Origen - sinteza

Previzualizare documentatie:

Extras din documentatie:

IESIRE

OMILIA II - Despre femeile-moase

Acel rege "care nu cunoscute pe Iosif" a provocat multime de piedici poporului lui Dumnezeu. S-a folosit si de moase pt a omora pe copii care se nasteau si erau de parte barbateasca.

Moasele insa temandu-se de Dumnezeu nu au facut precum li s-a poruncit. Daca ar fi sa citim dupa litera, cum ca moasele nu au dat ascultare regelui Egiptului, ar insemna ca ele au ucis pe fete si i-au lasat pe baieti sa traiasca, insa ele nu au facut asa. Acesta este un argument ca legea este duhovniceasca, si trebuie inteleasa ca atare. Tot ceea ce citim este totdeauna actual, nu numai pt aceasta lume, ci si pt fiecare dintre noi.

De ce voia imparatul sa-i ucida pe baieti, iar pe fete sa le lasa sa traiasca? Femeia = carnea si afectiunile carnii, in timp ce barbatul = ratiunea, spiritual, inteligenta. Faraonul tagaduieste aceasta intelegere spiritual care poate sa se impartaseasca de bunurile ceresti. El dorea sa ramana viu tot ceea ce este carnal, ceea ce tine de trupul material, nu numai sa fie viu ci si sa creasca si sa propaseasca. Dorea ca toti sa aiba un gust carnal, placer a lucrurilor trecatoare. Daca vom vedea astfel de oameni care traiesc in lux, desfatari, sa stim ca in acei oameni regele Egiptului da pierzarii pe feciori si lasa in viata pe fete. Insa dimpotriva un om care cugeta si ale privirile spre Dumnezeu, pe unul ca acesta Faraonul il vrea mort pt ca este de parte barbateasca. El urgiseste astfel de oameni si le tagaduieste drept de a trai in Egipt. Iata de ce toti care slujesc lui Dumnezeu in aceasta lume, sunt tinta ironiei si dispretului, fiind expusi insultelor, urii, persecutiilor.

Numele moaselor : Sefora = "pasarica"; Pua = "cea care roseste"/"rusinoasa".

Moasele = imaginea cunoasterii rationale. Ele sunt nepartinitoare, favorizeaza ambele nasteri. Vrei sa cercetezi lucrurile ceresti? Vei fi mai intai insufletit si mai intarit prin acest fel de cunoastere, pt a patrunde in priceperea tainelor divine, caci una este ca o pasarica, ea invata prin duh sa inteleaga cele inalte sis a zboare pe aripile luminoase ale doctrine; cealalta imbujorata de smerenie, este stiinta care normeaza moravurile, invata castitatea si temeiniceste omenia.

Prin cuvintele "Temandu-se de Dumnezeu ", ar putea fi indicat ca aceste moase sunt imaginea celor 2 Testamente(diferit fata de cum interpreta etimologic Filon). Sefora = "pasarica", poate fi Legea, care este spirituala; Pua = nevinovata, imbujorata, imagineaza Evangheliile, care sunt suflate cu aurul Sangelui lui Hristos si lasa ca Sangele Patimilor Lui sa straluceasca in lumea intreaga.

Prin ele sunt ingrijite sufletele celor care se nasc in Biserica. Faraon incearca sa ucida pe tinerii de neam barbatesc ai Bisericii, sugerand unora dintre ei, acelora care cerceteaza Sf Scripturi, consideratii eretice, dogme gresite. Insa temelia dumnezeiasca ramane neclatinata.

"..le-a dat lor Dumnezeu case intregi de copii". Luate dupa litera acestea = non-sens. Aplicand la noi insine : Daca te temi de Dumnezeu, nici tu nu vei implini porunca Faraonului; el iti porunceste moleseala, iubirea veacului acestuia. Daca te temi de Dumnezeu, indeplinesti indatoririle fata de sufletul tau, rolul femeii moas, vei lasa sa traiasca fatul barbatesc care este inlauntrul tau, vei fi cu grija fata de omul dinlauntru, il vei hrani si, prin fapte/ganduri buni, vei dobandi viata vesnica.

Faraon a dat atunci porunca intregului popor sa-i arunce pe baieti in rau iar pe fete sa le lase sa traiasca. Sa vedem ca inca de la nastere ne paste primejdia(de la noua nastere). Hristos insa a biruit si ti-a deschis calea spre biruinta.

Egiptenii, carora Faraon le-a dat poruncile sale, lasa in viata numai fetele, urgisesc pe baieti, pt ca urasc virtutea si nu iubesc decat viciile si desfatarile. Si astazi acesti egipteni se dedau la atacuri. Daca se naste la evrei un baiat, ei il reclama pt a-l da pierzarii, cel putin daca nu este protejat prin ascunderea sexului.

