Elevul problemă și problemele de comportament

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Inadaptarea comportamentala a unor elevi vizeaza, in principal, tulburarile de

relationare a elevilor in cauza cu parintii, profesorii, colegii si incalcarea regulilor

colectivitatii scolare sau extrascolare. Paleta acestor tulburari este larga, ea cuprinzind atit

modificari comportamentale mai putin grave sub raport juridic (penal), dar suparatoare,

de tipul: minciuna, inconsecventa comportamentala, violente verbale, copiatul la ore,

fumatul ostentativ, bruscarea de catre baieti a fetelor, refuzul de a saluta, diferite atitudini

non-conformiste; cit si abaterile grave de la normele morale si legislatia penala, cum sunt:

furtul repetat, vagabondajul, actele de spargere sau tilharie, consumul curent de alcool

sau droguri, prostitutie etc. Profesorii se confrunta de obicei cu tulburarile de conduita

mai usoare, neinfractionale in sensul propriu al termenului; dar destul de raspindite sunt,

in ultimul timp, si abaterile severe de conduita, care cer mult timp si efort pentru a fi

eradicate.Manifestarile cu aspect predelictual si cele infractionale rezulta, de obicei, din

interactiunea unor cauze individuale si sociale cu o serie de conditii favorizante. Cauzele

individuale atrag atentia atit asupra unor posibile determinari ereditare (conditii interne

predispozante), cit si asupra formarii nefavorabile, la un moment dat, a personalitatii

tinarului sub influenta unor factori de mediu negativi, fapt ce duce la imprimarea in

comportamentul sau a unor orientari antisociale. Cauzele sociale vizeaza, de regula,

influentele nocive ale situatiilor concrete de viata in care s-a aflat tinarul inainte de

comiterea conduitei deviante. Conditiile favorizante cuprind, de fapt, acele imprejurari si

situatii externe care faciliteaza comiterea delictului (producerea faptei propriu-zise).

Notiunea de cauzalitate nu poate fi redusa, asadar, in acest domeniu al deviantei

comportamentale, la o singura cauza fundamentala, ci presupune un complex de conditii,

de actiuni si motivatii particulare. Desigur, este greu de surprins ponderea acestor factori

individuali, sociali si favorizanti in determinarea si dezvoltarea conduitei deviante.

Tendintei unor specialisti de a pune un accent prea mare pe rolul factorilor sociali (sau

externi) ii raspund altii, care atrag atentia asupra faptului ca factorii externi actioneaza

intotdeauna prin intermediul conditiilor interne, neuro-psihice: "Orice fenomen psihic

este determinat in ultima instanta de actiunea externa, dar orice actiune externa determina

actul psihic (deci si actele deviante, n.n.) numai mijlocit, refractindu-se prin insusirile,

starile si activitatea psihica a persoanei care este supusa acestei actiuni" (Bogdan, T.,

1973, p. 17). intr-adevar, numai asa ne putem explica de ce dintre doua persoane aflate in

aceleasi conditii de mediu defavorizam (sau psihotraumatizant) doar una se hotaraste sa

recurga la conduite deviante (sau aberante). Cind motivatiile individuale devin presante

(de exemplu, dorinta excesiva a persoanei de a obtine diferite satisfactii prin bani, drog,

sex etc.), "factorii ambientali de precipitare" pot inspira sau declansa actul deviant,

oferind mijloacele prin care delincventa se perpetueaza.

O discutie pertinenta asupra cauzelor comportamentelor deviante la elevi pretinde,

asadar, o considerare simultana a celor trei grupe de factori, mentionate mai sus:

tendintele ereditare (conditiile interne predispozante) se realizeaza si se manifesta

intotdeauna intr-un mod diferit, in dependenta de antecedentele dezvoltarii individuale,

de evenimentele copilariei si de mediul in care traieste copilul (sau tinarul in cauza).

Fiecare caz de inadaptare scolara are, prin urmare, o "istorie" proprie, care impune o

interpretare psiho-genetica, dinamica si functionala a inadaptarii scolare.

Pentru a fi luate masurile profilactice necesare scaderii numarului de conduite deviante in

scoala, trebuie sa punem in discutie, fie si succint, rolul factorilor individuali (sau interni)

si al celor sociali (sau externi) in deter-minarea acestor conduite.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Eelevul problema si problemele de comportament.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
10 pagini
Imagini extrase:
10 imagini
Nr cuvinte:
5 116 cuvinte
Nr caractere:
26 302 caractere
Marime:
127.75KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
Pedagogie, elevi, comportament
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Profesorului:
Prof. Golumbeanu Anamaria
Sus!