Scurt istoric al politicii culturale

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Sintagma "politica culturala" are in vedere sensul de ,,strategie", pe care cuvantul "politiki" il avea in limba greaca. Inainte de 1990, limba romana avea doua intelesuri pentru cuvantul politica: politica propriu-zisa si stratagema. In 1990, sub influenta crescanda a limbii engleze in vocabularul cotidian romanesc, importul direct al cuvantului policy in romana a creat o situatie in care al doilea inteles a fost transformat, treptat, in strategie. Acum, mai ales sub influenta "euro-limbii", cuvantul policy este adesea folosit pentru a desemna o strategie in aproape orice domeniu: toti pretind nevoia unei anumite politici, in agricultura, in industrie, in servicii, in aparare etc. Bineinteles, si in cultura. Prin "cultura", un roman ar intelege un domeniu foarte larg ce cuprinde literatura, artele, mostenirea culturala, arhivele, mass-media si industriile culturale.

Pana in 1994, in Romania nu se vorbea despre politici culturale. Regimul comunist nu a folosit aceasta expresie. Se vorbea doar despre cultura socialista. De fapt, nu aveam un "minister al Culturii" ci o autoritate pe jumatate de stat, pe jumatate de partid denumita "Consiliul pentru Educatie si Cultura Socialista". De aceea Ministerul Culturii a fost unul dintre primele ministere create dupa prabusirea regimului, in decembrie 1989. Noul minister a fost autorizat sa creeze si sa adopte "strategii" in diverse domenii culturale. Totusi, numai dupa aderarea la Consiliul Europei, in 1993, oficialii ministerului au aflat despre programul Consiliului de evaluare a politicilor culturale ale membrilor acestuia. Prima tentativa de a incepe o evaluare a politicilor culturale romanesti a avut loc la sfarsitul lui 1994. Rezultatul a fost clar: nu exista o politica culturala definita in Romania. Sase ani mai tarziu, un raport international si unul romanesc au fost finalizate in cadrul programului mentionat mai sus, iar o strategie pe zece ani a fost pusa la punct pentru Ministerul Culturii, folosind banii pusi la dispozitie de Comisia Europeana in cadrul programului Phare. Aceasta a fost prima strategie coerenta a dezvoltarii culturale romanesti. Doar cateva luni mai tarziu, in ianuarie 2001, un nou guvern a reorganizat ministerele, creand Ministrul Culturii si Cultelor.

II. Organizarea politicii culturale in Romania

1.Cadrul legislativ al politicii culturale in Romania

Romania impartaseste intru totul principiul politicii culturale, care prevede respectul deplin acordat diversitatii culturale, punand un accent deosebit asupra patrimoniului cultural comun european.

Legislatia, structura institutionala si programele adoptate, initiate si realizate de Romania in domeniul culturii sunt in deplin acord cu prevederile art. 151 al Tratatului asupra Comunitatii Europene, cat si ale Deciziei nr. 508 / 2000 a Parlamentului si Consiliului privind lansarea Programului "Cultura - 2000".

De asemenea, Romania isi asuma obiectivele majore ale acestei politici, care prevad o imbunatatire a difuzarii cunostintelor despre cultura si istoria statelor europene; conservarea si protectia patrimoniului cultural de importanta europeana; dezvoltarea schimburilor culturale non-comerciale; sustinerea creatiei artistice si literare, inclusiv a sectorului audiovizual.

Romania doreste sa participe in continuare si sa-si intensifice implicarea in programele comunitare in domeniul culturii si audiovizualului, fiind incredintata ca prezenta sa in cadrul unui parteneriat cultural european este legitima si creatoare.

Prin Legea nr.186/2003 privind promovarea culturii scrise, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.339 din 19 mai 2003, a fost instituit cadrul juridic pentru sustinerea sipromovareaculturiiscrise.

In conformitate cu prevederile legii, prin cultura scrisa se intelege domeniul de referinta cuprinzand carti, reviste si alte publicatii avand caracter stiintific sau literar-artistic ale autorilor din Romania, editate pe orice fel de suport. De prevederile legii urmau sa beneficieze activitatile de creatie, productie editoriala si tipografica, de difuzare si promovare a culturii scrise, nefiind vizate, insa, tipariturile de informare publicitara, publicatiile de moda, de decoratiuni interioare, de sport, de informare din domeniul televiziunii si al radiodifuziunii, almanahurile, horoscoapele, calendarele.

La doi ani de la adoptarea Legii privind promovarea culturii scrise, experienta si neajunsurile constatate in punerea in aplicare a prevederilor acesteia, atat la nivelul Ministerul Culturii si Cultelor, cat si la nivelul celorlalte autoritati ale administratiei publice cu atributii in domeniul de referinta, a condus la necesitatea regandirii intregului mecanism de promovare a culturii scrise, in vederea adaptarii acestuia la realitatile domeniului supus reglementarii.

Astfel, pe parcursul aplicarii prevederilor actului normativ in referinta s-a constatat existenta anumitor deficiente care au ingreunat derularea, in mod corespunzator, a activitatii institutiilor si organismelor implicate in promovarea culturii scrise, atat in

Bibliografie:

- www.cultura.ro

- www.cultura-net.ro

- www.infoeuropa.ro

- www.dccpcnjb.ro

- www.bucuresti.dic.ro

- www.finantare.cultura-net.ro

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Scurt istoric al politicii culturale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
26 pagini
Imagini extrase:
26 imagini
Nr cuvinte:
7 266 cuvinte
Nr caractere:
42 065 caractere
Marime:
49.35KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Știința Administrației
Tag-uri:
politica culturala, legi, promovare
Predat:
la facultate
Materie:
Știința Administrației
Sus!