Transmisia autovehiculelor rutiere

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Transmisia are rolul de a transmite momentul motor la rotile motoare,

modificandu-i, in acelasi timp, si valoarea in functie de marimea rezistentelor la inaintare.

Transmisia este compusa din:

-ambreiaj

-cutia de viteze

-transmisia longitudinala

-transmisia principala (angrenajul in unghi),

-diferential

-arborii planetari

-transmisia finala.

Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor si cutia de viteze, permite la pornirea automobilului cuplarea progresiva a motorului care se afla in functiune , cu celelalte organe ale transmisiei, care in acel moment stau pe loc. Permite cuplarea si decuplarea in timpul mersului automobilului a motorului cu transmisia, la schimbarea treptelor de viteze. Protejeaza la suprasarcini celelalte organe ale transmisiei.

Ambreiajul trebuie sa indeplineasca anumite conditii, si anume:

-sa permita decuplarea completa a motorului de transmisie pentru ca schimbarea treptelor de viteza sa se faca fara socuri;

-sa necesite la decuplare eforturi reduse din partea conducatorului;

-sa asigure in stare cuplata o imbinare perfecta (fara patinare) intre motor si transmisie;

-sa permita eliminarea caldurii care se produce in timpul procesulul de cuplare (ambreiere) prin patinarea suprafetelor de frecare;

-sa permita cuplarea suficient de progresiva pentru a se evita pornirea brusca de pe loc a automobilului;

-sa fie cat mai usor de intretinut si reglat

-sa ofere siguranta in functionare.

Ambreiajul mecanic cu un singur disc

1- volant; 2- discul condus al ambreiajului; 3- placa de presiune;

4- urechile placii de presiune; 5- urechile din carcasa placii de presiune; 6- parghiile de debreiere; 7- mansonul rulmentului de presiune;

8- rulmentul de presiune; 9- arcurile ambreiajului; 10- garniture termoizolanta;

11- carcasa placii de presiune; 12- orificii de evacuare a uleiului

Ambreiajele se clasifica dupa:

-principiul de functionare

-dupa tipul mecanismului de actionare.

Dupa principiul de functionare, ambreiajele pot fi:

-mecanice (cu frictiune)

-hidrodinamice

-combinate

-electromagnetice.

Dupa tipul mecanismului de actionare, ambreiajele pot fi:

-cu actionare mecanica

-hidraulica

-pneumatica

-electrica.

Ambreiaj cu comanda hidraulica

1- pedala ambreiajului; 2- tija pompei centrale; 3- cilindrul pompei; 4- pistonul pompei;

5- arcul pistonului; 6- conducta; 7- cilindru receptor; 8- pistonul cilindrului receptor; 9- tija cilindrului receptor; 10- furca de debreiere; 11- surub de reglaj; 12- arc; 13- arcul pedalei; 14- arc; 15- discul condus;

16- placa de presiune; 17- arcul ambreiajului; 18- parghie de debreiere; 19- surub;

20- mansonul si rulmentul de presiune; 21- carcasa ambreiajului; 22- carcasa discului de presiune

Ambreiajul mecanic functioneaza pe baza fortelor de frecare care apar intre doua sau mai multe perechi de suprafete sub actiunea unei forte de apasare.

(ex. disc de ambreiaj, placa de presiune, volant)

Partile componente ale unui ambreiaj mecanic sunt grupate astfel:

-partea conducatoare

-partea condusa

-mecanismul de actionare.

Partea conducatoare a ambreiajului este solidara la rotatie cu volantul motorului, iar partea condusa cu arborele primar al cutiei de viteze.

Ambreiajele mecanice utilizate se clasifica dupa mai multe criterii;

-dupa forma geometrica a suprafejelor de frecare, pot fi:

-cu discuri, (cele mai raspandite la autovehicule),

-cu conuri

-speciale.

-dupa numarul discurilor conduse, pot fi:

-cu un disc (monodisc),

-cu doua discuri

-cu mai multe discuri.

-dupa numarul arcurilor de presiune si modul de dispunere a lor pot fi:

-cu mai multe arcuri dispuse periferic

-cu un singur arc central (simplu sau tip diafragma)

-dupa modul de obtinere a fortei de apasare, pot fi:

-simple (cu arcuri),

-semicentrifuge

-centrifuge.

-dupa tipul mecanismului de actionare, pot fi cu actionare:

-mecanica

-hidraulica

-cu servomecanisme

-automata

Ambreiajul monodisc cu arcuri periferice datorita constructiei simple si a greutatii reduse este cel mai des folosit.

Ambreiajul monodisc cu arc central tip diafragma are diafragma formata dintr-un disc de otel subtire, prevazut cu taieturi radiale. Arcul diafragma indeplineste functia arcurilor periferice cat si functia parghiilor de decuplare.

Mecanismele de actionare a ambreiajului pot fi:

-neautomate (mecanic sau hidraulic)

-automate (vacuumatic sau electric)

Cutia de viteze (schimbatorul de viteze)

Cutia de viteze are rolul de modifica forta de tractiune autovehiculului in functie de marimea rezistentei la inaintare. Motoarele cu ardere interna a automobilelor permit o variatie limitata a momentului motor, respectiv a fortei de tractiune. Din aceasta cauza, automobilele echipate cu motoare cu ardere interna trebuie sa fie prevazute cu cutie de viteze cu scopul:

-sa permita modificarea forfei de tractiune in functie de variatia rezistentelor la inaintare;

-sa realizeze intreruperea indelungata a legaturii dintre motor si restul transmisiei in cazul in catre automobilul sta pe loc cu motorul in functiune;

-sa permita mersul inapoi al automobilului, fara a inversa sensul de

rotatie al motorului.

Cutia de viteze

1- arbore ambreiaj;

2-arbore primar;

3- arbore secundar;

4,5,6,8- roti pentru treptele de mers inainte solidare pe arborele primar;

7,12- roti pentru treapta de mers inapoi;

9,10,11,13- roti pentru treptele de mers inainte, libere pe arborele secundar;

14- sincronizator pentru treptele a I-a si a II-a;

15-sincronizator pentru treptele a III-a si a IV-a;

16- pinionul conic al transmisiei principale;

17- diferential;

Cutia de viteze a unui automobil trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

-sa prezinte o constructie simpla, rezistenta si sa fie usor de manevrat;

-sa prezinte o functionare fara zgomot si sa aiba un randament cat mai ridicat;

-sa aiba o rezistenta mare la uzare;

-sa fie usor de intretinut;

-sa asigure calitati dinamice si economice bune;

-sa prezinte siguranta in timpul functionarii.

Clasificarea cutiilor de viteze se poate face:

-dupa modul de variatie a raportului de transmitere

-dupa modul de schimbare a treptelor de viteze.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Transmisia autovehiculelor rutiere.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
52 pagini
Imagini extrase:
52 imagini
Nr cuvinte:
18 612 cuvinte
Nr caractere:
99 526 caractere
Marime:
1.86MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Transporturi
Tag-uri:
transmisii, autovehicule
Predat:
la facultate
Materie:
Transporturi
Sus!