"o femeie din semintia lui Levi a nascut un copil si vazandu-l ca e frumos l-a tinut ascuns trei luni". Prin asta ne este recomandat sa nu savarsim faptele noastre cele bune in vazul lumii, ci sa ne rugam Tatalui nostrum in camara noastra.

Daca nu lucram in taina, egiptenii vor invada si vor rapi infaptuirile noastre, si le vor arunca in rau.

Vazand ca e frumos copilul, oamenii din semintia lui Levi l-au tinut ascuns 3 luni. In cele urmatoare se povesteste cum a facut mama lui un paner de papura, cum l-a pus pe marginea raului Nil, cum sora lui urmarea mai departe sa vada ce i se va intampla, cum a sfatuit-o pe fiica lui Faraon sa cheme, ca o doica, pe mama copilului. Fiica Faraonului i-a dat copilul spre alaptare si cand s-a facut mare, l-a adus la fiica Faraonului, care l-a infiat si i-a pus numele Moise, caci zicea ea : "L-am scos din apa".

Fiica lui Faraon = imaginea Bisericii, care este o adunare de neamuri, cu toate ca tatal ei, este nedrept si necredincios ("Asculta fiica si vezi si pleaca urechea ta si uita poporul tau si casa parintelui tau, caci a poftit imparatul frumusetea ta" - Ps 44,12-13).

Ea paraseste casa parintelui, merge la rau pt a se spala de pacatele contractate in salasul parintesc, dobandeste, de asemenea, harul indurarii si-l ia in mana ei pe copil.

Biserica, la care alearga neamurile, gaseste intr-un iaz cu apa pe Moise, pe care ai sai l-au lepadat, l-au expus pericolului, il da doicii, la ai sai, unde isi traieste copilaria. Si este adoptat cand se face mai mare. Moise = Legea. Venind la apele Botezului, Biserica aceepta si Legea, care se afla ascunsa intr-un paner de papura smolit cu rasina si smoala.

Ea a fost smolita cu rasina si smoala, inchisa in cele 5 orase si patata de iudei, pan ace Biserica a venit in mijlocul popoarelor pt a o scoate din namol si a o aseza in curtile si palatele regale ale intelepciunii.

Legea isi traieste copilaria printre ai sai. La ei, care nu stiu s-o inteleaga duhovniceste, este mica de tot, ca un copil. Insa cand ajunge in Biserica si intra in casa, ea este un Moise zdravan si robust.

Ce rasplata a primit de la fiica lui Faraon, femeia din care s-a nascut Legea? Sinagoga de la Biserica? Rasplata pe care Sinagoga a primit-o de la Biserica este de a nu mai sluji idolilor. Cei care vin dintre neamuri si se intorc la Dumnezeu si nu-l mai adora decat pe El singur, s-ar rusina sa le mai aduca inchinare idolilor.

Noi, de asemenea, chiar daca am avut pe Faraon de parinte, cand venim la ape ne insusim Legea lui Dumnezeu, pt ca invelisul grosolan si intunecos sa nu ne displaca, sa uitam ceea ce ne aduce aminte de copilarie, sa ne insusim ce este desavarsit si trainic si sa le asezam in incaperea regala a inimilor noastre. In cele spirituale nu este decat maretie, iar ele se vadesc a avea o intelepciune inaltatoare. Hristos este Cel care se descopera cui voieste, prin Duhul Sfant.

Download documentatie

Primești documentatia în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2017
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
10 762 cuvinte
Nr caractere:
53 471 caractere
Marime:
51.54 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Documentatie
Domeniu:
Religie
Data publicare:
06.12.2018
Structură de fișiere:
  • Origen - sinteza.docx
Predat:
Facultatea de Teologie Ortodoxa , Universitatea din Bucuresti din Bucuresti (master)
Materie:
apocrifele vechiului testament
Profesorului:
Cristoiu Iustinian
Nota primita:
Nota 10

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Argument ,,Unde Origen a fost bun, nimeni nu e mai bun ca el; unde a fost rau nimeni nu e...
Introducere Alexandria Egiptului reprezenta o societate pagana extrem de cultivata, pasionata...
Introducere Una dintre cele mai dezbatute probleme din istoriografia romaneasca, problema care...
PROLEGOMENA In contextul actual al invatamantului teologic universitar, Teologia Morala este o...
Centralitatea ,,Imparatiei lui Dumnezeu" in predica Mantuitorului nostru Iisus Hristos si...
Sus!