Inadaptarea comportamentala a unor elevi vizeaza, in principal, tulburarile de
relationare a elevilor in cauza cu parintii, profesorii, colegii si incalcarea regulilor
colectivitatii scolare sau extrascolare. Paleta acestor tulburari este larga, ea cuprinzind atit
modificari comportamentale mai putin grave sub raport juridic (penal), dar suparatoare,
de tipul: minciuna, inconsecventa comportamentala, violente verbale, copiatul la ore,
fumatul ostentativ, bruscarea de catre baieti a fetelor, refuzul de a saluta, diferite atitudini
non-conformiste; cit si abaterile grave de la normele morale si legislatia penala, cum sunt:
furtul repetat, vagabondajul, actele de spargere sau tilharie, consumul curent de alcool
sau droguri, prostitutie etc. Profesorii se confrunta de obicei cu tulburarile de conduita
mai usoare, neinfractionale in sensul propriu al termenului; dar destul de raspindite sunt,
in ultimul timp, si abaterile severe de conduita, care cer mult timp si efort pentru a fi
eradicate.Manifestarile cu aspect predelictual si cele infractionale rezulta, de obicei, din
interactiunea unor cauze individuale si sociale cu o serie de conditii favorizante. Cauzele
individuale atrag atentia atit asupra unor posibile determinari ereditare (conditii interne
predispozante), cit si asupra formarii nefavorabile, la un moment dat, a personalitatii
tinarului sub influenta unor factori de mediu negativi, fapt ce duce la imprimarea in
comportamentul sau a unor orientari antisociale. Cauzele sociale vizeaza, de regula,
influentele nocive ale situatiilor concrete de viata in care s-a aflat tinarul inainte de
comiterea conduitei deviante. Conditiile favorizante cuprind, de fapt, acele imprejurari si
situatii externe care faciliteaza comiterea delictului (producerea faptei propriu-zise).
Notiunea de cauzalitate nu poate fi redusa, asadar, in acest domeniu al deviantei
comportamentale, la o singura cauza fundamentala, ci presupune un complex de conditii,
de actiuni si motivatii particulare. Desigur, este greu de surprins ponderea acestor factori
individuali, sociali si favorizanti in determinarea si dezvoltarea conduitei deviante.
Tendintei unor specialisti de a pune un accent prea mare pe rolul factorilor sociali (sau
externi) ii raspund altii, care atrag atentia asupra faptului ca factorii externi actioneaza
intotdeauna prin intermediul conditiilor interne, neuro-psihice: "Orice fenomen psihic
este determinat in ultima instanta de actiunea externa, dar orice actiune externa determina
actul psihic (deci si actele deviante, n.n.) numai mijlocit, refractindu-se prin insusirile,
starile si activitatea psihica a persoanei care este supusa acestei actiuni" (Bogdan, T.,
1973, p. 17). intr-adevar, numai asa ne putem explica de ce dintre doua persoane aflate in
aceleasi conditii de mediu defavorizam (sau psihotraumatizant) doar una se hotaraste sa
recurga la conduite deviante (sau aberante). Cind motivatiile individuale devin presante
(de exemplu, dorinta excesiva a persoanei de a obtine diferite satisfactii prin bani, drog,
sex etc.), "factorii ambientali de precipitare" pot inspira sau declansa actul deviant,
oferind mijloacele prin care delincventa se perpetueaza.
O discutie pertinenta asupra cauzelor comportamentelor deviante la elevi pretinde,
asadar, o considerare simultana a celor trei grupe de factori, mentionate mai sus:
tendintele ereditare (conditiile interne predispozante) se realizeaza si se manifesta
intotdeauna intr-un mod diferit, in dependenta de antecedentele dezvoltarii individuale,
de evenimentele copilariei si de mediul in care traieste copilul (sau tinarul in cauza).
Fiecare caz de inadaptare scolara are, prin urmare, o "istorie" proprie, care impune o
interpretare psiho-genetica, dinamica si functionala a inadaptarii scolare.
Pentru a fi luate masurile profilactice necesare scaderii numarului de conduite deviante in
scoala, trebuie sa punem in discutie, fie si succint, rolul factorilor individuali (sau interni)
si al celor sociali (sau externi) in deter-minarea acestor conduite.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.