Tipologia itemilor

Previzualizare documentatie:

Extras din documentatie:

In functie de obiectivitatea raspunsului, itemii se pot clasifica astfel:

- itemi obiectivi

- cu alegere duala;

- cu alegere multipla;

- de combinare;

- itemi semiobiectivi:

- de completare;

- cu raspuns scurt;

- intrebari structurate;

- itemi subiectivi:

- rezolvare de probleme;

- de tip eseu.

1. Itemi cu alegere duala

Itemii cu alegere duala sunt acei itemi care pun elevul in situatia de a alege un singur raspuns din doua variabile posibile: adevarat/ fals, corect/ incorect, da/ nu, posibil/ imposibil.

Itemii cu alegere duala sunt utilizati pentru: a recunoaste termeni, date, principii, legi, formule; a identifica relatii de tip cauza-efect; a diferentia enunturile factuale de cele de opinie.

Avantaje:

- economie de timp intrucat sunt evaluate multe elemente de continut intr-un interval relativ mic de timp;

- obiectivitate ridicata;

- elaborare usoara;

- fidelitate ridicata;

- aplicabilitate la orice nivel/ clasa/ disciplina/ profil.

Dezavantaje:

- lipseste creativitatea;

- exista riscul ghicirii raspunsului corect;

- nu se pot aplica in situatii complexe;

- prin alegerea raspunsului gresit, elevii demonstreaza ca nu cunosc alternativa corecta.

Proiectarea corecta a itemilor cu alegere duala presupune respectarea urmatoarelor cerinte:

- formularea clara si precisa a enuntului;

- enunturile adevarate si cele false sa fie aproximativ egale ca lungime;

- numarul enunturilor adevarate si cel al enunturilor false sa fie aproximativ egale;

- se vor evita enunturile foarte lungi si complexe;

- alegerea enunturilor relevante pentru competenta testata;

- nu se introduc doua idei intr-un singur enunt.

EXEMPLU:

Modul: CIRCUITE ELECTRICE

Clasa: a IX-a

Tema: Legile electrocineticii

- Precizati valoarea de adevar (A) sau fals (F) pentru urmatoarele enunturi:

1. Teorema a II-a a lui Kirchhoff se refera la un ochi de circuit electric.

2. Teorema I a lui Kirchhoff se enunta astfel: Suma curentilor care intra intr-un nod de circuit este egala cu suma curentilor care ies din acel nod.

3. Matematic, legea lui Ohm pe o portiune de circuit se exprima prin relatia: R=UI.

4. Caldura dezvoltata prin efect Joule se calculeaza cu formula:Q=RI?t.

5. Caldura dezvoltata in unitatea de timp se numeste putere electrica.

Raspuns: 1-A, 2-A, 3-F, 4-F, 5-A.

2. Itemi cu alegere multipla

Itemii cu alegere multipla, numiti si itemi cu raspuns selectat, deoarece elevul alege si nu genereaza un raspuns. Sunt alcatuiti dintr-un enunt si o lista de variante (ce contine un singur raspuns corect), iar elevul este pus in situatia de a alege raspunsul corect din respectiva lista.

Acesti itemi sunt utilizati atunci cand profesorul doreste sa evalueze:

- cunoasterea terminologiei specifice domeniului tehnic;

- cunoasterea metodelor, procedeelor, algoritmilor de rezolvare a unor sarcini;

- capacitatea de a identifica marimi, unitati de masura, elemente componente ale dispozitivelor tehnice, simboluri ale schemelor electrice;

- capacitatea de a interpreta relatia cauza-efect.

Avantaje:

- grad ridicat de fidelitate;

- obiectivitate mare;

- flexibilitate ridicata deoarece pot masura de la simple cunostinte pana la capacitati complexe de intelegere a cunostintelor;

Bibliografie:

1. Cocos, Constantin, Pedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice, Editura Polirom, Bucuresti, 2008

2. Cocos, Constantin, Teoria si metodologia evaluarii, Editura Polirom, Bucuresti, 2010

Joita, Elena, Pedagogie si elemente de psihologie scolara, Editura Arves, Craiova, 2003

3. Nituica, Costica; Stanciu, Tudor, Didactica disciplinelor tehnice, Editura PERFORMANTICA, Iasi, 2006

4. Potolea, Dan, s.a., Pregatirea psihopedagogica - manual pentru definitivat si gradul didactic II, Editura Polirom, Bucuresti, 2008

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
12 pagini
Imagini extrase:
12 imagini
Nr cuvinte:
2 594 cuvinte
Nr caractere:
13 924 caractere
Marime:
263.10 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentatie
Domeniu:
Pedagogie
Data publicare:
04.04.2018
Structură de fișiere:
  • Tipologia itemilor.docx
Predat:
la facultate

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Investigatia in domeniul stiintelor sociale si comportamentale, ca oricare cercetare stiintifica,...
Pe masura, in care, ne apropiem mai mult de deceniul al V-lea al secolului X, tipologiile devin...
Modul specific in care interactioneaza structura familiala cu realizarea functiilor ei (sexuala...
In literatura de specialitate sunt numeroase definitii date comunicarii, astfel: Comunicarea...
Lectia este considerata forma de baza, forma fundamentala a procesului de invatamant. Ea...
Sus!