneriat intre
toti operatorii turistici din zona; in acest sens trebuie concepute si promovate programe
turistice care sa combine vizitarea obiectivelor turistice din Bucovina cu cele din
Maramures, Neamt sau realizarea unui circuit Dracula care sa includa Bucovina si Bistrita
(Castelul Dracula din Pasul Tihuta);
- crearea unei Burse de turism la Suceava;
- dotarea structurilor de primire cu sali de conferinte, seminarii precum si infrastructura
aferenta, deoarece afacerile se numara printre motivatiile principale ale turistilor de a
reveni in Bucovina si de a cunoaste zona;
- sustinerea proiectelor care introduc valoare turistica, obiective si evenimente culturale si
spirituale din Bucovina;
- crearea de noi locuri de munca si aparitia oportunitatilor de a face cariera in domeniul
industriei ospitalitatii;
- imbunatatirea infrastructurii
Nedelea, Al. - Politici de marketing in turism, Ed. Economica, Bucuresti, 2003
2. Nedelea, Al. - Piata turistica, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2003
3. Nistoreanu, P., Dinu, V., Nedelea, Al. - Productia si comercializarea serviciilor
turistice, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2004
4. www.e-promo.ro
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.